2+1

Att läsa kartorna, färska, rätt före är en förutsättning för cykelvänliga turer. Cykelkartor finns för Götaland och Svealand.

go tur
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Från Viggeby till Skeda udde rekommenderar jag vägen via Vårdnäs & Arnebo, istället för 34:an. Alternativt skippa Skeda udde helt och cykla Vårdnäs - Stafsäter - Kolbyttemon - Linköping.

2+1 vägar är sannerligen inte roliga att cykla på.
Att jag hamnade på 34:an, mellan Dänskebo och infarten mot Viggeby, berodde på at jag ändrade rutten i Nykil. Det blev 4 spikraka, tråkiga, men lugna, km på hyfsat generös vägren. På hemvägen cyklade jag Arnebo-Stafsäter och vidare. Men för att komma över 34:an måste jag faktiskt följa den 500 m. Det var alltså där jag var i vägen för den breda transporten.

Innan 2+1;an kom rill började jag ofta hemma, cyklade genom Slaka och Skeda och svängde in vid Rosenborg, för att därpå cykla bort mot Stafsäter och den anförda vägen hem. Jag är vittbefaren i Linköpings kommun.
 
Att jag hamnade på 34:an, mellan Dänskebo och infarten mot Viggeby, berodde på at jag ändrade rutten i Nykil. Det blev 4 spikraka, tråkiga, men lugna, km på hyfsat generös vägren. På hemvägen cyklade jag Arnebo-Stafsäter och vidare. Men för att komma över 34:an måste jag faktiskt följa den 500 m. Det var alltså där jag var i vägen för den breda transporten.

Innan 2+1;an kom rill började jag ofta hemma, cyklade genom Slaka och Skeda och svängde in vid Rosenborg, för att därpå cykla bort mot Stafsäter och den anförda vägen hem. Jag är vittbefaren i Linköpings kommun.
En lite kuriös sak är att förr i tiden fanns en mycket lugn väg mellan Slaka och Skeda parallellt med gamla Kalmarvägen. Den mynnade ut nära den nuvarande Blå Lagunen (ett övergivet, vattenfyllt, grustag). Den är sen länge bortsprängd.
 
Att läsa kartorna, färska, rätt före är en förutsättning för cykelvänliga turer. Cykelkartor finns för Götaland och Svealand.

go tur
När jag kommer hem från nästa tur ska jag titta närmre på utbudet. Skulle helst se vilja se en karta över bladindelningen. Finns sådan?

Det är lätt att bedra sig när det gäller vägarnas och orternas karaktär. Förrra året gick jag ut lugnt med Torpön, 7 mil hemifrån, månadsskiftet maj-juni, ensam icke-säsongare. Nästa stopp var Eksjö som jag från 70-talet minns som en idyll, men som nu uppvisade en ganska otrivsam trafikmiljö. När jag därpå skulle vidare tog jag mig till Aneby och stannade vid fiket där. Då utnyttjade jag det suveräna hjälpmeldet, ortsbefolkningen. Folk blir ofta nyfikna och hjälpsamma när något så udda som en resande cyklist, därtill i rätt avancerad ålder, dyker upp. Etappen mot Gränna blev alldeles lysande, följd av den mycket avspända sträckan mot Ödeshög och bekanta vägar hem, via Vadstena.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips