16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem?

Min dotter vill vandra - hurra+ÄNTLIGEN!!!! Men nu kommer frågan - var hittar hon vandringskompisar? Hon är 16 o blir 17. Finns det ungdomsgäng som går tillsammans som hon kan haka på/föreningar eller liknande?

Senast ändrad:
17

Jag är sjutton och vandrar, tycker frågan är lite vid. Var vill hon vandra? Vill hon gå med folk hon känner eller spelar det ingen roll? I vilket område bor ni?

MVH Felix

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Visst finns det! Jag är 23 och min flickvän är 22, sen vandrar vi med andra vänner i samma ålder också. Stockholmare som vandrar mycket sörmlandsled och siktar på en fjälltur till hösten!

Jag började min friluftskarriär som fältbiolog (svenska fältbiologiska ungdomsföreningen har jag för mig...).

Fjällvandrade varje år genom att deltaga i "riksläger" (tror jag det hette). Kul var det, och friluftsliv varje helg och lov i stort sett året runt..:)

//J

TVM, fältbiologerna, lokala frilufts eller fjällklubben är olika inkörsportar. Den geografiska startpunkten spelar viss roll. YMMV

Fjällvandring i Norr

.... kan ju vara ett alternativ, där man erbjuds möjligheten att "önska" eller vara med och planera sin vandring. ....

Vill bara kommentera detta lite! Har jämnåriga kompisar att vandra med, så det är inget problem i sig. (Jag själv är 20) Men satt och diskuterade just fjällvandring med en annan av mina bekanta. Den första frågan jag fick när jag sa fjällvandring var: "Med musik då eller?"

Det var det enda hon kunde tänka sig, att gå och lyssna på musik. Själva upplevelsen med all storslagen natur och så hade helt gått henne förbi. Tror många unga missat det.

Vill bara kommentera detta lite! Har jämnåriga kompisar att vandra med, så det är inget problem i sig. (Jag själv är 20) Men satt och diskuterade just fjällvandring med en annan av mina bekanta. Den första frågan jag fick när jag sa fjällvandring var: "Med musik då eller?"

Det var det enda hon kunde tänka sig, att gå och lyssna på musik. Själva upplevelsen med all storslagen natur och så hade helt gått henne förbi. Tror många unga missat det.

Det tror jag också! I mitt kompisgäng så är det jag och två till som gillar att vandra - resten tycker vi är dumma i huvet!

Men likväl när man visar bilder och pratar om senaste turen så vill alla med, men när det väl är dags så bangar dom av....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips