16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem?

Min dotter vill vandra - hurra+ÄNTLIGEN!!!! Men nu kommer frågan - var hittar hon vandringskompisar? Hon är 16 o blir 17. Finns det ungdomsgäng som går tillsammans som hon kan haka på/föreningar eller liknande?
 
Senast ändrad:
17

Jag är sjutton och vandrar, tycker frågan är lite vid. Var vill hon vandra? Vill hon gå med folk hon känner eller spelar det ingen roll? I vilket område bor ni?


MVH Felix
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Visst finns det! Jag är 23 och min flickvän är 22, sen vandrar vi med andra vänner i samma ålder också. Stockholmare som vandrar mycket sörmlandsled och siktar på en fjälltur till hösten!
 
Jag började min friluftskarriär som fältbiolog (svenska fältbiologiska ungdomsföreningen har jag för mig...).

Fjällvandrade varje år genom att deltaga i "riksläger" (tror jag det hette). Kul var det, och friluftsliv varje helg och lov i stort sett året runt..:)

//J
 
TVM, fältbiologerna, lokala frilufts eller fjällklubben är olika inkörsportar. Den geografiska startpunkten spelar viss roll. YMMV
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Fjällvandring i Norr

.... kan ju vara ett alternativ, där man erbjuds möjligheten att "önska" eller vara med och planera sin vandring. ....
 
Vill bara kommentera detta lite! Har jämnåriga kompisar att vandra med, så det är inget problem i sig. (Jag själv är 20) Men satt och diskuterade just fjällvandring med en annan av mina bekanta. Den första frågan jag fick när jag sa fjällvandring var: "Med musik då eller?"

Det var det enda hon kunde tänka sig, att gå och lyssna på musik. Själva upplevelsen med all storslagen natur och så hade helt gått henne förbi. Tror många unga missat det.
 
Vill bara kommentera detta lite! Har jämnåriga kompisar att vandra med, så det är inget problem i sig. (Jag själv är 20) Men satt och diskuterade just fjällvandring med en annan av mina bekanta. Den första frågan jag fick när jag sa fjällvandring var: "Med musik då eller?"

Det var det enda hon kunde tänka sig, att gå och lyssna på musik. Själva upplevelsen med all storslagen natur och så hade helt gått henne förbi. Tror många unga missat det.

Det tror jag också! I mitt kompisgäng så är det jag och två till som gillar att vandra - resten tycker vi är dumma i huvet!

Men likväl när man visar bilder och pratar om senaste turen så vill alla med, men när det väl är dags så bangar dom av....
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.