100 mil med hund. Vad behövs?

Hej!

Vaknade idag med en idé i huvudet. Ska vandra ifrån nordvästra Jämtland till Kiruna eller treriksröset. Men har funderingar på vad jag behöver ha med mig.

Har knåpat ihop en snabb lista men känner att jag är helt borta på vad för mat jag behöver ha med till mig själv och hunden.

Kläder:
• Kängor (2par?)
• Sockar (Hur många?)
• Tröja
• Underställ
• Byxor
• Kalsonger
• Regnkläder?
• Handskar

Utrustning:
• Ryggsäck
• Sovsäck
• Enmanstält
• Kök
• Kastrull
• Eldstål
• Kniv
• Första hjälpen
• Liten Yxa?
• Rep?
• Solceller
Utrustning del 2:
• Kamera
• Mobil
• Telia sim-kort
• Stormtändare
• Vattenblåsa
• Karta
• Kompass
• Laddare till diverse
• LifeVenture tvättmedel
• LifeVenture Tvål
Jobbigt hänglås
Dyrkar

Mat:
• ???????

Hunden:
• Klövjeväska
• Mat (vilken?)
• Tasskydd?

Tips och synpunkter mottages tacksamt :D
 
Halloj!

Ett tips är att kolla i andra trådar där folk söker tips och råd för att få svar på dina frågor.

Men jag kan iallafall svara på ett par.

-Du behöver bara ett par kängor, och möjligtvis någon typ av lägersko.
-Telia har långt ifrån täckning överallt uppe i Lappland.
-Om du har ett campingkök med dig så behöver du ingen yxa för att göra ved.
-Vad skall du ha rep till? några meter tunnare lina (typ paracord räcker bra)
 
Tack för svaren! :) Vet finns säkert tusen trådar med liknande frågor men känns mer personligt att ha en egen. Kängor tänker jag antingen Haglöfs eller Lundhags.

Tänker att ett kök kan gå sönder. Bränslet kan ta slut då är det skönt att ha en liten yxa. Ja rep kanske är att ta i men samma där går t.ex en rem sönder på ryggsäcken kan man göra en tillfällig fix.
 
Tack för svaren! :) Vet finns säkert tusen trådar med liknande frågor men känns mer personligt att ha en egen. Kängor tänker jag antingen Haglöfs eller Lundhags.

Tänker att ett kök kan gå sönder. Bränslet kan ta slut då är det skönt att ha en liten yxa. Ja rep kanske är att ta i men samma där går t.ex en rem sönder på ryggsäcken kan man göra en tillfällig fix.

Den eld man behöver för att ersätta ett ev trasigt kök behöver man ingen yxa för att skaffa ved till
 
Jag antar att du iaf måste in i samhällen och proviantera med jämna mellanrum, där löser du problemet med eventuellt trasigt kök också. Som sagts tidigare behöver du ingen yxa för att hitta de kvistar som behövs för en matlagningseld.

Nu vet jag inte riktigt hur du definierar "rep" men för lagningar skulle jag hellre ha en hyfsat tunn nylonlina, typ 2-5 mm. Håller för nåt hundratal kilo och väger knappt nåt alls. http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polyestersilkelina-251501/?artId=251502

Eldstålet skulle jag skippa till förmån för vattentätt förpackade tändstickor eller en tändare. Kan vara att jag suger, men upplever det närmast omöjligt att få eld på något mer svårantändligt än torrt gräs med ett eldstål.

Vad gäller hundmaten så kolla efter nåt torrfoder för arbetande hundar så att du inte behöver ha med så stor mängd. Ett tips är att du för över hunden på sin nya kost nån månad eller två innan ni far. Olika hundar har olika känslig mage, så det kan vara bra att kolla att hen funkar bra på fodret innan du står mitt ute i obygden och ska dela tältet med en hund med ordentligt dålig mage... :D

Folk brukar laga trasiga hundtassar (så att man kan ta sig till civilisationen iaf) genom att linda tassen, sedan på med en plastpåse och sedan en strumpa över det, och sedan tejp för att hålla allt på plats, så sånt kan vara bra att ha med sig.

På din utrustning, ja, ta med regnkläder, suger att vara utan när det regnat några dar. Regnjackan kan dessutom göra tjänst som vindjacka, så se till att den går utanpå din tröja. Saknar en mössa också. Kan bli otrevligt kalla nätter även på sommaren, och mössan kan vara riktigt trevlig att ha när man sover i tält. Vad gäller handskar är jag rätt förtjust i att ha ett par fodrade arbetshandskar med skinn. De kan förutom att hålla ens fingrar varma användas för att plocka lite i elden samt få av en kastrull från densamma om man är lite snabb.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mark_e Halti och Finlands 100-års jubileum i december? Fjällvandring 0
nyvaken 100 liters ramsäck Fjällvandring 11
fnöskticko Arcteryx New Bora 80/90 versus KM Mjölner 80/100 Fjällvandring 7
omaisgrande rundslinga 10-20 mil Fjällvandring 6
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
wintermania Natur inom 60 mil från Mälardalen? Fjällvandring 3
von Hammock Lämpligt "alpint" område ca 50 mil från Göteborg? Fjällvandring 4
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.