Klättring allmänt Klippa

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-04-06, 12:26
Fleixx Fleixx är inte uppkopplad

fråga Klättring i södra Skåne?

Hejsan!

Jag bor i en by som heter Dalby och vi har en klippa precis norr om byn (billebjär) men den är tyvärr väldigt liten. Eftersom att jag bara har moped och ingen bil så är det ganska så bökigt för mig att ta mig till kullen, soffabacken och kjugekull så min fråga är ifall det finns någon bra klippa i södra Skåne runt sjöbo, genarp eller liknande, helst inte längre än 5 mil från Dalby. Tänkte att det kanske kunde finnas något i Häckeberga naturreservat eller mellan sjöbo och tomelilla.
Har sökt runt lite men hittar inget.
Klättrar med topprep.

Tacksam för svar.
Mvh Felix
Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 17:26
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Inför klättring är Geologi något man bör nosa på. Södra Skåne tillhör den Nordtyska sandslätten, ner till Hartz. Fenoskandia börjar i Orupsbacken.
Du får nog ta bussen och tåget till klätterplatserna.

go tur
Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 17:57
tango tango är inte uppkopplad

Jag hade frågat SKånesklätterklubb med säte i Lund. Jag hittade inga rekommedneras ställen på deras hemsida och för länge sedan åkte de ofta till Kullaberg och Kjugekull. Kanske du kan ta moppen till Lund och samåka med andra klättrare, i alla fall när Corona passerat.

TIdigare fanns websidan sverigeföraren och jag tror de sökta här efter någon som ville ta över men ingen nappade.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 10:42
Kotten Kotten är inte uppkopplad

Hej. Jag är för dåligt bevandrad i skånsk klättergeografi för att uttala mig - men kollar man på "skåne" på sverigeföraren får man följande resultat:

http://www.sverigeforaren.se/page/2/?s=sk%C3%A5ne

Kan något av dessa 17 resultat vara användbart?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.

Logga in