Klättring i södra Skåne?

Hejsan!

Jag bor i en by som heter Dalby och vi har en klippa precis norr om byn (billebjär) men den är tyvärr väldigt liten. Eftersom att jag bara har moped och ingen bil så är det ganska så bökigt för mig att ta mig till kullen, soffabacken och kjugekull så min fråga är ifall det finns någon bra klippa i södra Skåne runt sjöbo, genarp eller liknande, helst inte längre än 5 mil från Dalby. Tänkte att det kanske kunde finnas något i Häckeberga naturreservat eller mellan sjöbo och tomelilla.
Har sökt runt lite men hittar inget.
Klättrar med topprep.

Tacksam för svar.
Mvh Felix

Inför klättring är Geologi något man bör nosa på. Södra Skåne tillhör den Nordtyska sandslätten, ner till Hartz. Fenoskandia börjar i Orupsbacken.
Du får nog ta bussen och tåget till klätterplatserna.

go tur

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag hade frågat SKånesklätterklubb med säte i Lund. Jag hittade inga rekommedneras ställen på deras hemsida och för länge sedan åkte de ofta till Kullaberg och Kjugekull. Kanske du kan ta moppen till Lund och samåka med andra klättrare, i alla fall när Corona passerat.

TIdigare fanns websidan sverigeföraren och jag tror de sökta här efter någon som ville ta över men ingen nappade.

/Patrik

Det är tunnsått med klättermöjligheter i områdena du nämner. Om man inte är alltför sparsmakad så finns det en "klättersvamp" i Lunds stadspark och en liten "klippvägg" i Skrylle (den är dock bara ca 3 m hög). Ovanför "klippväggen" finns det en stor sten som man kan bouldra på. Det är relativt lätt att ta sig upp på baksidan av stenen men framsidan kräver lite klurande. Det går nog att ta sig uppför sidorna också men det är ingenting för nybörjare. Det bästa är att det är cykelavstånd från Dalby, du behöver bara skor och kritpåse...
Vill du klättra med rep så är Kullen det givna valet, som redan flera andra tipsat om.

Är du riktigt desperat och nöjer dig med något kring en trea (kanske lokalt fyra) och ca 7 m höjd, så har du ju Billebjär i stort sett på din bakgård :). Vill minnas att där t o m finns (eller i alla fall har funnits) ett par fasta ankare. Har övat lite grunder med mina barn där i tidernas gryning. Ingen aning om det blivit för igenvuxet sen dess.

Dalby stenbrott vet jag folk som försökt klättra i, men inte gjort det själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips