Vandra Kvikkjokk - Ritsem

Hej!

Då jag inte vandrat i Padjelanta tidigare undrar jag helt enkelt när man kan anta att leden är snöfri?

Gått mycket i Jämtlandsfjällen och där skulle jag säga 1/7 - 15/9 .. men gissar att säsongen är kortare i Padjelanta?

tack på förhand /Jens

De datum du anger i ditt inlägg stämmer ganska bra även för ex Padjelantaleden, om inte sommaren är ovanligt sen. Beakta även när båten över till Ritsem slutar gå för säsongen.
September är brytpunkt mot vinter i dessa trakter, så visst finns ökad risk för snö mot mitten av september speciellt på de platser leden går lite högre upp.

De datum du anger i ditt inlägg stämmer ganska bra även för ex Padjelantaleden, om inte sommaren är ovanligt sen. Beakta även när båten över till Ritsem slutar gå för säsongen.
September är brytpunkt mot vinter i dessa trakter, så visst finns ökad risk för snö mot mitten av september speciellt på de platser leden går lite högre upp.

Tack för snabbt svar!

Sitter och planerar/drömmer om sommarens tre vandringar :)

avslutad210712

Gäst
Hej!

Då jag inte vandrat i Padjelanta tidigare undrar jag helt enkelt när man kan anta att leden är snöfri?

Gått mycket i Jämtlandsfjällen och där skulle jag säga 1/7 - 15/9 .. men gissar att säsongen är kortare i Padjelanta?

tack på förhand /Jens

Kortare i början eller slutet????

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Förhoppningen är att en ersättningstransport kommer, STF har inte behagat uppdatera STF Ritsems hemsida än ... där listas 2019s tidtabell.

Men har väl svårt att tro att ingen privat vill tjäna en slant ... skulle det bli så att det inte finns båttjänst så får jag väl försöka övertala Fiskflyg AB att plocka upp mig på väg tillbaka från sin dagliga t.o.r Ritsem - Staloluokta ... värt flygpriset istället för att simma :D

Hej, drar upp till kvikkjokk om 2 dagar, går padjelantaleden norrut. Någon som har koll på hur mycket snö/vatten det är i år? Har en rosadröm om shorts och lågskor :)

Tre som kör båt i år

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips