Vandra Kvikkjokk - Ritsem

Hej!

Då jag inte vandrat i Padjelanta tidigare undrar jag helt enkelt när man kan anta att leden är snöfri?

Gått mycket i Jämtlandsfjällen och där skulle jag säga 1/7 - 15/9 .. men gissar att säsongen är kortare i Padjelanta?

tack på förhand /Jens

De datum du anger i ditt inlägg stämmer ganska bra även för ex Padjelantaleden, om inte sommaren är ovanligt sen. Beakta även när båten över till Ritsem slutar gå för säsongen.
September är brytpunkt mot vinter i dessa trakter, så visst finns ökad risk för snö mot mitten av september speciellt på de platser leden går lite högre upp.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
De datum du anger i ditt inlägg stämmer ganska bra även för ex Padjelantaleden, om inte sommaren är ovanligt sen. Beakta även när båten över till Ritsem slutar gå för säsongen.
September är brytpunkt mot vinter i dessa trakter, så visst finns ökad risk för snö mot mitten av september speciellt på de platser leden går lite högre upp.

Tack för snabbt svar!

Sitter och planerar/drömmer om sommarens tre vandringar :)

avslutad210712

Gäst
Hej!

Då jag inte vandrat i Padjelanta tidigare undrar jag helt enkelt när man kan anta att leden är snöfri?

Gått mycket i Jämtlandsfjällen och där skulle jag säga 1/7 - 15/9 .. men gissar att säsongen är kortare i Padjelanta?

tack på förhand /Jens

Kortare i början eller slutet????

Förhoppningen är att en ersättningstransport kommer, STF har inte behagat uppdatera STF Ritsems hemsida än ... där listas 2019s tidtabell.

Men har väl svårt att tro att ingen privat vill tjäna en slant ... skulle det bli så att det inte finns båttjänst så får jag väl försöka övertala Fiskflyg AB att plocka upp mig på väg tillbaka från sin dagliga t.o.r Ritsem - Staloluokta ... värt flygpriset istället för att simma :D

Hej, drar upp till kvikkjokk om 2 dagar, går padjelantaleden norrut. Någon som har koll på hur mycket snö/vatten det är i år? Har en rosadröm om shorts och lågskor :)

Tre som kör båt i år

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips