Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-07-11, 12:40
museo12 museo12 är inte uppkopplad

Nybörjare offroad

Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att cykla MTB offroad. Min feghet har hittills hindrat mig för jag har varit rädd för min ålder (47 år) och min dåliga balans (säkert inom det normala) varit ett hinder. Men, nu ska jag utmana mig. Man kan ju anpassa sitt cyklande. Jag springer ju 5 kom tre gånger i veckan så lite tränad är jag.*
Faktum är att både min fru och lillsonen på 8 år är sugna på samma sak.*

Men var börjar man...? Jag behöver så klart en cykel som är lämplig för en nybörjare och sedan cykla på stigar som där jag inte stör andra. Faktum är att det finns en mtb-bana med olika svårighetsgrad på min ort. Dock kanske jag borde vänta med den. Hur är det med skydd? Hjälm naturligtvis. Mer? Något annat att tänka på?
Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 13:11
rois rois är inte uppkopplad

glad

Enklast är att registrera sig på happyride.se. Sveriges största sajt för cyklister. Det finns många väl insatta där, som kommer att besvara dina frågor.
Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 08:20
thocar thocar är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av museo12 Visa inlägg
Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att cykla MTB offroad. Min feghet har hittills hindrat mig för jag har varit rädd för min ålder (47 år) och min dåliga balans (säkert inom det normala) varit ett hinder. Men, nu ska jag utmana mig. Man kan ju anpassa sitt cyklande. Jag springer ju 5 kom tre gånger i veckan så lite tränad är jag.*

Faktum är att både min fru och lillsonen på 8 år är sugna på samma sak.*

Men var börjar man...? Jag behöver så klart en cykel som är lämplig för en nybörjare och sedan cykla på stigar som där jag inte stör andra. Faktum är att det finns en mtb-bana med olika svårighetsgrad på min ort. Dock kanske jag borde vänta med den. Hur är det med skydd? Hjälm naturligtvis. Mer? Något annat att tänka på?
Kör! Du kommer inte att ångra dig! Jag är ännu äldre än vad du är och funderade på detta i flera år utan att komma till skott. För två månader sedan skaffade jag dock till slut en cykel och det visade sig vara ännu roligare än vad jag hoppats på.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 22:16
RHolm RHolm är inte uppkopplad

Köp en duglig cykel (jag kan ge ett par tips om det är intressant) och en hjälm, sen är det "bara" att ge sig ut. Grusvägar och stigar brukar det ju finnas gott om. Om det är en mtb-bana som går i skogen kan den mycket väl funka för en nybörjare. Vandringsleder i närområdet kan också vara roliga att cykla på.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.