Trangiakök som smälter - Forum

Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-08-05, 19:19
AJä AJä är inte uppkopplad

Hej hopp
I veckan var jag och min flickvän ute i skärgården och lagade mat på vårt Trangiakök. Döm om min förvåning när vi upptäcker att hela köket börjat smälta. Där lufthålen sitter på underdelen hade det fullkomligt smält ihop och det var ett stort hål! Vi har inte varit oaktsamma utan följt alla instruktioner. Är det någon som råkat ut för något liknande? Jag trodde detta kök i stort sett skulle vara oförstörbart?!

mvh
Anders
Svara med citat
Gammal 2003-08-05, 21:48
Raskesven Raskesven är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av AJä;
Hej hopp
I veckan var jag och min flickvän ute i skärgården och lagade mat på vårt Trangiakök. Döm om min förvåning när vi upptäcker att hela köket börjat smälta. Där lufthålen sitter på underdelen hade det fullkomligt smält ihop och det var ett stort hål! Vi har inte varit oaktsamma utan följt alla instruktioner. Är det någon som råkat ut för något liknande? Jag trodde detta kök i stort sett skulle vara oförstörbart?!

mvh
Anders
Smältpunkten för aluminium är över 650 grader celcius. Vad hade ni för brännare? Väl inte spritbrännaren? Är du säker på att det är ett Trangia och inte något plagiat i något skumt material? En gasbrännare som sätts i lilla Trangiat kan göra att det blir hett, men att det skulle smälta har jag aldrig sett. Stod köket helt inkapslat utan ventilation? Låter skumt tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2003-08-05, 22:46
AJä AJä är inte uppkopplad

Det är ett äkta Trangia och vi använde endast spritbrännaren. Det blåste ganska mycket, hålen var halvt vända mot vinden.
Jag har en bild på det
http://www.fotosidan.se/galler ... lp&ID=118747
Svara med citat
Gammal 2003-08-05, 22:52
Johan_olsson Johan_olsson är inte uppkopplad

Min far har ett kök som ser lika dant ut, ännu värre t.o.m.
Detta hände i riksgränsen när han inte hade vänt "hålen" mot vinden. (blåste väl en del, kan jag tänka..)

Kan det vara svaret på ditt förstörda kök?
/ Johan
Svara med citat
Gammal 2003-08-05, 23:16
polarhund polarhund är inte uppkopplad

Citat:
Det är ett äkta Trangia och vi använde endast spritbrännaren. Det blåste ganska mycket, hålen var halvt vända mot vinden.
Jag har en bild på det
Jag är imponerad!
Själv har jag oavsett vindförhållanden aldrig fått den undre delen av vinskydet att bli så varm att man inte kunnat ta i det med händerna utan att bränna sig. Det skulle vara kul att höra vad Trangia har att säga om vindskyddet och dess nuvarande tillstånd. Ni brände inte jetbränsle i brännaren då?

Snygg bild för övrigt.

/Jesper
Svara med citat
Gammal 2003-08-05, 23:56
jamo jamo är inte uppkopplad

Väldigt särt må jag säga... En solklar reklamation, bara att ringa fabriken i Trångsviken...
Svara med citat
Gammal 2003-08-06, 06:37
Brune Brune är inte uppkopplad

cool Nytt jobb

Smälta ett Traniga vindskydd med en spritbrännare får väl anses som en prestation . Dom (Traniga) borde kunna erbjuda dig ett jobb på utvecklingsavdelningen

http://home.swipnet.se/brune/kok.html

/Per Brune (propanköks diggare)
Svara med citat
Gammal 2003-08-06, 07:37
gundj gundj är inte uppkopplad

[QUOTE=polarhund;]
Citat:
[i] Ni brände inte jetbränsle i brännaren då?
/Jesper
Jetbränsle är fotogen, så får man fyr på det i ett trangia är man rysligt duktig.
Men det måste ju vara ett solklart fall av reklamation, om inte annat så borde Trangia byta ut det av ren "gooodwill"
Svara med citat
Gammal 2003-08-06, 07:38
granbom granbom är inte uppkopplad

Starkt jobbat...

Det var inte illa... kör själv med fotogen och har inte lyckats åstadkomma någonting liknande.

Det måste vara något fel i materialet (oxid eller andra föroreningar kan förändra smältpunkten), kontakta Trangia och återkom absolut med deras svar.

/M
Svara med citat
Gammal 2003-08-06, 08:34
P.D P.D är inte uppkopplad

Citat:
Hej hopp

mvh
Anders
Makalöst....
Jag har brännt på med mitt trangia med gas i helt vindstilla förhållanden utan att detta skulle ha hänt.

Kan du måhända ha något fel på din brännare så att värmen riktas ut mot sidan istället för att spridas jämt uppåt ?

/P.D
Svara med citat
Gammal 2003-08-06, 09:10
Hutt Hutt är inte uppkopplad

Två möjliga orsaker

Jag tycker att det kan finnas två möjliga orsaker.
1) Ni har sölat med bränsle så att det brunnit där det inte skall brinna. Lågorna från brinnande alkohol syns inte i dagsljus.

2) Ventilationshålen var vända från vinden. Vinden skapade ett undertryck bakom köket och brandgaserna gick så att säga fel väg, men då borde effekten på kastrullen bli dålig. Iof så sker en smältning mycket snabbt om förhållanderna är de rätta.

Jag håller få nr 2 . Lärdom: vänd alltid hålen mot vinden enl instruktionen
Svara med citat
Gammal 2003-08-06, 09:37
Eivind R Eivind R är inte uppkopplad

Citat:
Jag har en bild på det
Hvor var spritbrenneren plassert i dette tilfellet? Stod den plassert i hullet i den undre vindskjermen, eller stod det på bakken under skjermen?
Uansett er det ganske fantastisk at en spritbrenner klarer å smelte aluminium slik! Jeg kommer iallefall til å være litt mer observant når jeg lager mat i vind...

Mvh
Eivind
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.

Logga in

Tips!