Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-10-21, 18:23
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Vilken mössa för vinterfjället

Mössa för vår, höst och vinterfjället.. Vad använder ni o rekommenderar?
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 18:52
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

En varm mössa.
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:28
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsstjärnan Visa inlägg
En varm mössa.
Varför inte tröttmössa?
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 19:32
evinrude evinrude är inte uppkopplad

Beror lite på vad jag ska göra. När jag gör skidturer har jag oftast en löparmössa, vindtät och inte så tjock. Om jag inte rör mig, eller om det blir väldigt kallt, drar jag en stickad yllemössa eller tjockare fleecemössa över den tunna, vindtäta. Och så en buff om jag behöver mer skydd för hals och öron.
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 20:50
Skogsstjärnan Skogsstjärnan är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
Varför inte tröttmössa?
Stämmer, när jag sover i kylan vill jag ha en ”tröttmössa” gärna i ylle som jag även drar ner över ögonen. En variant är den typ av ylle mössa som man hade i lumpen som (vet inte det moderna namnet) var som dagens hjälmmössor som gick över axlarna och runt hela ansiktet i ylle.

När det gäller mössor i övrigt så bortse från mitt skämtsamma inlägg.

Ha flera olika. Tunna som du svettas i, gärna ett syntet material. Kanske en tunn backalava först och sedan en annan. Kanske en tunnare mössa under den större kepsen med rejäla öron och skärm.

När du svettats och senare kommer till vila vill du ha något torrt att ta på även på huvudet och då gäller det precis som övriga kläder att ha några ”växlar” att välja på.

I rörelse med svettning något tunnare som torkar fort.

I blåst och kyla torr och varm konstruktion som går ner över öron och nacke med stor skärm som hjälper upp stormhuvan.

En rejäl ”ryssmössa” i skinn och päls används under vissa situationer och i andra vore det helt fel.

Det bästa är att prova lite hemmavid under olika årstider och väderförhållanden. Börja med vad som finns tillhands där hemma. Var kreativ. Testa. Fundera. Hur skulle den här fungera under regn, snöglopp eller rejäl kyla.

Att hitta det optimala valet på en friluftsbutik finns inte.
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 21:57
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Jag har klarat mig bra med Olles Brorsa (i färg efter omständigheterna och tillfället),
kompletterad med en 'ryssmössa' i kaninpäls för när man är stilla i läger och det är riktigt kallt
(om inte OB ovan + huvan på lägerjackan är tillräckligt).
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 22:02
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Näsduk

Citat:
Ursprungligen postat av Tundraman Visa inlägg
Mössa för vår, höst och vinterfjället.. Vad använder ni o rekommenderar?
Själv så svettas jag mycket och brukar använda en näsduk i mössan av bommul som jag byter och får torka på annan plats på kroppen när den är blöt. Vindtät och luftig mössa behövs beroende på väder.
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 22:45
Grahniskogen Grahniskogen är inte uppkopplad

Lowe Alpine Classic Mountain Cap, klassisk fleecefodrad vinterkeps. Vid varmare väder eller vindstilla gärna hopskrynklad högt upp på hjässan för extra stilpoäng. Byter oftast till toppluva vid paus så att lite svett kan vädras ur kepsen och skallen håller sig varm.
Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 23:49
thureb thureb är inte uppkopplad

Beror på väder och vilka jackor som är med. Dvs huvor på dunjacka och vindjacka/ anorack. En goretexkeps med öronlappar och fleecefoder samt en tunn yllemössa som sovplagg och komplement täcker rätt många situationer.

Huvudet är ett utmärkt ställe att variera isolationen på då relativt mkt värme lämnar kroppen där till följd av stor cirkulation på skalpen som inte stryps när huden är kall. Detta för att bibehålla värme i hjärnan.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 06:04
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Jag har flera olika som jag kombinerar med eventuella huvor på jackorna jag har med mig.

Luva såklart som används även nattetid.
En softshell keps inköpt på ITAB
En "kaninmössa" dvs en fodrad mössa med långa öronlappar som går att knäppa ihop under hakan.
Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 07:21
thureb thureb är inte uppkopplad

"Kaninmössan" kan ersätta huvan om dunjackan saknar huva. T ex https://www.engelsons.se/pilotmossa-reflex

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-10-22, 10:58
SOTO SOTO är inte uppkopplad

På fjället: vår-sommar-höst = tunn elastisk PolarTec-mössa
På fjället: vinter = Segervaror-mössa från 70.talet, dubbelstickad med goretex (still going strong).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.

Logga in