Vindtät mössa - vilken?

Hej!

Jag ska köpa en vindtät mössa. Men vilken ska jag välja?
Vilken är bäst? Vilken är snyggast? Ska helst funka både på fjället och på stan :)

Har tittat på följande, men bara på nätet:

Houdini Elements Softshell Hat, 329 kr
Mammut Inuit Cap, 249 kr - endast vindtät panna-öron
Mountain Hardwear Dome Perignon, 348 kr
Mountain Hardwear Windstopper Micro Dome, 259 kr

Tacksam för alla synpunkter!
 
Funktionsmässigt har det nog ingen betydelse, det handlar nog (som vanligt) mera om vad för reklam man vill gå runt med.

674-05.jpg
 
Jag skulle rekomendera en sådan med dragsko i toppen, vill amn undvika öppningen där uppe så är nog ovanstående en underbar liten sak.
 
Extremities har en väldigt tunn liten sak (aktive x took) som jag är väldigt nöjd med. Vet dock inte om den är så snygg på stan (men jag har på mig den ändå). Finns hos Highsport.se.
/Petri
 
Svår fråga Malin,

hur skall vi kunna svara på detta, utan att veta om du är frusen av dig, vid vilka aktiviteter du skall ha din mössa, hur du brukar klä dig, vilket mode och vilka trender du vill bejaka etc.

Tror allt att du bör välja detta helt själv och framför allt prova huvudbonaden i butik.

Thure
 
som Thure säger det är svårt att råda andra men behöver du vindtätt så behöver du sannorlikt regntätt i Sverige/Norden.
http://www.terra-nova.co.uk/epages/...008a04582741ac100140058a/Product/View/23ICB1S
Jag kör med Extrimitis G-tex Ice cap, inte snyggast men varm och lätt.
Hakband kan synas töntigt men jag lovar dig i bergen är det guld värt...
En balclava som rullmössa är heller inget för modedjungeln men klart praktisk. Duger oftast som sovmössa.
För modedjungeln finns ju engelska och skottska yllehattar och caps av varierande men prydliga modeller.

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-02-02 kl 10:31]
 
Som sagt, Lowes Mountain Cap är bra, 10.000-tals Norrmän och stora delar av Brittiska armén kan ju inte ha fel. Inte så snygg dock.
mnt_cap.jpg


En annan bra mössa är TNF Highpoint Hat. Hakband är bra om mössan ska sitta kvar i sovsäcken.
ARV3-001_feature.jpg

Men ingen av dessa är särskilt snygg på stan, inget man tar på sig om man inte absolut vill se ut som "mr. outdoor", eller om det är väldigt kallt o blåsigt. Om du vill vara riktigt varm och samtidigt hyffsat snygg så är en (äkta) pälsmössa inte helt fel. För varm på tur, men snygg o varm på stan. Svårt att hitta en bra bara, fjällrävens är ganska hyffsade, även om jag föredrar såna i skinn istället för tyg:
78200-550_400x400.jpg

Men, det ska vara kallt om man inte ska svettas ihjäl i en sån, inget att ha när det är 0 grader.

anisa01.jpg
 
Om det bara är vindtätt så kan jag rekommendera Paramos skärmmössa. Den är alltså inte varmfodrad, men har ett speciellt, dubbelt tyg som gör den vattentät. Materialet släpper ändå ut kroppsfukt mycket bättre än Mextex-mössorna. Gäller hela Paramos kollektion.

Finurligt resårband gör att den smiter åt väldigt bra kring öron och nacke.

Är det kallt tar jag en fleecemössa eller balaclava inunder. Öronlapparna går lätt att vika in i mössan så att det blir en vanlig baseballmössa vid behov.

http://www.paramo.co.uk/UK/acatalog/ParamoCap.html

Skönhetsfaktorn är väl inte så hög, dock :)

Jörgen
 
NUI; sa:
Om det bara är vindtätt så kan jag rekommendera Paramos skärmmössa. Den är alltså inte varmfodrad, men har ett speciellt, dubbelt tyg som gör den vattentät. Materialet släpper ändå ut kroppsfukt mycket bättre än Mextex-mössorna. Gäller hela Paramos kollektion.

Finurligt resårband gör att den smiter åt väldigt bra kring öron och nacke.

Är det kallt tar jag en fleecemössa eller balaclava inunder. Öronlapparna går lätt att vika in i mössan så att det blir en vanlig baseballmössa vid behov.

http://www.paramo.co.uk/UK/acatalog/ParamoCap.html

Skönhetsfaktorn är väl inte så hög, dock :)

Jörgen

Hur fungerar detta dubbeltyg?
Jag blev väldigt intreserad av den här, finns den att testa i sthlm? Berätta gärna lite mer annars.
 
estetdrägg; sa:
NUI; sa:
Om det bara är vindtätt så kan jag rekommendera Paramos skärmmössa. Den är alltså inte varmfodrad, men har ett speciellt, dubbelt tyg som gör den vattentät. Materialet släpper ändå ut kroppsfukt mycket bättre än Mextex-mössorna. Gäller hela Paramos kollektion.

Finurligt resårband gör att den smiter åt väldigt bra kring öron och nacke.

Är det kallt tar jag en fleecemössa eller balaclava inunder. Öronlapparna går lätt att vika in i mössan så att det blir en vanlig baseballmössa vid behov.

http://www.paramo.co.uk/UK/acatalog/ParamoCap.html

Skönhetsfaktorn är väl inte så hög, dock :)

Jörgen

Hur fungerar detta dubbeltyg?
Jag blev väldigt intreserad av den här, finns den att testa i sthlm? Berätta gärna lite mer annars.

Det är ett mycket intressant tyg. Det är tillverkaren av Nikwax, Nick Brown, som har utvecklat det. Det bygger på samma principer som en djurpäls, som aktivt transporterar fukt och samtidigt är regntätt. Detta sker genom en gradient av päls/hår från finare närmast huden till allt gröver täckhår.

Detta har man försökt efterlikna genom en form av mikrofleece, finmaskigt först och sedan grövre. För att det hela inte skall bli alltför tjockt har man sedan täckt det hela med ett tätvävt yttertyg av polyester. De oljor som impregnerar pälsen på ett levande djur ersätts av, gissa, Nikwax.

Resultaten är plagg som består av ett foder av något som liknar medeltjock superställsväv, typ Capilene, täckt av tunn, tävtvävd polyester som i vilken vindjacka eller vindblus som helst.

Man håller sedan kontinuerligt en bra DWR-impregnering med hjälp av Tech Wash (eller annat fintvättmedel, antar jag) och återimpregnerar då och då genom att tvätta med TxDirect Wash in.

Resultaten är då ett helt vattentätt plagg som enligt erfarna användare på de brittiska öarna, andas mycket bättre än Mextex (som ju normalt genom diffusion låter vattenmolekyler passera) genom att vätska i både fast form och ångform kan passera.

Nackdelen är betydligt tyngre plagg än det jag föredrar för 3-säsongersbruk. Dock mycket mjukare och behagligare än Mextex. Däremot har jag införskaffat en anorak och byxor samt mössa för vinterturer. Den Velez Smock som jag har i XL väger t ex 825 gram (vilket är i tyngsta laget för mig). Skall testa den i vinterfjällen på sportlovet. Mössan använder jag till vardags och den funkar än så länge perfekt.

Paramo verkar inte finnas i Sverige (och inte i USA heller). Kolla deras hemsida och olika brittiska webshops. Jag har köpt där.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Wibrån Vindtät men ventilerande jacka finns den? Kläder 12
Mr_Mathias Vatten/vindtät toppluva? Kläder 10
Razzle-Dazzle Vindtät/varm underställs kallsong? Kläder 10
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
zzeezz Vindtät flecee? Kläder 11
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7
tjolanta Vindtät fleecejacka Kläder 8
Vindtät skjorta? Kläder 2
Snödrivan Mössa Kläder 7
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
perosen vändbar mössa röd-grön Kläder 15
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
saicyb Färgråd på mössa? Kläder 12
Utvandraren Varm mössa Kläder 8
jlw Varm mössa Kläder 1
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.