Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-09-02, 22:14
DoktorGlas DoktorGlas är uppkopplad nu

Hur gör man med ändarna på paracord?

Hur gör man med ändarna på paracord och andra rep/snören som har ett vävt hölje? Smälta funkar inte så bra. Tejpa har jag inte ens försökt. Gör man inget kryper ju antingen de inre fibrerna in eller höljet drar sig tillbaka.

Har ett tunnt tältsnöre med ytterhöljs som iofs går att smälta, men man får ta i så pass att det blir en liten klump i änden. Antar att de olika materialen har olika smältpunkt. Med paracorden går det inte alls att få till det.
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 22:25
Hookahey Hookahey är inte uppkopplad

Har gjort rätt mycket ”Överlevnadsarmband” av paracord och aldrig haft problem att smälta ihop ändarna. Bränner dock oftast med en bruléesvets. Med tändare tar det något längre tid. När repet brinner blås ut och låt svalna.

Vad ska du göra med paracorden?
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 23:22

Tack. Får försöka igen då och vara lite ihärdigare.

Ska inte göra något speciellt. Ska bara ha det till att surra fast packning på cykeln med. Tyckte det var dags att byta ut den 35 år gamla linan jag hade till släpjollen mot något nättare.
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 06:55
G.Kraft G.Kraft är inte uppkopplad

Inte helt ovanligt att inre trådarna blir längre än höljet när man klipper/bränner och så bli det fult. Bäst tycker jag det funkar om man kan klippa så att höljet blir längre och sen att man "bränner" det bakåt.

Kan även behöva platta till lite försiktigt med en tång så att hölje och inre trådar blandar sig och bränna i steg. Har märkt att det är rätt stor skillnad mellan olika rep men det brukar alltid gå.

Bränner man inte direkt är det bra att göra en knut innan höljet börjar hamna i osynk.

/Gustav
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 06:55
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Har inte koll på paracord, om inte det är samma sak som repsnöre? Ser likt ut på bild. Repsnöre brukar bli bra att elda med tändare. Typ klätterrep är svårare, då brukar det va bra att tejpa hårt ett par varv med leukoplast eller dyl, sen kapa mitt i tejpen, och bränna lite sen.
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 07:53
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Jag bränn och forma till en rundad spets med hjälp av tändaren eller annat lämpligt föremål. Billigare varianter av fallskärmslina kan vara svårare men de funkar de också.
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 07:59
silenhag silenhag är inte uppkopplad

En sånn eluppvärmd kniv är fint å ha. Kan improviseras enkelt genom att värma upp lämpligt knivblad...
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 20:37
canoe canoe är inte uppkopplad

Jag vet inte om det funkar på paracord, men när jag skall kapa syntetband, använder jag en större lödkolv ,där jag har en mejselformad spets som jag bara har till detta.
Svante
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 21:36
chilehead chilehead är inte uppkopplad

krympslang
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 10:59
S.Hellman S.Hellman är inte uppkopplad

Några gånger har jag doppat repändar i epoxy när det inte gått att smälta dem.
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 12:28
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Någon av alla olika såna här: https://www.paracord.eu/sv/par ... nken-messing eller,
klart snyggast: https://www.paracord.eu/sv/par ... ord-end-caps
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 15:58

Lödkolv var jag själv inne på. Tyvärr har jag slagit sönder min stora lödkolv, men bra att veta att det funkar ifall jag nån gång kaffar en ny.

Epoxy var en kul idé. Har ingen, men ska inventera källarförådet. Kanske har jag nåt annat som skulle vara funkis.

Men först ska jag testa det enklaste, att elda bättre. Om man använder gasbrännaren till Trangian, borde det väl bli varmt nog. Är nog det enda jag har förutom tändstickor och tändare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.

Logga in