Björn och mat. - Forum

Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-03-18, 22:37
Mattias70 Mattias70 är inte uppkopplad

Björn och mat.

Har vandrat en del i Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Har aldrig haft en tanke på var jag lagar maten och hur jag förvarar den. Har dock läst på en del om björn. Nu ska jag till sarek i sommar och undrar om det är någon mening med att laga, äta och förvara doftande mat en bit ifrån tältet? Detta med tanke på björn. Hur stor är annars risken att få ett björnhuvud instoppat i tältet mitt i natten? Vad tror ni?
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 01:06
fowwe fowwe är inte uppkopplad

Visst finns det en och annan björn i Sarek, men det är nog ganska långt emellan dem. De kommer med stor säkerhet se till att du inte ser eller märker dem. Du kan lugnt bete dig som om de inte fanns där överhuvudtaget. Är du det minsta osäker så gör lite mer ljud än vanligt så att de hör dig och inte blir överraskade av att du dyker upp. /Hans
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 03:46
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Det är mindre med björn i Sarek än vad det har varit i Jämtland och Härjedalen (det har minskat där också de senaste åren)
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 08:25
eyck eyck är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias70 Visa inlägg
Har vandrat en del i Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Har aldrig haft en tanke på var jag lagar maten och hur jag förvarar den. Har dock läst på en del om björn. Nu ska jag till sarek i sommar och undrar om det är någon mening med att laga, äta och förvara doftande mat en bit ifrån tältet? Detta med tanke på björn. Hur stor är annars risken att få ett björnhuvud instoppat i tältet mitt i natten? Vad tror ni?
Denna typ av frågor, eller redan etablerade beteenden som man ibland (men sällan) har hört om i fjällstugorna, förvånar mig lika mycket varje gång.

Du skriver att du har läst på - men vad har du i så fall läst? För det finns ingenting rörande den svenska björnen som skulle göra det nödvändigt att koka maten en bit bort. Gissar att du har läst om amerikanska björnar och där rekommenderas detta i björntäta områden - men det är andra björnarter (grizzly och svartbjörn) med andra beteenden.

Typiskt farliga situationer med den svenska nallen anses vara:
  • Jaktsituationer med hund
  • Av misstag hamna mellan ungarna och mamman
  • Av misstag hamna nära ett gryt (var väl en tolvåring som åkte slalom och föll rakt ned i ett gryt för några år sedan)
  • Av misstag hamna nära ett byte

Mats
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 08:43
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

Citat:
Hur stor är annars risken att få ett björnhuvud instoppat i tältet mitt i natten? Vad tror ni?
Förmodligen 0%
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 10:34
Mummis Mummis är inte uppkopplad

Jag tog upp den frågan med nån tant från NAturvårdsverket och hon svarade precis som dom andra redan svarat här, nej, du behöver inte oroa dig. Det är inga grizzly björnar såsom det är i Alaska där björntätheten är lite större.

Hon menade också på att de få som blivit attackerade, rörde sig egentligen om jakthundar som stört björn och kom springades mot jägaren med en björn i täten.

Det finns tillräckligt med naturlig föda i Sverige för björnar eller andra djur ska bry sig om dig eller din mat.
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 10:51
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Citat:
... Hur stor är annars risken att få ett björnhuvud instoppat i tältet mitt i natten? Vad tror ni?
Vet inte, men OM det skulle ske så försök lägga upp en livestream fort som fan så vi här på Utsidan får vara med och dela upplevelsen :-)
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 12:20
eyck eyck är inte uppkopplad

... och ide skulle det ju vara. Inte gryt.

Det där med tolvåringen var iaf 2011 ser jag nu:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12787209.ab

M.
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 19:00

Tack för svar hörrni. Jag vet att det är högre björntäthet i både Värmland, Härjedalen och Dalarna än i Sarek. Jag förstår också att det egentligen inte finns någon anledning till oro. Undrade mest om det var någon mening med att överhuvudtaget fundera på om hur man förvarar mat tex. Av era svar att dömma så behövs inte det ur säkerhetssynpunkt. Jag förstår också skillnaden mellan grizzly och svensk brunbjörn.
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 19:03

Lite läskigt skulle det här vara i alla fall. Haha!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10664361.ab
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 19:36
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Så var det med det.

Det här var det bästa.
"- Jag letade upp min kniv och höll den i handen hela tiden, säger Ingel Petré."
Good luck with that. :-D
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 19:41
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Lite läskigt skulle det här vara i alla fall. Haha!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10664361.ab
Förmodligen en överaktiv lämmel!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.

Logga in

Tips!

Aktuellt: Trevlig helg!