Tillgång till mat runt Sylarna??

Tänkte ta en tur runt Sylmassivet v.35 och undrar om någon kan hjälpa mig med att berätta hur det är med att köpa Frystorkat eller konserver runt omkring Sylarna. Har alla stugor tillgång att sälja mat. Speciellt då på den Norska sidan vid Storerikvollen och Nedalshytta.
 
Vad jag vet så finns det en lite butik i Sylstationen som säljer mat, kläder o mycke gott och nödvändigt.
Frystorkat tror jag de har
Fast räkna med överpriser jämfört med hemma!


/Mattias
 
Storerikvollen m.fl. = begränsat sortiment

Hej!

Kolla vad de har för sortiment på norska sidan genom att ringa eller mejla (adresser via http://www.turistforeningen.no)! Trots att det är stora ställen (väl så stora som våra fjällstationer) så har de ofta ett mycket begränsat sortiment. Eller bär helt enkelt med dig mat om du inte ska vara i Norge så länge...

För några år sedan vandrade jag och min mamma bl.a. Sylarna runt, och hade då tänkt proviantera i Storerikvollen och Nedalshytta. Det slog lite slint, eftersom de inte alls hade det sortiment vi hade trott, bortskämda som vi var med hur det ser ut på den svenska sidan. I Norge fanns bara Varma koppen (endast ostsoppa) och söta kakor... Norrmän som går från hytte till hytte (sådana stora med restaurang som det är flera av där i området) tar med sig sitt lunchpaket med mackor & termos och äter sedan kött med sås och potatis när de kommer fram på kvällen, fick vi lära oss. (I hytter för självhushåll, sådana som man måste låna nyckel till av den lokala turisföreningen -- de har ett annat system än vi -- har dock ofta ett rätt bra om än litet sortiment.) Vi fick vackert betala snordyra norska kronor för kött, sås och potatis till kvällsmat vi också, och därefter bygga ut de varma kopparna med vår "nödproviant" tills vi kom fram till Helags (vi gick "moturs"). Men oj vad osugen jag var på just ostsoppa efter den erfarenheten...

På svenska sidan finns mat (konserver, frystorkat och så vidare) i alla bemannade stugor, ganska rejäl "butik" i Helags och Sylarnas fjällstation.

:) /Lotta
[Ändrat av Lotchen 2005-08-16 kl 18:05]
 
jobev; sa:
Tänkte ta en tur runt Sylmassivet v.35 och undrar om någon kan hjälpa mig med att berätta hur det är med att köpa Frystorkat eller konserver runt omkring Sylarna. Har alla stugor tillgång att sälja mat. Speciellt då på den Norska sidan vid Storerikvollen och Nedalshytta.


om du har vägarna förbi en vanlig norsk mataffär så brukar dessa ha ett hyggligt utbud av torkade rätter.
torkade rätter med kött eller fisk kan det ibland vara värre med, men om du är ute efter enklare pastarätter (1-2 portioner) så får du dessa för ca NOK 20-25. den stora skillnaden är inte priset utan just liknde produkter finns i dagligvaruaffärer i norge, mendan man måste leta uppe en specialbutik i sverige.
 
Tackar!!

Tack för hjälpen! Då blir det nog att man tar med sig lite extra mat när man ska gå runt på Norska sidan.
 
Re: Tackar!!

jobev; sa:
Tack för hjälpen! Då blir det nog att man tar med sig lite extra mat när man ska gå runt på Norska sidan.

På köpet får du kanske en intressantare rutt och intressantare läger. Syltjönna, mellan Storerik
och NEdalshytta, men vid sidan av leden,
ska vara en fin plats, har jag hört.
 
Nej det är som sagt begränsat med frystorkat på Nedalshytta. Var där i Juli i år. Provade att äta frukost där också men det var inte så mycket att stoppa i magen med tanke på priset. Inlaggd sill på morgonen ? :)

Jag kan också hålla med om att Syltjörn är en vacker plats. Dock kan dimman ställa till det.
 
matte_upp; sa:
Nej det är som sagt begränsat med frystorkat på Nedalshytta. Var där i Juli i år. Provade att äta frukost där också men det var inte så mycket att stoppa i magen med tanke på priset. Inlaggd sill på morgonen ? :)

Jag kan också hålla med om att Syltjörn är en vacker plats. Dock kan dimman ställa till det.

Naturligtvis säljer norska stugor knappt någon proviant -
det är inte i deras intresse att bistå tältare.

Vad beträffar frukost så brukar den vara en rejäl buffe, värdig vilket hotell som helst,
med bröd, ost, korv, flingor (ofta både corn flakes
och muesli) plus då en del märkliga saker som saltgurka
och inlagd sill. Man kan få i sig betydligt
mer än man behöver.

Frukosten är dock överlägsen middagsrätterna.
I Sylan är det TT som sköter hyttene och
där har jag för mig att speciellt torsdagar
är en dag att undvika: spekemat + römmegröt.
 
Det har kommit upp en sak till.

Jo det är så att nu när det är dyrt på Storerikvollen och Nedalshytta tar dom då kort så som visa eller liknande då också.
 
Hmmm...Jag skriver att jag var besviken på frukosten i Nedalshytta av en orsak.
Det var ingen hotellfrukost!
Jag är van att äta det mesta men tyckte att utbudet här var ganska torftigt.

Ja ja det finns alltid folk som vet bättre :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.