Användning av frystorkad/torkad mat?

Hej!
Som nybörjare på frilufsliv är jag lite intresserad av hur det är med frystorkad mat. Vilken ska man välja? Ska man bara ha de eller endast i reserv? När ska man ha dem? Hur mår man efter några dagars konsumtion? Eller skall jag laga från grunden?, alla tips och åsikter är av intresse.
 
Middag

Om det bara är till middagen så är det inga problem alls,vilken sort är en smaksak.Gröt till frukost,varma koppen+'snickers' eller kaffe & smörgås till lunch och ev choklad och smörgås på kvällen håller skörbjuggen borta.


peter
 
Har hört om dom som blir hård i magen och dom som blir lös i magen av frystorkat. I princip kan du äta frystorkat hur länge som helst.
Men det brukar vara mindre vitaminer i torkad mat, så ska du vara ute ett tag kan du gärna komplettera med vitamintabletter.

Själv torkar jag egen mat i ugnen hemma, mycket godare och bättre anpassade portioner, tycker en frystorkad rätt är för liten och så är dom snordyra.

/Ulf
 
Beror på vad du menar med frystorkat. Pastasåser, pulversoppor och liknande som man bara kan blanda ut i vatten, koka upp, och avnjuta till pasta eller couscous funkar bra både ute och hemma och är inga problem att leva på. Mer avancerad frystorkad mat som köttfärssås eller kalops brukar inte vara någon höjdare.
 
Re: Middag

ping; sa:
Om det bara är till middagen så är det inga problem alls,vilken sort är en smaksak.Gröt till frukost,varma koppen+'snickers' eller kaffe & smörgås till lunch och ev choklad och smörgås på kvällen håller skörbjuggen borta.


peter

Vid längre övningar bör man tänka på vitamin och spårämnesbehov. Har själv ett par gånger fått klara vitaminbrister och någon gång kännt av spårämnesbrister.
När slemhinnan i gommen spricker då är det dax för lite levande mat och färska C-vitaminer. NASAS mattekninker var inte helt övertygade om förmågan att ta upp piller tillförseln så något färskt emellanåt rekommenderas av flera skäl.
Peter du får förklara hur en god chokladbit tillför C-vitaminer ;-)!

go tur
 
Frystorkat..

Real Meal använder jag endast under vintern då det är mera praktiskt att bara hälla varmt vatten i påsen och efter ett par minuter äta. Jag tycker att frystorkat smakar Bra!!

Sommartid använder jag blåbands frystorkat som måste ligga i vatten och kokas, brukar spä ut portionerna med extra pasta om man är två.

Tar oxå med 2-3 real meal frukost(massor av kolhydrater) att snabbt kunna äta vid dåligt väder där man äter lunch ståendes i regnet..

Köp hem och testa vad du gillar..

//A
 
htelander; sa:
Hej!
Som nybörjare på frilufsliv är jag lite intresserad av hur det är med frystorkad mat. Vilken ska man välja? Ska man bara ha de eller endast i reserv? När ska man ha dem? Hur mår man efter några dagars konsumtion? Eller skall jag laga från grunden?, alla tips och åsikter är av intresse.

Blå Bands bruna påsar brukar jag hoppa över. Knorr Spaghetteria
brukar finnas med i packningen. Jag gör gärna även egna
blandningar av snabbkokt pasta och pulversoppor.
Heslt såna som inte kräver mjölk, det blir bökigt
att blanda till.

Potatimsos på påse ingår också i basdieten.
 
marmotta; sa:
Blå Bands bruna påsar brukar jag hoppa över. Knorr Spaghetteria
brukar finnas med i packningen. Jag gör gärna även egna
blandningar av snabbkokt pasta och pulversoppor.
Heslt såna som inte kräver mjölk, det blir bökigt
att blanda till.
Spaghetteria är kanon, den har jag ätit mycket av både hemma och i fjällen.
Potatimsos på påse ingår också i basdieten.
Japp. Mospulver + pastasåspulver + några skvättar tubost blir en läcker måltid som med fördel kan avnjutas med en ölkorv. Fast jag tycker rotmos smakar mer än potatismos.

Min generella formel för fjällmat: 4 delar kolhydrater + 1 del smak.
 
htelander; sa:
Hej!
Som nybörjare på frilufsliv är jag lite intresserad av hur det är med frystorkad mat. Vilken ska man välja? Ska man bara ha de eller endast i reserv? När ska man ha dem? Hur mår man efter några dagars konsumtion? Eller skall jag laga från grunden?, alla tips och åsikter är av intresse.

Det beror som sagt på hur och när du är ute. För korta dagsturer behöver man inte frystorkat, men ska du ut och vandra under en lite längre period i t.ex. fjällen, så skulle jag hävda att frystorkat är det enda alternativet, då packningen annars blir för tung.

Är du däremot ute på en vinterskidtur och har pulka, så kan du unna dig att släpa med tyngre (och lyxigare) mat.

Frystorkad mat är både god, näringsrik och praktisk. Jag kan tipsa om t.ex. Wildlifes mat. Du behöver endast koka upp vatten som sedan hälls direkt i påsen. Efter ca. 10 minuter är maten klar att ätas. Du slipper därmed också disk.

Normalt sett så bör du inte få några problem med att äta frystorkat. Tänk bara på att dricka rikligt med vatten (ett generellt råd).

Be careful out there /Joel
 
htelander; sa:
Hej!
Som nybörjare på frilufsliv är jag lite intresserad av hur det är med frystorkad mat. Vilken ska man välja? Ska man bara ha de eller endast i reserv? När ska man ha dem? Hur mår man efter några dagars konsumtion? Eller skall jag laga från grunden?, alla tips och åsikter är av intresse.

Jag köper alltid Lidhl´s frystorkade för det billiga priset och att jag gillar det, 10 kr för en måltid vilket helt klart tycker jag räcker för en baslunch, blev dock lite yr den sista dagen av nio under en vandring, dom andra dagarna mådde jag toppen....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.