Mat!

Hej på er alla glada!
vi ska ut å vandra om några dagar, å då blir man ju hungrig!
bästa fjäll maten och ca hur mycket om dagen bör man räkna med?
 
Friluftsbutiker

Hej!

Jag tycker att Blåbands Vildmarksmåltider 39 kr fungerar alldeles utmärk, (700 kcal/portion). De silvriga påsarna 65-75 kr är kanonbra också för då slipper man disk, men maten känns inte riktigt lika fräsch och kcal-innehållet är något lägre.

Jordnötter är bästa komplementet för du kan inte bära med dig så mycket maträtter att du fyller dagsbehovet av en lång dags vandring. Viktförlust är garanterad :)
 
Mat

Håller helt med Lillbobban, blåband är kanonbra. Relativt billigt, massa kcal, typ gott och enkelt. Tror det står på förpackningen att det är 2 portioner i en påse vilket givetvis inte är sant. Häll i en näve snabbmackaroner så blir en person mätt... =)

Brukar smälla i mig en eller två sådana på en dag. Jordnötter är som tidigare sagt bra att mumsa på emellanåt då det ger massor med energi och lite mättnadskännsla dessutom. Tar alltid med en påse socker. Häller man bara lite socker i kroppen kan man gå i åtminstånde 3-5 dagar utan mat om man blir typ magsjuk eller får den andra maten uppäten av hungriga djur...
 
Mat på vägen

Detta med att behöva massor av energi på fjället är lite underligt. Jag är sällan hungrig och jag äter snarare mindre när vi är ute än när jag är hemma. Och jag tappar just ingen vikt heller (tyvärr).

När jag ligger hemma på sofflocket och läser bok äter jag troligen mer än under dagar med 2-3 mils promenader i fjällen. Å andra sidan kanske mina energireserver töms var konsekvenserna uppstår när jag återvänt till mitt sofflock (om detta törs jag inte gissa)

Som exempel. Vi går ca 15 - 20 km om dagen vid fjällvandring och då är vi sällan - mycket sällan sugna på att äta lunch, varför en middag räcker gott. Äter vi lunch, så räcker det att dela på enportionspåse med frystorkat.... Fast då har vi mumsat en rejäl frukost.
 
Måste bara få vädra lite..

700 kcal x 3 = 2100 kcal

Hur mycket choklad, nötter mm har ni med er? Tycker det börjar bli lite smalmåltider av det hela, 700 kcal är som sagt inte speciellt mycket.

Om du ska käka en sådan påse, se till att ha en ölkorv med dig eller renkött eller liknande. Sen gärna en liten efterrätt. Då ligger du runt 1000 kcal/måltid.

Då är vi i alla fall uppe i 3000 kcal och sen lite godis på det.

// Jocke
 
Alltså, här efterfrågas den bästa friluftsmaten. Ölkorv och renkött är bra, men Blå Band……?? Egentorkat är bättre:

edeaf930fbb6aadb601140daf5870cee.jpg



Bäst är dock färsk mat:

be6a9ddcada930b6e503289ecd99db34.jpg


025285957bbb601e241cfc760ab56775.jpg



Ska ni vara ute länge och svettas mycket, glöm inte att salta gröten mm. Utan salt blir man svag.

Raskesven
 
Ibland kompletterar jag maten med en efterrätt t.ex varma koppens fruktsoppor, jordgubb&vanilj är smaskens.

/Ulf
 
tack!

tack för alla braiga tippsen! va ungefär som ja tänkt mig med reservation för ölkorven:) verkar ju ganska smidigt å ha me!
 
En fin och jäkligt god frukost är fruktmüsligröt!
I vanliga fall är jag inte förtjust i gröt, men denna är himla god och fin i magen på morgonen innan en massa friluftande

Jag brukar köpa Frebago's fruktmüsli (33% frukt), för det är den godaste

Man kan fylla en petflaska av önskad storlek, ha i lite kardemumma och salt också, och sedan bara koka det i vatten tills man tycker det verkar gott (ett par minuter - lite längre för ökad grötkonsistens) - och det brukar inte ens bränna fast i trangiakastrullen!

Mjölkofil som jag är brukar jag röra ihop lite pulvermjölk att ha på gröten, men den är god även utan
 
Några fler matförslag...

Gör iordning portionspåsar med en blandning av havre- och rågflingor med russin och hackade torkade aprikoser och ananasbitar. Koka till frukostgröt. Ät med lite pulvermjölk.

Snabbmakaroner (fullkornsvarianten!) och några påsar med olika såser att värma i vatten till (tomat, ost osv)

Mospulver som man blandar i små bitar av ölkorv och torkad skinka och en pyttepåse med örtkryddor (persilja, franska örtkryddor etc)

Och glöm inte knäckebröd! Och lyxvarianten - tubpålägg!
 
Gör iordning portionspåsar med en blandning av havre- och rågflingor med russin och hackade torkade aprikoser och ananasbitar. Koka till frukostgröt. Ät med lite pulvermjölk.
Kör grynen några sekunder i mixer/matberedare så behöver du inte koka gröten, utan behöver bara hälla på kokande vatten.
 
3 dl råris (räcker till 3 STORA portioner)
Torkade tomater
Torkad paprika
Torkad svamp
Torkad lök/vitlök
Klick mango chutney
Pulver från tomat basilikasoppa.

GRYMT GOTT!
 

Bilagor

  • mat.JPG
    mat.JPG
    91.4 KB · Visningar: 1,719
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.