Hyskor/hällor

Det jag söker är hyskor/hällor? som jag kan fästa på mina favoritbyxor som saknar dessa i benslutet. Har märkt av att det skulle vara att föredra. Någon som vet vart det finns att få tag på lösa?
 
Har du frågat i närmaste sybehörsaffär. De har ofta mer än man tror.

Min lokala i Karlskrona (A-J tyger) är välsorterad på det mesta vad det gäller tyger och tillbehör för hemmafixaren.

/Patrik, köpt mycket kardborre och snörlås där tex
 
Är det en hake fram för att fästa i snörningen av kängan du menar?

I så fall kanske din lokala skomakare kan hjälpa till.

Eller den här http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=33_178_275&products_id=1040

Thure

Ska den se ut som på Thures bild så hade jag också övervägt att besöka bygg/inrednings-butiken - det där ser ut som en liten tavel- eller handdukskrok i mina ögon.

Men är det försvarets model du vill ha så finns det nog i parti och minut i valfritt överskottsbutik.

På m/90 är lösningen istället en lite tamp plattband med en tryckknapp i änden som håller fast byxan i kängsnörningen - kanske ett alternativ.

Själv gillar jag inte byxkrokar utan använder hellre byxor som har lite för långa byxben istället - kronans byxor finns i många olika längder och vidder och byxlängdsstorkleken på mina tjänstebruksbyxor är nog över min verkliga längd - dvs lite "för långa" byxor relativt normen.

/Patrik
 
M/90 brallan kom först med hake och sen med stropp. Stroppen repade lätt upp sig vad jag minns. De flesta sybutiker har hyska/hake för byxor och kjolar. Någon av dem bör funka.

Glöm inte att förstärka tyget där du ska sy eller klämma fast haken annars slits det hårt där. Väljer du en hake som skall sys fast lägger du lämpligen en rad knapphålsstygn längs hålet så långt du kommer åt. Använd 30 eller 50 tråd. Varianten med tre ben som monteras med tre genomgående ben som kläms fast runt en platta på baksidan (kolla insidan på billiga kostymbyxor) håller inte lika bra.
 
Ska den se ut som på Thures bild så hade jag också övervägt att besöka bygg/inrednings-butiken - det där ser ut som en liten tavel- eller handdukskrok i mina ögon.

Men är det försvarets model du vill ha så finns det nog i parti och minut i valfritt överskottsbutik.

På m/90 är lösningen istället en lite tamp plattband med en tryckknapp i änden som håller fast byxan i kängsnörningen - kanske ett alternativ.

Själv gillar jag inte byxkrokar utan använder hellre byxor som har lite för långa byxben istället - kronans byxor finns i många olika längder och vidder och byxlängdsstorkleken på mina tjänstebruksbyxor är nog över min verkliga längd - dvs lite "för långa" byxor relativt normen.

/Patrik

Körde till slut på plattband jag också. Blev riktigt nöjd, ser bra ut och verkar funka fint. Jag har ganska smala ben så jag har som för vana att trycka in lite resår i benslutet på typ vandringsbrallor, då sitter dem perfekt över kängan enligt mig. Tack igen för alla förslag och tips!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.