Toboggan

Med inspiration från nedanstående tråd har jag och kompisen byggt 2 toboggans i helgen.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79090

Ett trevligt projekt och vi ser fram emot att prova resultatet i verkligheten. Plasten vi använde är 6 mm PE300 på rekommendation av försäljaren. Längden är totalt 3 meter och de är 40 cm breda. Resten av prylarna hittade vi på Classe och biltema. Det svåra var att hitta rostfri skruv i rätt dimensioner och längder. Vad tyx?
 

Bilagor

  • toboggan-2.jpg
    toboggan-2.jpg
    55.8 KB · Visningar: 739
  • toboggan-3.jpg
    toboggan-3.jpg
    54.6 KB · Visningar: 843
  • toboggan-4.jpg
    toboggan-4.jpg
    52.8 KB · Visningar: 726
  • toboggan-5.jpg
    toboggan-5.jpg
    44.3 KB · Visningar: 708
  • toboggan-6.jpg
    toboggan-6.jpg
    44.5 KB · Visningar: 709
  • toboggan-7.jpg
    toboggan-7.jpg
    69.4 KB · Visningar: 712
Roligt att "min" toboggan-tråd ledde till detta! Ser mkt bra ut,

Berätta gärna om varför säljaren rekommenderade PE300 i stället för Indulen 210.

Mats
 
Vi köpte plasten av Plastbearbetning AB i Norsborg. Argumentet för att ta PE300 var ordagrant att "den passar bättre för utomhusbruk". Rätt eller fel vet inte jag men plasten känns väldigt rejäl.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nu har vi vart ute och testat en övernattningstur med våra hemgjorda tobbogans. Vi spenderade en natt i florarna i norra Uppland. Vi släpade med kamin, ved, 9mans tentipi och andra självklarheter för friluftsliv. Det snöade ymningt och var en par tre decimeter blöt nysnö på myren men lite bättre inne i skogen. Underlaget var rätt tungt med andra ord. Jag måste säga att jag tycker pulkorna fungerade mycket bra. De följde fint och var lättmanövrerade om man tänkte efter lite hur man packade. Vi hade onekligen mycket packning med oss och det kändes tungt när det lutade lite uppför men det gör det oavsett pulkkonstruktion. Kompisen har fasat av kanterna på sin pulka och tyckte att det gjorde skillnad i form av färre hugg i svängarna. Jag upplevde inte att det var något problem att pulkan högg fast men jag tror att det kan bli ett irritationsmoment på skarsnö. Vi kommer definitivt ge oss ut igen. Postar några bilder http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8581j
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.