Koka dricksvattnet - inte modernt?

Jag kom in i en diskussion för några dar sen med ett gäng inbitna friluftsmänniskor det där med att bära vatten eller ta där man finns ute i naturen (mellansverige). Dom blev helt bestörta när dom hörde att jag dricker sjövatten, bäckvatten och tom. Östersjöns bräckvatten och enligt dom kommer jag att dö en kvalfull död. Det enda "rätta" enligt dom var antingen vattenfilter för en halv förmögenhet eller kemikalier, koka, nänä, det lyssnade dom inte ens på utan förkastade direkt med "jag träfade en grannes moster en gång som hade en kompis som hade en släkting som dog av nåt i vattnet".

VAD kan överleva kokning som jag inte känner till, ja förutom bekämpningsmedel mm.? Mig veterligen överlever inget stormkokning en minut och jag brukar låta det nykokta vattnet stå och sjunka tills nästa dag och sen hälla det på flaska och diska kastrullen. Mat lagas alltid direkt med det vatten som finns direkt tillgängligt och hittills har magsjukan lyst med sin frånvaro. Sen jag flyttade ut på landet för gott för över 30 år sen och först bara hade sjövatten som aldrig kokades, och nu egen brunn så har magsjukorna lyst med sin frånvaro.
 
Som jag fick lära mig på överlevnaden i lumpen:
"No bubbles big troubles. Big bubbles no troubles!"

Det finns väl vissa saker som överlever kokning. Till exempel bakterier som lever på havsbotten vid varma källor klarar ju temperaturer en bra bit över hundra grader men dessa lever ju som sagt på havsbotten och kommer inte upp till ytan.
Sen kanske man kan få i sig någon organism som bär ett virus men dessa försvinner väl vid silning. Förresten, kan man få i sig virus genom tarm och mage? Om jag inte minns fel från mikrobiologikursen räknades det fortfarande som utsidan av kroppen i vissa avseenden.
 
Sen kanske man kan få i sig någon organism som bär ett virus men dessa försvinner väl vid silning.
Organismen och viruset lär nog vara ganska döda båda två efter en kokning och nåt toxin efter viruset, njäee, skulle inte tro att den ytte-pyttemängden kan ställa till med nåt. Är det kokta man häller i flaskan klart och inte grumligt så är det iaf. i min värld tjänligt som dricksvatten om det inte ligger ett kreosotupplag eller en kemisk fabrik uppströms.
 
Det är nog sant!

För att egentligen ge mitt svar på din ursprungliga fråga:
Jag är 21 (och är väl således ganska "nyligen/modernt" lärd), ser mig själv som friluftsmänniska men jag tar vatten ungefär som dig. När jag va nere i Pyrineérna la jag i klortabletter också när jag inte hade någon aning om var vattnet kom ifrån. I Sverige kokar jag det på sin höjd om jag inte dricker direkt.
 
Dom jag snackade med var 35-40 år och dom trodde på fullt allvar att jag var galen som inte hade en vattenrenare med fast jag både har plats och inte behöver bry mig om vikten pga. att jag oftast paddlar. Jag resonerar som så, är nåt för enkelt så måste nutidens människor komplicera det hela in absurdum, för att få högsta möjliga lönsamhet och skapa en marknad som egentligen inte behövs. Här har vi människor kokat vatten i tusentals år, druckit det och mått bra, det enda som behövs är en kastrull och lite eld, kan det bli enklare?

Komplicerade saker vi egentligen inte behöver tenderar ju att bli obrukbara när dom behövs som bäst, och grejer jag inte har kan inte heller gå sönder.
 
Koka? Kemikalier?

Ja, några gånger, på sin höjd.

Drack endast vatten från floder under en månad i British Columbia - aldrig kokning, inga kemikalier. Levt på brunnsvatten i ett tjugotal afrikanska länder - ingen kokning, ingen rening. Druckit sjövatten i Sverige flera gånger, druckit vatten direkt från Nilen i Sudan vid något tillfälle, kommer inte ihåg om jag renade med kemikalier. Kokade gjorde jag inte. Anatgalingen var det inga stora mängder heller... (Krukor med Nilvatten står utmed "vägarna" i norra Sudan för resenärers skull). Under 2 veckor respektive åtta dagar har jag endast druckit vatten ur Nigerfloden respektive Rio Bocay/Coco - då renade jag med kemikalier. Bara flodvatten under en månad i Kina (nära Tibet) osv osv

Jag har varit magsjuk en gång under dessa turer. En jobbig natt i tältet i Turkanaregionen i nordvästra Kenya.

Men vad vet jag, kanske kommer den kvalfyllda döden till mig i framtiden. Själv tror jag att rädsla, nervositet och noja är farligare än flodvatten. Jordbruk i närheten är det enda jag själv är nojig för...

Jag resonerar som så, är nåt för enkelt så måste nutidens människor komplicera det hela in absurdum, för att få högsta möjliga lönsamhet och skapa en marknad som egentligen inte behövs

Så sant!
 
Senast ändrad:
Amöbor är rätt räliga, hade en bekant som dog av dylika. Sjöbad, kallsupar och rå mat vid insjö på Cypern. Det tog ett par år för honom att dö. Man bör akta sig för kallsupar.
Kokning hade fixat det. Så även om kokning inte kostar speciell utrustning och har låg hippfaktor funkar det ännu.
 
Senast ändrad:
Koka eller inte, gör som du vill. Men kokning får inte bort kemikalier i vattnet och det är ett av problemen med vatten i Sverige: höga nitra/nitrit halter p g a jord- och skogsbruket. Jag har lärt mig att det är detta som gör vattnet mörkt (gödsel och bekämpningsmedel, osv). Jag kan också ha fel.
Oavsett så dricker jag rakt av, men brukar inte vara och vandra i skogar så mycket och det är där dessa problem är påtagligast. Simmar det omkring kryp i vattnet (sjövatten oftast) så dricker jag det oftast inte, men måste man så måste man. Har efter en helg i Tiveden upptäckt att man inte får med så mycket kryp om man rör i vattnet innan man tar upp det med kastrullen. Har inte haft samma problem i rinnande vatten.
Dör jag så fick jag uppleva vackra platser åtminstone.
 
Koka eller inte, gör som du vill. Men kokning får inte bort kemikalier i vattnet och det är ett av problemen med vatten i Sverige: höga nitra/nitrit halter p g a jord- och skogsbruket. Jag har lärt mig att det är detta som gör vattnet mörkt (gödsel och bekämpningsmedel, osv). Jag kan också ha fel.
/QUOTE]

Halaj!

Jag har fått för mig att det är humus som gör att vatten blir brunt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humus
men jag kan ha fel jag också.

Allmänt håller jag inte på och fjollar mig med att hålla på och koka vatten jag ändå bara skall dricka.
Jag har en grundprincip:
Stilla vatten? Njjääee, jag avstår.
Rinnande bäck? Ok.

Jag har inte dött än, och som ovanstående: gör jag det (dör alltså) så var det värt det!

//T
 
Till matlagning och kaffe så använder jag sjövattnet, men att dricka det orenat vill jag helst inte.
Då använder jag vattenrenare (Katadyn Vario) så jag slipper att koka eller tillsätta kemikalier.
Vikten på renaren spar jag in på att slippa bära dricksvatten eller mer bränsle till kokning.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...