Dörrarna i Lunndörrfjällen

Som en del av er vet hade jag tänkt mig upp till Sarek denna vinter. Så blir det inte. Jag har själv backat pga att jag inte hunnit få tillräckligt stor erfarenhet av vistelse i riktigt vinterbusväder. Årets längsta skidtur kommer därför att hamna i Jämtland, där närheten till stugor ökar tryggheten.
Utgångspunkten blir Storulvån med avslut i Vålådalen. Exakt hur turen ska läggas upp vet jag inte än, men att några av "dörrarna" i Lunndörrfjället ska ingå är säkert. Därför undrar jag förstås vilka dörrar som kan betraktas som "måsten".

Från öster:
Lunndörren?
Lillådörren?
Storådörren?
Tronndalen?
Gråsjödörren?

Vilka dalgångar är vackrast, mäktigast, farligast, lättast, mest intressant etc?
Finns det synpunkter på färdriktning? Alla erfarenheter från området tas tacksamt emot, även om de med vinteranknytning känns angelägnast.

HåkanF
 
Det närmaste jag har varit någon av dörrarna är Issjödalen och Lunndörrsstugorna, men Storådörren är väl helt klart den som ser mäktigast ut på håll. Speciellt från Ljungdalenvägen söderifrån.
 
Alla dörrarna

Har vandrat genom alla dörrarna och de har alla sina egna skönhetsvärden. Även om jag minns Storådörren passerad från Jamtland in i Härjedalen som vackrast när Helags växer fram till höger när man passerat passhöjden.
Att fjällen är i vinterskrud borde inte försämra detta.

Vad gäller Lunndörr'n så finns det en och annan hårig berättelse om väder och vindstyrkor i detta blåshål.
 
Förresten...

... finns det någon bra litteratur om Jämtlands/Härjedalsfjällen?
Jag har Abrahamssons Okända fjäll samt en lite skrift av Roger Nääs - Härjedalens fjällvärld (som f ö handlar mer om områdena MELLAN fjällen) - men i övrigt ingenting.

Rekommendationer?

HåkanF
 
Min enda erfarenhet är att jag gick Lunndörrstugan- lunndörrspasset t o r. i februari i år. Det var lite blåsigt när vi gav oss iväg (nordlig vind). Det är slätt som ett salsgolv större delen av vägen och mycket lättåkt. Det känns lite konstigt att det går nedför till "passet". Själva passet verkar samla ihop vinden rejält, ett riktigt blåshål. Man fick ta spjärn mot vinden vid vindskyddet. Sedan gick vi tillbaka i motvind. Bra att känna på lite busväder. När vi kom upp mot stugorna igen var motvinden mera måttlig. Det finns nog anledninga att ha en viss respekt för blåsten i dörrarna även om det inte ska överdrivas.
Lycka till på turen!
Lars
 
Tänk så olika man upplever saker. Jag och Klippen gick tilllsammans genom alla dörrarna sommaren 07 och jag upplevde Lillådörren som den mest spektakulära med sina dramatiska klippor och den trånga passagen i passet, speciellt när man kom söderifrån in i dalen. Storådörren upplevde jag som "Lapporten light", en klassisk stilren u-dal men med lite mindre proportioner än Lapporten. Men helt klart är dessa två dalarna de mest estetiska om man undantar Lönndörren. Därför blir min rekommendation att starta i Vålådalen och åka Lunndörren-Lillådörren-Storödörren-Gråsjödörren-Storulvån. Detta ur en helt estetisk synpunkt. Lavinfaran tror jag inte är stor om man har vanligt sunt förnuft.

Bosse
 
Tänk så olika man upplever saker. Jag och Klippen gick tilllsammans genom alla dörrarna sommaren 07 och jag upplevde Lillådörren som den mest spektakulära med sina dramatiska klippor och den trånga passagen i passet, speciellt när man kom söderifrån in i dalen. Storådörren upplevde jag som "Lapporten light", en klassisk stilren u-dal men med lite mindre proportioner än Lapporten. Men helt klart är dessa två dalarna de mest estetiska om man undantar Lönndörren. Därför blir min rekommendation att starta i Vålådalen och åka Lunndörren-Lillådörren-Storödörren-Gråsjödörren-Storulvån. Detta ur en helt estetisk synpunkt. Lavinfaran tror jag inte är stor om man har vanligt sunt förnuft.

Bosse
Tack! Bra upplysningar/åsikter.

Men... är det ont om Utsidingar i dessa trakter?

HåkanF
 
Det är nog ...

Tack! Bra upplysningar/åsikter.

Men... är det ont om Utsidingar i dessa trakter?

HåkanF

Det är nog ont om folk överlag där, om man inte är i Lunndörrn.

Förövrigt så var besöket vid gruvhålet i den dörren en synnerligt luftig tur för en icke alpinist. Men de som bröt malm där rädes nog varken arbete eller annat.
 
Jo...

Det är nog ont om folk överlag där, om man inte är i Lunndörrn.

Har vandrat i Lunndörrsfjällen en del på sommaren (och gått igenom den västligaste "dörren" på vintern) och det är mycket få människor som rör sig i området. Framför allt söder om topparna där man ser klart färre spår av människor än vad man ser i t.ex Sarek. Precis som det tidigare har nämnts är området ett riktigt blåshål och vissa områden kan vara ganska renblåsta från snö. Det gäller bland annat platån i närheten av "pyramiderna", men finns det ett sådant område borde det finns fler.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Stugor i Lunndörrfjällen Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.