Stockholms finaste tradturer

Jag har sökt i gamla trådar men inte hittat någon relevant. Vilka är de finaste tradturerna i Stockholmsområdet? Jag vill ha de finaste i alla grader!
 
Tråkigt på jobbet...

Hej!

Här är mina favoriter i Stockholm:
Runsa: Vampyren, 6-
Skevik: Huvudleden, 7
Häggsta: Fyrbulten, 4
Häggsta: Omöjliga väggen, 6
Grönbrink: Uffes under, 5+
Grönbrink: Clark Kent direkt, 6
Vårdberget: Dolly, 6
Vårdberget: Lysmaskidyll, 7-

Vinnaren i mitt tycke är Clark Kent direkt.

/Örjan :-D

PS
Lever fortfarande Vampyren?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26615
DS


[Ändrat av pucko 2005-07-13 kl 13:05]
 
Finaste i 4 registret tycker jag är Tutti frutti på Grönbrinksberget.
Uffe's under och 12:e mekanismen är 2 fina 5+ på Grönbrinksberget.
No exit 6- på Gristoneberget tyckte jag mycket om.
Clark Kent Direkt är en fin 6, också på Grönbrinksberget.

2 leder som jag tycker är värda att nämna är Göra kor 4c på Beatelund och Bengt Hansson treakamin 5- ute vid Skevik. Anledningen till att jag gillade dem var att de var för mig mycket mentalt utmanande, men lätt klättring.

/Mike.
 
Förlåt en liten urspårning; men vad är det som gör en tur fin? Vad är det som berättigar till en eller flera stjärnor?

Jag har själv favoriter, och en del "kända fina turer" gillar jag. Men jag undrar vilka kriterier det egentligen finns för en fin tur. Varierar dessa kriterier med graderna?

(Jag lägger denna urspårning i en ny tråd så sabbar jag inte denna levande tråd.)
 
Häggsta:
- Omöjliga väggen (6) om den får räknas som trad så är den den allra finaste tycker jag. (den har ju bladbult, så det är någon slags mellanting.)


Grönbrink - är nog mitt favorit-trad ställe generellt i Stockholm:
- 12 mekaniskmen (5+) - kanske finaste i sin grad?,
- Snuffy Duffy (5-) (denvar för övrigt min första seriösa led som jag ledde på kil, (hade bara lett Ekleden innan), så den kommer alltid att ha en speciell plats i hjärtat).
- Har hört att Clark Kent direkt också ska vara fin, men den har jag sparat för att onsighta en vacker dag, så uttalande kommer senare.
Fler leder här ute är mycket fina, men jag kan ite räkna upp allt.

Vårdberget:
- Action Directe (6-) - som har en bult, men som bör förstärkas med kil, eftersom bulten är oansvarigt högt upp, mycket fin väggklättring med skygglappar för sprickorna brevid.
- Krångel (6) - som jag inte har lett än, men som är superkul klättring, bara alldeles för kort.

Tunaberg (om man får räkna det till Stockholmstrakten, det går ju att göra dagsutflykter dit i alla fall):
- Evas spricka (5)
- Sprickan brevid toppsprickan (6+),
- Hugo (-5)
- Josefin (5-)
- Diretissiman (5+)

Gritstoneberget:
- Svettiga grisen (6+),
- Amandas lov (4-),
- Stäppvargen (4+)

Runsa:
- Vampyren (6-) - jo, den lever, men jag har inte lett den än, men jag får väl ta och samla ihop mig och åka dit igen för det var fin klättring. Var i alla fall där senare än den som skrv tråden som det länkas till ovan och då kändes det mesta stabilt, även om jag nog skulle lita mer på kil än friends.
 
Visst är Omöjliga väggen trad

lilla_my; sa:
Häggsta:
- Omöjliga väggen (6) om den får räknas som trad så är den den allra finaste tycker jag. (den har ju bladbult, så det är någon slags mellanting.)

Hej!

Visst är Omöjliga väggen en trad-tur; den går att leda i huvudsak på egna säkringar. De verkligt nödvändiga pitongerna är (förmodligen två stycken) den tredje och den i nischen. Någon pitong sitter så att den blockerar en bra kil; den andra pitongen (vid kruxet) skymmer ett läge för en Rocks #2 snett ovanför. Pitongen försvårar klart placeringen av kilen.

/Örjan :-D
 
anod; sa:
Jag har sökt i gamla trådar men inte hittat någon relevant. Vilka är de finaste tradturerna i Stockholmsområdet? Jag vill ha de finaste i alla grader!


8+ Kilroy, Dyviksudde **
Intensiv sportig klättring med små bra säkringar.

8 Lord Hård, Dyviksudde ****
Spännande led som kräver lite av varje ;) Fantastisk!

8-/8 Peps på Acid, Morarna (mixtur) *
Brant böljande led med varierande klättring.

7+ Kalkylerad fisk, Dyviksudde *
Akrobatiskt insteg leder upp till superfina parallellsprickor.

7 Bengts bultspricka, Häggsta *
Klassiker som verkligen inte ska underskattas varken till kvalitet eller grad. Testa!

7- Russels paradox, Häggsta *
Fin kort led som kräver lite gåpåanda.

6+/7- Ondskans hemvist, Morarna **
Superb klättring på bitvis riktigt fin klippa. Lång å sugande med underbart utsteg.

6+ Urkki, Gritstoneberget *
Wildcard! Bortglömd led längst till höger på Gritstone. Förtjänar bättre än att falla i glömska. Ett måste!

6 Svettiga grisen, Gritstoneberget **
En sån led som man tänker "om den här ändå vore 200 meter till". Säkringar precis där de bör vara, varken mer eller mindre.

6- Lois Lane, Grönbrink *
Tufft mittparti som ger en tillträde till exponerad klättring i bitvis fin spricka.

5+ Förhudsnisses flykt, Grönbrink **
Ännu en "om den här ändå vore 200 meter till". Fint insteg som leder till klockren hangel på bra grepp.
 
Stockholmsföraren sid 145-148. Ett lite annorlunda berg som fått sitt namn av att stenen liknar den i Gritstone - massa små ränder horisontellt på hela klippan.

Om ni åker dit, var _MYCKET_ diskreta. Parkera rätt, prata tyst, klättra tyst (svär och gorma inte även om det går dåligt), ge kommando så tyst säkerheten medger, lämna inget skräp. Tja, ni fattar att grannarna är kinkiga nu gissar jag. De påstår (kanske också med rätta) att allt som sägs vid klippan ekar ned till deras hus och förstärks och de är såna som vill leva i tysthet och stillhet. Är vi diskreta kan vi slippa klagomål och därmed behålla en mycket värdefull klippa.
 
Tyvärr håller den mellansvenska klätterpopulationen på att delas upp i två halvor; de som har en Stockholmsförare och de som inte har någon :(.

Gritstoneberget ligger ganska långt ut på Tyresöhalvön, och som framgår ovan kanske det inte är så lyckat att fråga sig fram, utan en förare är ganska nödvändig.

http://www.klatterforbundet.se/access.php?ID=6 samt på http://www.klatterklubben.com/ (under access) får du nog tag på den mest aktuella accessinformationen, och med lite tur får du tag på kopior på de aktuella sidorna ur Sthlmsföraren... Chansen ökar nog förresten om du sätter ut e-mail i din profil.
Upphovsrättsligt har jag inte koll på exakt vad som gäller numera.
 
Mer svar nu när det inte är så mitt i natten: Det finns 33 leder på berget, varav flera är försedda med en * eller fler. Det mesta är trad och många väldigt små kilar rekommenderas. Svårighetsgrader mellan svensk 4 och 8-. Mycket i registret 5-6. Det är även mycket nära till Ällmoraberget som har ytterligare 7 leder, de flesta något hårdare än på Gritstone, dockutan *:eek:r. Och 300 meter därifrån ligger Södra Ällmoraberget där det är blandat bult/trad på överhäng, 16 leder mest kring svensk grad 7-/7. Man kan alltså göra den här platsen till en heldag.

Ur Stockholmsföraren:

Hänsyn till boende: På senare år har relationerna med sommarstugeägarna nedanför vägen successivt försämrats. Under vintern 91/92 satte någon - olagligt - upp skyltar längs med vägen där det står tillträde förbjudet. Området är ett naturskyddsområde men Länsstyrelsen har _hittills_ inte infört några restriktioner för klättring. För att konflikten inte ska förvärras måste alla som klättrar hjälpas åt. Allt som sägs uppe på klippan hörs otroligt väl nere vid sommarstugorna. Undvik därför att skrika och hojta i onödan. Många av parkeringsfickorna längs med vägen tillhör sommarstugorna, parkera klokt. Välj andra klippor för klätterkurser och dylika arrangemang.

Miljö: Sydväst, öppet för solen och rent förutom nedre väggen som är skuggig och mossig.

Vägbeskrivning: Ällmoraberget ligger längs norra sidan av Ällmoravägen på västsidan av halvön. Gritstone-klippan ligger 30m från vägen uppe i skogen mitt emot tomt nr 92-94-96. Parkera läns med vägen.
 
Håller helt med om att leder som Uffes Under, Clark Kent Direkt, Vampyren och Lois Lane ska vara med på en lista över stans finaste. Men jag tycker ni glömt två och det är dels Hemorrojdfürer (6) på Klövberget och Catwalk (6) på Hallstaberget. Dessa tycker jag också platsar på listan. Sen har Robin säkert rätt vad gäller de turer han listar ute på Tyresö, linjerna ser i alla fall riktigt schyssta ut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.