Bära barn i ryggsäck

Är det nån som vet om det finns barnsitsinsatser för ryggsäckar? Har för mig att Klättermusen hade nåt sånt för ett antal år sen (jag har iofs en Bergans Alpinist).

Kanske nån som byggt nåt själv?

Idéer mottages tacksamt!

/Håkan

Bara lite hjälp

Tyvärr har jag inte en hel lösning åt dig. När jag vandrade för ett par år sedsn träffade jag på ett lyckligt par som hade tillverkat en barninsats till sin ryggsäck (Haglöfs Grönland tror jag det var) av en plasthink. De hade gjort hål för benen och fodrat hinken invändigt för bekvämlighetens skull. Som jag kommer ihåg det hölls hinken uppe vid dragskon utanför snölåset. Det kan ha varit en extra spännrem runt hinken till ramen också. Barnet såg ut att ha det bra i den konstruktionen. Om jag själv hade haft barn hade jag nog varit mer uppmärksam på konstruktionen.

Lycka till

Tommy

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Utemagasinet har skrivit om detta.

För ganska många år sedan (ca 10?) så skrev Utemagasinet om denna konstruktion med modifierad plasthink som verkade fungera fint.

Bärstol tycker jag är utmärkt men inte när temperaturen kryper under -10 eller när det är rejält blåsigt och regn eller yrsnö.

Ikeas bärstol är mycket prisvärd. Bergans är bättre med inställning av olika rygglängd men mer än 3 ggr dyrare.

En fördel med bärstolar är att de passar olika stora barn och barn växer snabbt ur hemkonstruktioner.

I Bergans Alpinist har du i och för sig rätt gott om plats men det kan vara mycket praktiskt att kunna ställa storleken på konstruktionen för olika klädtjocklek.

Ytterligare en fördel med de nämnda bärstolarna är att de står stadigt på marken med hjälp av den fällbara stödbenskonstruktionen när man tar i och ur barnen. Den funktionen är väldigt värdefull och blir väsentligt svårare att åstadkomma med en insats i en ryggsäck.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-05-30 kl 09:40]

Jag mailade...

Klättermusen och fick omgående svar att de hade haft en bärkonstruktion till Gnejs och Granit. Tyvärr inte längre.

Hinklösningen låter intressant. Hur förklarar man för sambon att vi kan ha ungen i en spann, utan att bli betraktad som idiot? :)

Tittade på en mycket fin Bergans bärstol i Tyskland, som kostade 480 Euro, och blev något chockad kan jag säga. Samma bärstol kostar dock "bara" 2700 i Sverige...

/Håkan

Ikeas

Har själv knatat runt med Ikeas vid några tillfällen då min dotter fortfarande vägde under 15 kg.
Det var visserligen bara dagsutflykter men jag var mycket nöjd med "säcken".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips