tjejer & knivar!

"Små många tjejer". Hur många exakt?

Läs inläggen igen. I din 'räkning' tror jag eventuellt att du gick i försvar, möjligen också befäste dina könsrollsförväntningar och eller raljerade över "flickorna".
;)


helt rätt, det slank visst med ett par män också i min "räkning", dom är ju, som sagt, lite svåra att hålla isär, ibland.
 
helt rätt, det slank visst med ett par män också i min "räkning", dom är ju, som sagt, lite svåra att hålla isär, ibland.

En fråga kan ju vara varför man bör hålla isär personer.

En annan kan ju vara varför vi som inte skriver i knivtrådar inte skriver där (vi har ju garanterat ett eggverktyg eller två). Och de tredje/fjärde: bär vi kniv? vilken typ?
 
En fråga kan ju vara varför man bör hålla isär personer.

En annan kan ju vara varför vi som inte skriver i knivtrådar inte skriver där (vi har ju garanterat ett eggverktyg eller två). Och de tredje/fjärde: bär vi kniv? vilken typ?



absolut! jag håller med dig till 100%, det finns mycket intressant som man kan spinna vidare på.
och självklart "äger inte" trådskaparen tråden och ska inte diktatoriskt försöka styra den mot allas vilja, tråden ska naturligtvis ta den utveckling majoriteten av deltagarna känner är mest intressant / naturligt.

men för egen del är jag inte så intresserad av bakgrunden till könsskillnaderna, eller rättare sagt jag tycker nästan alltid diskussioner av den typen mynnar ut i idisslande av gammelfeminism, som inte för varken mig eller min syn på det motsatta könet framåt.
 
som inte för varken mig eller min syn på det motsatta könet framåt.

Om du ni inte vill göra en genusfråga av det hela så menar du såklart "som inte för varken mig eller min syn på andra människor framåt." ;)

Du vill ju vill väl framförallt förstå olika sorters tankar kring knivbruk? Eller är du på något gammelmatcho ;) vis specifikt intresserad av just kvinnors knivbruk? (För då har du ju flera problem med urvalsmekanismen, exempelvis frågeställningen och "kanalen".)


Jag, som exempel på person som sällan skriver på knivtrådar, har inga renodlade knivar annat än i köket. I friluftslivet hänger det med ett mulitverktyg eller en lagomt (läs lite) utrustad victorinox. Under mina turer är knivarna i princip alltid helt oanvända. Om de skulle vara använda är det sannolikt något annat eggen som gjort nytta. Oftast vinöppnaren!

Jag hade flera knivar som pojk, längtade efter scouterna knivmärke, och vi hade otrolig mycket halvfarligt skoj med våra knivar. Nu ligger de hemma och rostar i farsans garage. Kanske utom en morakniv som jag fick vid industipraktik, den ligger i verktygslådan.

Jag fantiserar ibland om en opinel till ost, korv o grönsaker (heter den så) och fantiserade ibland om en kniv att ha i flytvästen (men det är ju bara för töntigt). ;)
 
Personligen finner jag knivdiskussioner oändligt ointressanta, men så pysslar jag heller inte med att tillverka egna och är föga imponerad av andras alster. En kniv är en kniv, den ska hållas vass och användas, men inte känner jag något behov av att diskutera detta med andra.
Kniven följer med ut om det ska späntas eller täljas. En helt vanlig, anonym fällkniv av märket Eka som jag fick av pappa när jag var liten tös (~10 år).
 
Om du ni inte vill göra en genusfråga av det hela så menar du såklart "som inte för varken mig eller min syn på andra människor framåt." ;)

Du vill ju vill väl framförallt förstå olika sorters tankar kring knivbruk? Eller är du på något gammelmatcho ;) vis specifikt intresserad av just kvinnors knivbruk? (För då har du ju flera problem med urvalsmekanismen, exempelvis frågeställningen och "kanalen".


jag lämnade den där diskussionen, där jag tycker den hör hemma, i slutet av förra seklet. kvar blev också dialogen med gruppen; "kvinnor som hatar män" & "män som försöker impa på kvinnor som hatar män" att föra ett vettigt samtal med dom är ungefär lika framkomligt som att diskutera en sund invandrarpolitik med företrädare för kukluxklan, det var det jag menade med att man inte kommer någonstan.

om du lägger in genusfrågan som en viktig ingrediens i din syn på "människan framåt" tycker jag det är du som, med all önskvärd tydlighet, visar behov av fortsatt personlig utveckling inom området.

jag lever på 2000 talet och har sedan länge lagt könstänkandet och framförallt de bakomliggande orskaerna till det, bakom mig. jag tycker inte det finns något som helst behov av att diskutera den frågan längre. jag upplever att det bland sunda människor är ett icke problem nu för tiden.

inom vissa territorium lever det kvar en del traditioner, från förr, jag tycker inte det finns någon mening i att rota i varför, så länge dessa är ganska harmlösa och mer att betrakta som fornminnen och kuriosa.

men för den skull utesluter väl inte det att man tillfrågar den grupp, som pga av dessa traditioner, sällan kommer till tals/ gör sin röst hörd inom området.

som knivintresserad är man också intresserad av utveckling. det är ett kännt faktum att utvecklingen tenderar att "krypa fram" när bara "likasinnade", med samma inputs sitter och är "låsta" i sitt tänkande och diskuterande. när tex ryan air utvecklade bagaehanteringen, för att få kortare stopp_start, kikade dom på konkurrenterna, med resultat av några sekunders förbättring. någon kläckte istället idén att man skulle vända sig till någon helt annan grupp, som inte var "färgade" av branschen. ett formel ett team fick vara del av processen, med en frisk syn, utan låsningar, kapatdes tiderna rejält.

att maja grädd-nos sitter i skogarna i vansbor och skär sina grillkorvar med en morakniv som hon inte är ett smack intresserad av, intresserar, självklart, inte heller mig nämnvärt.

ibland kan en cigarr vara en cigarr. jag tyckte bara det var kul att höra vad tjejer tänker om knivar på ett kostruktivt sätt. inget annat. det kunde lika gärna ha varit en fråga ställd till pensionärer i åldern 70-80 år, barn i förskoleåldern eller akademiker i storstad. dvs andra grupper än dom som ofta förekommer i knivtrådar. den som inte ser det för den enkla fråga det var, tycker jag nog mer behöver ägna sig åt sina egna värderingar än ifrågasätta andras.

nu har jag absolut inget mer att tillföra, i det här ämnet.

Tack från mig!

/mannen som älskar kvinnor (och knivar)
 
Senast ändrad:
Glömde en sak: att det är lätt att glömma att ta bort kniven från nyckelknippan vid flygresa, surt, men de är ju inte oändligt dyra.
Det har hänt mig otaliga ggr, men då är det bara att posta den till sig själv. På t ex Landvetter är de förberedda för det här och har kuvert till hands.

~Paul~
 
men det är sällan man ser någon flicka besöka dessa trådar...vad har ni för tankar runt kniven, som en del av den personliga utrustningen?...det skulle vara intressant med en seriös tråd om detta och se om det finns någon skillnad i "tänket"

Lite tråkigt att se att så många tjejer själva befäster de gamla avlegade könsrollerna genom att omgående känna sig angripna, gå i försvarsställing och eller raljera över "pojkarna"...Läs inlägget igen, det fanns inte ett spår av att ifrågasätta om tjejer använder kniv eller varför dom inte kommenterar knivtrådar. Jag bara konstaterade att era kommentarer sällan syns och att det vore roligt att ta del av hur ni tänker runt /ser på kniven.

men tråden handlar alltså om knivens utformning, användningsområden etc. den handlar inte om varför kvinnor är mindre aktiva, än män, i knivforum. och vad det kan bero på.

...att maja grädd-nos sitter i skogarna i vansbor och skär sina grillkorvar med en morakniv som hon inte är ett smack intresserad av, intresserar, självklart, inte heller mig nämnvärt.

Varför måste man "befästa...könsroller", "känna sig angripna", "gå i försvarsställning" bara för att man uttrycker sin åsikt. Jag ser kniven som ett nyttoföremål. Den är jättebra att ha men inte så fruktansvärt intressant. Jag tycker det är du som går i försvarsställning när du inte får det svar som du vill ha. Måste man hela tiden "testa könsgränserna"?! Jag är tjejig i vissa avseenden, i andra så räknas jag som en "pojkflicka". Jag kan ta hand om mig själv i skogen (elda, flå djur, rena vatten, använda yxa och kniv) men jag kan även dansa vals, baka bullar och vagga barn till sömn. Vilket är killigt och vilket är tjejigt?

Sedan vet jag inte om du i någon mån motsäger dig själv. Först undrar du varför inga fler tjejer skriver om knivar, sedan skriver du att det inte var det du frågade efter, för att avsluta med att du inte är intresserad av vad tejer tycker om sin kniv. Du snackar om att leva på 2000-talet men varför då dra till med Maja gräddnos? Suck...

Kan vi inte bara komma överens om att alla har vi våra olika intresseområden. Vissa gillar knivar, andra gillar tält. Vissa har snopp, andra har bröst. Jag gillar vandringsledsdiskussioner och tycker knivdiskussioner är tråkiga. Det är väl inga könsroller i det?

Jag älskar min Eka-kniv. Vill bara skriva det som avslutning.
 
1. Skillnaden (när det gäller knivar) hos mig ligger nog i att jag ser kniven som ett nyttoföremål och inte en statuspryl. Jag behöver ju ingen penisförlängare... :)

2. Dessutom så är faktiskt en kniv ganska så ensidig; man skär saker med den. Jag tycker att det finns mer intressant att diskutera om tex tält och vandringsvägar än en kniv.
1. Jovisst. En kniv är ett nyttoverktyg. Men varför skulle den inte kunna vara mer än så? T ex samlarobjekt. Jag både använder och samlar på knivar eftersom jag kan förutom funktionen se dem ur ett estetiskt perspektiv.

Med ditt sätt att resonera så skulle man inte kunna samla på något alls. Varför samla på frimärken när det räcker med postens vanliga utgåva? Varför samla på porslin när det duger med Arcorocs glastallrikar? Varför samla på klockor när det duger med en billig quarzklocka från Rusta?

2. Här visar du att du faktiskt inte begriper dig på knivar och av den anledningen också finner dem ointressanta. Det är monumetal skillnad på kniv och kniv. Både i kvalité och användningsområdet. Personligen finner jag det minst lika svårt som att diskutera presumtiva vandringsvägar ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.