Point 65 slutar med glasfiberkajaker

Ja, jag är ju också rätt misstänksam mot miljöargumentet. Läser man mycket olika forum runt om i världen så är det inte en positiv bild av Points kajaker som målas upp. Många verkar haft problem med kvalitén, och den bild man får av märket är bra design men medelmåttlig kvalité på kajakerna som säljs för priser som de allra bästa, vilket de inte lever upp till. Att arbeta upp ett nersollkat namn är inte lätt. Jag har inte hört något dåligt om plastkajakerna, så det låter ju förnuftigt att satsa på dem. Annars kan man ju göra som man gjort med de sämst beryktade kajakerna här på svenska marknaden... Man byter namn på både märke och modeller till rustika äktsvenska namn och så lägger man in lite miljöcertat material och hittar på lite miljöjippon som att städa skärgården och helt plötsligt säljer man miljö-kajaker.... Och tamejsjutton så verkar det ju fungera. Inga negativa röster om det "nya" märket, trotts att de första modellerna fanns i både svenskt rustika namn och den gamla bespottade versionen. Kejsarens nya kläder eller?
 
Helt otroligt hur flera som jag ändå tror är naturintresserade se så negativt på något som faktiskt är positivt för miljön. Den här "utsidan" börjar faktiskt spåra ur...

Då är det väl ännu mer positivt för miljön att även sluta tillverka plastkajaker. Om de nu anser miljön gå före nyttan av kajakpaddling. Att haven är fulla med plastartiklar som förstör livet där kan väl ingen missat så mycket det skrivs om det.

https://www.svd.se/snart-mer-plast-an-fisk-i-haven
www.nyteknik.se/opinion/plasten-i-varldshaven-gigantiskt-miljoproblem-6838335
www.chrima.se/haven-ar-fulla-av-plast/
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/djuren-svalter-med-magar-fulla-av-plast
 
Att trä/växtmassa skulle vara så mycket bättre är jag tveksam till. Förvisso paddlar jag ju själv oftast i min klenod av ädelträ från tidigt 70-tal, men träproduktion har förgiftat och fördärvat mina förfäder i många generationer.

Tänk på all arsenik, blymönja, epoxi, PU-lack, allergier med trädamm, som är högexplosivt dessutom.

För att växtmassan inte skall ruttna måste den vara totalt innesluten av epoxi(bifenol med vad det innebär för miljön) eller behandlad med olja eller annat gift som dödar bakterier och svamp. För att inte tala om värdefull odlingsmark.....

nä epoxi är ju knappast trevligt och det känns tveksamt att nyttja om man ska va renlärig miljökämpe. Hur tätade eskimåerna sina kajaker? De hade väl knappast epoxi iaf. Kanske man får bygga ny träkajak lite oftare ist när den gamla epoxi-obestrukna börjar förmultna och ta in vatten.
 
nä epoxi är ju knappast trevligt och det känns tveksamt att nyttja om man ska va renlärig miljökämpe. Hur tätade eskimåerna sina kajaker? De hade väl knappast epoxi iaf. Kanske man får bygga ny träkajak lite oftare ist när den gamla epoxi-obestrukna börjar förmultna och ta in vatten.

Ja det är säkert miljövänligt att tillverka kajaker av valben och sälskinn
 
Helt otroligt hur flera som jag ändå tror är naturintresserade se så negativt på något som faktiskt är positivt för miljön. Den här "utsidan" börjar faktiskt spåra ur...

En del av tråden har faktiskt fått mig att tvärtom vara mer tillfreds med miljöbelastningen från familjens kajaker. I länken från the Crow igår står t ex

" 6.Polyether and polyester polyols present no particular health hazard in industrial processing."

Men styren har negativa effekter på hjärnan se NE nedan. Hanteringen i produktionen blir förstås viktig.

Utvecklingen går hoppas jag mot mindre miljö och hälsobelastning.
Att känna till nackdelar med sin livsföring främjar förhoppningsvis förbättringar.

Thure
 

Bilagor

  • 20170419_174109.jpg
    20170419_174109.jpg
    66.7 KB · Visningar: 347
Man byter namn på både märke och modeller till rustika äktsvenska namn och så lägger man in lite miljöcertat material och hittar på lite miljöjippon som att städa skärgården och helt plötsligt säljer man miljö-kajaker.... Och tamejsjutton så verkar det ju fungera. Inga negativa röster om det "nya" märket, trotts att de första modellerna fanns i både svenskt rustika namn och den gamla bespottade versionen. Kejsarens nya kläder eller?

Ursäkta en ovetande men vilket/vilka märken avses här?

@K-Anka
Varför reagerar du som om VKV har fått en ojuste pungspark?
P65 lägger om produktion till något som (förmodligen) är mer lönsamt och hittar en snygg miljöaspekt att "förklara" detta. Marknadsföring? Jovisst men marknadsföring använder väl alla säljande företag. Eller?
VKV med era fina kajaker, renomé, och historia har väl inget att skämmas för.
Din åsikt att gamla uttjänta PE- kajaker knappast återanvänds (ditt ordval var "bullshit" om jag minns rätt...) har inte besvarats av REÖ. Lite nyfiken där...

För övrigt är jag lite förvånad över den massiva misstänksamhet som råder över deras beslut. P65 hävdar miljöskäl och dissas av alla möjliga skäl. Är detta en reaktion över att alla som älskar GF / komposit kajaker känner samma pungspark som K-Anka?

Den mest uppenbara nackdelen (vad jag upplever), för mig som köpare, med en PE-kanot, är att den är betydligt svårare att reparera. Finns det fler nackdelar (förutom att PE brukar bli lite tyngre)?
Kommer alla PE-kajaker från Kina?
Varifrån kommer trä-Lisa?

mvh thomas
 
Lisa i trä (westmetoden med epoxi) görs i Vietnam.

Jag vill lära mig mer om miljö och hälsoaspekter på kajakproduktion och användning. Kåre och Fredrik har hjälpt till med det.

Det mesta här i världen har både positiva och negativa aspekter. Men jag blir besviken när Kåre tar upp och fördömer vaccinationer som är det mest framgångsrika som den medicinska vetenskapen fått fram någonsin.

Ett undantag är förvisso misslyckandet med vaccination mot svininfluensa och de tragiska biverkningar som kopplats till vaccinationen. http://vaccinationer.se/nyhetsinlagg/ny-studie-darfor-fick-barn-narkolepsi-av-vaccin/
Motståndet mot vaccinering globalt kostar ett stort antal dödsfall och den frågan har därför större vikt än vår kajakdiskussion.

Thure
 
Senast ändrad:
Förknippas inte polyeten ofta med plastpåsar och engångsförpackningar som flyter runt i världshaven?
I Sverige är vi relativt förskonade från denna miljöförstörning, men i länder med en ickefungerande sophantering är plastpåsar ett stort problem.

Hur försäkrar sig Point65 att deras sopor hanteras korrekt och inte bara flisas och spolas ut i naturen på andra sidan jordklotet?
Point65 har vad jag förstår återförsäljare globalt. Har de något åtagande i denna miljösatsning?
 
Blir lite putt på att PE framstår som ett mycket bättre miljöval än andra material när detta inte är så självklart och jag tyckte det framgick tydligt i det jag skrev.

Jag vet att återvunnet gammal PE inte är så kul att få in i nya produkter, men fungerar utmärkt till tex hundskit-påsar.

Ang vaccinationer så bör man ta sig en funderare och kika på lite olika källor, men framförallt inte allt för mycket på de som läkemedelsindustrin sponsrar på olika vis:

https://www.youtube.com/watch?v=84pU6EGy_xQ

http://vaccin.me/

https://www.youtube.com/watch?v=GvsXrVkjyz4

Jag hävdar att just vaccineringar mer eller mindre är mordförsök och inympningar av sjukdomar och de som försvarar vacciner är medskyldiga till detta vidriga brott som mörkas av just de mörkas makt över media, industri och sjukvårdsapparat etc. Naturligtvis kan detta grundas på okunskap och god tro, men gör mig den tjänsten att undersöka innehåll och grubbla lite på saken. Har inte så mycket med kajakeri att göra men nog så viktigt för att vi skall hålla oss friska.

Vi säljer som sagt kajaker av många sorters material och bearbetar samtliga. Tyvärr har vi haft mycket bekymmer med just Epoxi ang överkänslighets reaktioner med astma, allergi och yrkesinspektion bla bla...Pe som jag skrev så är det lite pest och koleradebatt och vilket som är bäst för naturen rent generellt är svårt att avgöra.
 
Blir lite putt på att PE framstår som ett mycket bättre miljöval än andra material när detta inte är så självklart och jag tyckte det framgick tydligt i det jag skrev.

Jag vet att återvunnet gammal PE inte är så kul att få in i nya produkter, men fungerar utmärkt till tex hundskit-påsar.

Ang vaccinationer så bör man ta sig en funderare och kika på lite olika källor, men framförallt inte allt för mycket på de som läkemedelsindustrin sponsrar på olika vis:

https://www.youtube.com/watch?v=84pU6EGy_xQ

http://vaccin.me/

https://www.youtube.com/watch?v=GvsXrVkjyz4

Jag hävdar att just vaccineringar mer eller mindre är mordförsök och inympningar av sjukdomar och de som försvarar vacciner är medskyldiga till detta vidriga brott som mörkas av just de mörkas makt över media, industri och sjukvårdsapparat etc. Naturligtvis kan detta grundas på okunskap och god tro, men gör mig den tjänsten att undersöka innehåll och grubbla lite på saken. Har inte så mycket med kajakeri att göra men nog så viktigt för att vi skall hålla oss friska.

Vi säljer som sagt kajaker av många sorters material och bearbetar samtliga. Tyvärr har vi haft mycket bekymmer med just Epoxi ang överkänslighets reaktioner med astma, allergi och yrkesinspektion bla bla...Pe som jag skrev så är det lite pest och koleradebatt och vilket som är bäst för naturen rent generellt är svårt att avgöra.


Dina källor håller inte ens på lågstadiet, vetenskapliga källor skall vara fackgranskade vetenskapliga tidskrifter med bra anseende. Jag antar att du använder lika dåliga källor till övriga påståenden också!
 
Dina källor håller inte ens på lågstadiet, vetenskapliga källor skall vara fackgranskade vetenskapliga tidskrifter med bra anseende. Jag antar att du använder lika dåliga källor till övriga påståenden också!

Godag yxskaft! Tror du trollen själva skulle publicera bevis mot sig själva i sina egna kontrollerade källor?

Ja ja upp till var och en att granska och fundera på saken samt ta ställning. Min kompis Jusse var också kritisk mot de "skriftlärde" och honom bankade de upp på en träpinne trots tveksam bevisföring.

Ta en funderare på denna miljöguru: https://www.youtube.com/watch?v=iMl0ty6evhU
 
Ni missar ju målet - allihop.

Om det nu är så att diverse plaster, kompositer, polymerer och annat petroleumbaserat jox är obra för naturen
och individerna som tillverkar varorna (och det är vi allihop tydligen ense om) så vore väl bättre alternativ för till-
verkningen ett bättre ämne att avhandla? Men ni maler vidare om vad som mestadels är olika grader av helvetet...
Varför inte istället diskutera vad som är BÄTTRE för naturen? Och som fortfarande skulle åstadkomma de där
manickerna ni vill fara runt i...

Ett flytetyg (kanot, båt, fartyg, skepp) tillverkat i aluminium är allt det där ni eftersträvar:
hyfsat lätt material, hyfsat tåligt material, hyfsat enkelt att tillverka / forma materialet, mycket enkelt att material-
återvinna - både tillverkningsspillet och slutprodukten, hyfsat åldringsbeständigt / korrosionsstabilt material, inte
alls allergent att hantera etc etc...

En lagom stor karosseridelspress, en lämpligt utformad monteringsjigg och så TIG-svetsutrustning (förutom
rullarna med råmaterialet) är i princip det enda som behövs. Vill man finlira med formning av materialet kan ett
engelskt hjul också få ingå - då kan detaljer formas som normalt inte går att pressa fram. Vill man VERKLIGEN
finlira med formning av materialet kan vissa detaljer även 3D-printas, men då pratar vi finlir i 3D - och det torde
vara överflödigt för annat än extrema tävlingsversioner... Kanoter, båtar och fartyg (stora skepp vet jag inte) har
tillverkats i aluminium i årtionden - och några klagomål på knepig EndOfLife-hantering har inte hörts, inte ens för
väl begagnade enheter.

Så vad är fel med aluminium?!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
svartnyans Point 65 Five-O-Five Vs jolly Roger Crunch GT Paddling allmänt 2
Zeus57 Point 65 Paddling allmänt 6
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
tango erf av Point byggsats-kajak? Paddling allmänt 12
mikstr Point 65 Martini Paddling allmänt 2
Heikkinen Point 65 Nemo? Paddling allmänt 3
PetterPetter point 65 XP Paddling allmänt 12
Kaj Åken Eski 530 vs Point 65 XP Paddling allmänt 4
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
Swandy Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp Paddling allmänt 22
obre point 65 xp Paddling allmänt 10
malcur Point X-ray eller X-lite??? Paddling allmänt 4
robato Point 65 X-ray Paddling allmänt 5
Eva_Lundgren Point XP och X-Ray Paddling allmänt 2
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
oberg_niklas Point Crunch Paddling allmänt 7
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Siven surfski från point Paddling allmänt 17
Virrhönan Point 65 Crunch?? Paddling allmänt 7
Per Edvardsson Point 65 X-Ray Paddling allmänt 2
Siven SKM och point 65 Paddling allmänt 37
jjjjy66 Bärhantag på kajak (Point 65) Paddling allmänt 12
anteåhej Point 65 till lång? Paddling allmänt 7
myospinae Svenska Point? Paddling allmänt 6
pelevin prylmarknadens alla point 65 Paddling allmänt 7
segelod Point 65XP Paddling allmänt 3
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
Hinka point 65 Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
REÖ POINT 65 INTE I KONKURS Paddling allmänt 8
igs Point-65 kopior ????? Paddling allmänt 5
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0
somelvis Trapper response vs Point 65 Paddling allmänt 6
Bouben Point K1XP Paddling allmänt 2
lukke Point K1XP Paddling allmänt 2
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
Kalle E Tips om Kajaksportluckor, t ex på point, trapper mfl Paddling allmänt 3
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
soarus Rodret på Point 65 K1RS? Paddling allmänt 0
soarus En fråga om Point 65 K1RS ? Paddling allmänt 1
Strmbrg Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N Paddling allmänt 10
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
Strmbrg Bättre ryggstöd i Point!? Paddling allmänt 4
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
jgm Nye Point K1XP versus "Foster Rowe Designs" Paddling allmänt 0
marjo Point 65 passande kajak? Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2
Kalle E Point 65 eller Hasle Explorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.