Point 65 slutar med glasfiberkajaker

Aluminium har fördelar i vissa användningsområden. Men i en kanot / kajak nackdelar som kallt när vattnet att kallt och väldig varmt när solen skiner dvs för bra värmeledare och plåtigt ljud.

Sven Lundin / Yrvind seglade runt Kap Horn i en minimal alubåt. Svåra korrosionsproblem vill jag menas. Kanske dock inte lika relevant för kajak.

I kanadensare t ex för uthyrning fungerar aluminium rätt bra och har funnits på marknaden sedan 1940-talet http://www.marathonboat.com/about.asp men varför inte kajaker? När jag googlar lite verkar vikten vara en faktor. Minns att jag såg en familj som var ute innanför Muskö i ett par alukanoter i somras. Men de var inte däckade.

En nackdel med aluminum är att det går åt mkt energi till framställningen första gången men en fördel är att det går bra att återvinna.

En replik till Kåre https://www.facebook.com/neildegrassetyson/videos/10155195888806613/

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan man göra kanadensare i aluminium - så kan man säkerligen göra kajaker också.
Det är en fråga om efterfrågan - Kanot som kanot för TIG-svetsen...

(Säger han som har en Trapper och en Buster - inget rotationsgjutet i PE ännu dock.)

Här en bild på en av alukanoterna jag såg förra sommaren. Kort och odäckad som jag skrev. Gör man för tunn aluplåt i t ex däcket torde den riskera att bucklas.

Thure

Bilagor

• alukanot.jpg
    alukanot.jpg
    199.8 KB · Visningar: 377
PE-material hamnar ofta i fleecetröjpor och annat jox när det återvinns. Detta är en mycket stor källa till plast i haven, via tvättmaskinerna, så den återvinningsvägen för termoplast behöver nog stängas om man ska köra miljöargumentet, vilket jag anser.

Frågan om materialåtervinning för PE-kajakerna har ännu inte besvarats med praktiska exempel och erfarenheter, så än så länge så påstår jag att GF-kajakerna leder miljövänligheten på grund av sin möjlighet till reparation. Vid livslängdens slut hamnar de i samma container för brännbart som PE-kompisen, som det ser ut just nu. Vissa arbetsmoment vid tillverkning av GF kan förbättras, men även jag som byggt enligt west-metoden hemma i garaget känner mig inte så orolig över att det går att göra på ett schysst sätt.

När råvaran plockas upp ur jordskorpan har det inte heller betydelse om den ska bli PE, polyester eller epoxy. Det är samma hantering.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips