Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten

Någon som vill tipsa om relativt lätta regnbyxor med dragkedjor vid bensluten så att de kan dras på med kängor på?

Bra om priset inte är mycket över 1000 SEK.

Var ute efter liknande byxor och upptäckte genast att öppningen måste vara väldigt stor (minst upp till knäna) om du ska lyckas trä igenom skon. Försök hitta byxor där dragkedjan börjar väldigt högt upp, jag har några som börjar vid midjan. Mer specifikt dessa, väger 200g och härligt att kunna ventilera när regnet lättar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Håller absolut med tidigare framfört: Ska du vara säker på att inte behöva ta av kängorna vid av-/påtagning, och inte riskera att smutsa ner insidan av byxorna, så är det dragkedja hela vägen som gäller.

Jag skaffade själv ett par Black Diamond Liquid Point Pants för en dryg månad sedan.
De är dock lite dyrare iom att det är Gore-Tex men de kan jag rekommendera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips