Garmin Colorado

Skulle så gärna vilja summera min nya Colorado som väldigt bra hittills, men det som hindrar mig från det är att jag inte lyckats få till ruttnavigering (turn by turn).
Får hela tiden meddelandet: ”Ruttberäkningsfel: Inga vägar nära startpositionen.”
Har definitivt varit nära en av vägarna rent fysiskt i alla fall.
Har provat med den inbyggda baskartan, har även provat med Metroguide Europe och Friluftskartan.
Har provat att uppgradera enhetens programvara, men det är redan den senaste.
På Garmins hemsida står följande: Automatic routing (turn by turn routing on roads): yes (with optional mapping for detailed roads)
Har läst om åtminstone någon här i tråden som lyckats med ovanstående, och undrar därför hur? Kartmaterial? etc.
Tacksam för minsta tänkbara ledtråd.

/Harry
 
Senast ändrad:
Det lättaste är förstås att använda den karta som fungerar för ruttberäkning, alltså City Navigator Europe. Kostar en slant.

Sen går det att trixa med Metroguide för att få motsvarande funktion, men det är pillrigare. Fast billigare.
 
Ni som har en C300, har ni upplevt samma problem som många amerikaner - att enheten tar in vatten och slutar fungera? Jag har (ännu) inte hållt i en Colorado, men funderar på att ersätta min gamla Magellan - men om den läcker redan när man håller den under kranen (som rapporterats annorstädes) så är den ju inte något bra alternativ för en kanotist :)

(Det ska tydligen vara något hål på baksidan, som leder in i en "passage" under batteriluckan men framför något membran, men membranet håller tydligen inte, samt att det var något problem med USB-"täcket".)

Någon av er som märkt något liknande? Jag vill ju inte sitta i skärgården med en ny, fin GPS som slutar fungera (även om jag ju så klart även har papperskartor i packningen).
 
Flärpen över USB-uttaget är en liten flimsig sak, som lika gärna hoppar av som sitter kvar över kontaktdonet. Det är säkert en ömtålig punkt.

Min håller tätt på baksidan, men jag tror att de som haft problem där antingen haft ett exemplar där det blivit någon variation i formen på den ram som packningen ligger i eller på batterilocket, som ska täta mot packningen, eller så har det kommit något skräp mellan batterihöljet och packningen.
 
Ruttberäkningsfel: Otillräckligt med minne

Hej, jag har en garmin colorado 300 laddad med City Navigator Europe NT 2008, det funkar bra att beräkna korta sträckor 12 mil tex, men om jag skall beräkna länge sträckor, tex umeå - göteborg så får jag hela tiden "Ruttberäkningsfel: Otillräckligt med minne"
Någon som har varit med om samma och finns det någon lösning på det?

Jag har testat mjukvara 2.3, 2.4 & 2.51
Har senaste Mapsource & har uppdaterat allt enligt:
http://garmincolorado.wikispaces.com/
så när på att jag inte kör colorado 400:s mjukvara utan 300:s
testade även att göra en rutt på datorn, men lika fullt ville coloradon göra en egen beräkning och samma fel...
 
Flärpen över USB-uttaget är en liten flimsig sak, som lika gärna hoppar av som sitter kvar över kontaktdonet. Det är säkert en ömtålig punkt.

*host* Jag förmodar att inte du eller någon annan vill kasta sin enhet i badkaret en timme? Det låter ju som en liten sjuk fråga, men som jag sa förut - jag vill *inte* att den läcker. De buggar som tycks finnas i mjukvaran klarar säkert Garmin att fixa, men eventuella hårdvarubuggar är ju lite värre :)

(Läste jag rätt förresten, finns det ingen liten ögla för att dra fast en hals/handleds"snörp" i? Det var också synd i så fall, det är så jag säkrar min GPS (sugkopp + liten tåt till rodervajern).

Anledningen, förresten, till att jag kollar på C300 är att den med sin skärm tycks vara betydligt mer lättläst på det nästan meterlånga avstånd det blir till ögonen. Min nuvarande är nästan omöjlig att se utan att sänka ner skallen till fördäcket.
 
Senast ändrad:
Jag har snabbdoppat i handfatet för att se var det blev blött. Det klarade mitt exemplar utan problem. Jag hade dock tryckt dit USB-flärpen ordentligt först. Drullar GPS:n i ute i en sjö eller något sånt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att USB-donets skyddsflärp kan spolas av när Coloradon dyker i.

Det finns ingen speciell ögla för något snöre. Däremot kan man trä på en mojäng med en karbinhake på, på baksidan. Det fästet är dock detsamma som används till bil eller cykel eller sånt, så man kan inte ha båda samtidigt. Men med karbinhakefästet monterat kan man sätta en lina i haken, eller ta bort den och ersätta den med en lina i fästet direkt.
Vill man använda något liknande bilfästet i exempelvis en kanot skulle jag nog rekommendera att borra ett hål i den del som snäpps fast i Coloradon, och sedan sätta säkerhetslinan genom det hålet. Då får du något motsvarande det du har nu, fast du slipper lossa linan om du avsiktligt lyfter bort Coloradon från fästet.
Delen som snäpps i Coloradon sitter som berget, så länge man inte lyfter på spärren, så den är mycket säker att fästa en lina i.

Jag har inte provat speciellt långa bilrutter med Colorado. Jag använder (för närvarande) StreetPilot c550, Zumo 550 och nüvi 760 i bilarna. De är allihop bättre i bilen än vad Colorado är.
 
Delen som snäpps i Coloradon sitter som berget, så länge man inte lyfter på spärren, så den är mycket säker att fästa en lina i.

Jag har inte provat speciellt långa bilrutter med Colorado. Jag använder (för närvarande) StreetPilot c550, Zumo 550 och nüvi 760 i bilarna. De är allihop bättre i bilen än vad Colorado är.

Tackar!

Då låter det ju helt klart vettigt! Så länge man på ett bra sätt kan fästa den i en säkerhetstamp och den inte läcker är jag nöjd. Visst, 76CSx flyter, men i hård sjö är det ju ganska ointressant att se den guppa iväg - då kan den lika gärna sjunka till botten för min del ;)

Mycket troligt att det blir en sådan där - fast om jag köper City Navigator får vi se :) Det har ju dock sin charm att samma lilla grej överallt. Don't panic...
 
Jag provade räkna en rutt Ljungby-Umeå, en sträcka på drygt 1000 km.
Det gick alldeles utmärkt, oavsett om jag anger att jag vill ha den snabbare eller kortare rutten den kan hitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.