Bärstol vs. Bärsele

Patapum

Vi bär vår son (snart 2 år och 14 kilo) på ryggen i en Patapum toddler. Fungerar hur bra som helst både på promenader och fjällvandring. Finns även en liten ryggsäck man kan köpa till (från Ergo) där man får plats med ungefär lika mycket som man gör i vår Haglöfs bärstol.
Vill man se en bild på hur det kan se ut så finns det på http://www.familjeliv.se/hem/machapuchare/galleri.php
Fler bilder på Patapum finns tex på http://www.mammabarn.se
Det jag tycker är den största fördelen är att det blir mycket stabilare än med bärstolen. Även om han slänger sig åt sidan för att titta på något så blir det inte vingligt. Sedan är det också käckt att kunna bära på magen. Den största nackdelen är att den är gjord av bomull och följaktligen inte så regn-tålig. men det torkar ju..
 
Hej,

Det vi har kommit fram till verkar vara bärseles svaghet är tåligheten med regn samt hur gör man för att få med sig allt man behöver på en dagspromenad?

Är det någon som har en bra lösning på dessa problem?

mvh
Rickard
 
Regnponcho för två

Regntåligheten kan man lösa med hjälp av en regnponcho för två (finns på t.ex. http://www.babyhip.se, klicka på produkter/bära och kolla längst ner på sidan)! Då slipper man försöka passa in lillknottet under regnjackan (om man bär fram) och kan bära bak även om det öser ned.

Den är ju hiskligt dyr, men händiga kan säkert sy något liknande (gäller att få sömmarna täta, bara). (Tänker på Thures tidigare inlägg om "dubbeljackan" som omslöt både junioren i och bäraren av bärstolen.)

En annan (enklare!) variant är att sy ett löst överdrag av t.ex. ett ryggsäcksöverdrag (eller helt enkelt ersätta snöret i överdraget med en gummisnodd)och fästa det runt barn och bärhjälpmedel.

:) /Lotta
 
Ergo

Ergo har ju redan nämnts här, men inte denna länk:
http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/ergo.htm

Det var någon som undrade hur man får med sig blöjorna, det finns en ryggsäck som tillbehör som man kan hänga på.

Vår plan är att använda Ergo till att börja med (det finns en insats för nyfödda också), och sedan skaffa en bärstol också. Jag tror att bärstol är bäst för min man, han har inte så mycket höfter att avlasta på.

Jag har provat att bära andras barn i bärsjal, och visst är det ju mysigt men hjälp vilket krångel med knytandet. Jag är nog för otålig för det. Och så blir det snett och så måste man knyta om. Efter ett tag halkar allt på sniskan och då måste man knyta igen. Det klart att det går att lära sig, och man blir nog rätt snitsig på det till slut. Men när det finns bärselar med samma funktion som en bärsjal så tycker jag det känns enklare att satsa på en bärsele.
 
Vår minsting är nu 14 månader. Från början körde vi (eller i praktiken lilltjejens mamma) med bärschal. Själv lyckades jag aldrig riktigt bli vän med sjalen så de kilometer jag burit med sjal är lätt räknade. Så småningom fasades sjalen ut till förmån för en Ergo-sele och en sittvagn. Liggvagnen använde vi aldrig. Bokstavligen aldrig. Till att börja med användes Ergon på bärarens mage, men nu bärs den allt oftare, men inte uteslutande, på ryggen. Funkar mycket bra. Dessutom håller vi nu på att införa Norrönas bärstol, och då blir det jag som får ta över allt mera av bärandet.

Idag väger barnet drygt 10 kg och min lilla spinkiga sambo bär henne utan problem ett par timmar i Ergon. Den enda nackdelen är nog problemet att få med sig annan packning. Det blir i praktiken kasse/väska i handen. Nån påhängsryggsäck köpte vi aldrig. Det bör kanske påpekas att vi inte egentligen ägnat oss åt nåt friluftsliv, utan bara burit i vardagslivet. Promenader, små utflykter, shopping etc.

Nu tar sambon över skrivandet med lite tillägg: :)
"Jo, jag vill påpeka att Ergo och sjal ger en bra ergonomisk sittställning för barnet. Bärstolen däremot bör kompletteras, t ex som vi har gjort med en bred "sittdyna" av skumgummi. På det viset får barnet sitta i "grodposition" med avlastning för hela rumpan och låren. Nog så viktigt som att bäraren har det skönt!"
 
Ergo + gympapåse

Min kompis som har en Ergo använder en gympapåse av klassisk modell att ta med sig packning i. Hon bär barnet på ryggen och gympapåsen på magen. I och med att axelbanden är tjocka och vadderade på Ergon så skär inte de smala axelbanden på gympapåsen in i axlarna. Det verkar funka bra för henne. Sen har hon sytt fast en midjeväska i midjebältet också, att ha mobil och plånbok och sånt i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
MAW Pogane bärsele? Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.