Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol

Hej! Nu är det dags för mig att vara hemma med min dotter som snart fyller ett år. Hittills har vi använt en bärsele när vi är ute i skogen och det har fungerat bra. Men nu när jag kommer att vara ute mycket själv med min dotter funderar jag på bärryggsäck/bärstol är enklare. Vet inte heller hur länge till hon kommer vilja sitta supernära mot ryggen. Kanske lite mer rörelsefrihet i en bärstol? Och enklare att ta i/ur henne? Å andra sidan är ju selen smidigare.

Är det någon som har erfarenheter och/eller råd?
 
Hej! Nu är det dags för mig att vara hemma med min dotter som snart fyller ett år. Hittills har vi använt en bärsele när vi är ute i skogen och det har fungerat bra. Men nu när jag kommer att vara ute mycket själv med min dotter funderar jag på bärryggsäck/bärstol är enklare. Vet inte heller hur länge till hon kommer vilja sitta supernära mot ryggen. Kanske lite mer rörelsefrihet i en bärstol? Och enklare att ta i/ur henne? Å andra sidan är ju selen smidigare.

Är det någon som har erfarenheter och/eller råd?

Bärstol är bättre än sele när de kommer upp i ålder. Välj en med utrymme för packning, vi har en från Everest och en från Haglöfs. Everesten går att lämnas stående, klar fördel om man är beredd med palt 1 på den.

De små liven kommer vilja åka med i den tills de inte längre passar.
 
Vi använder en Osprey Poco Plus som vi tycker fungerar bra.

Vi provade bara den innan vi slog till men det vi fastnade för var för det första att den satt otroligt skönt på ryggen med mycket bra justeringsmöjligheter både för barn och bärare.

Rygglängd och storleken på avbärarbältet justeras lätt trots att barnet sitter fastspänt i stolen. Otroligt smidigt om bördan skall delas mellan två personer med olika längd.

Sitthöjden justeras enkelt genom att ställa den i botten, sätta ner barnet och sedan dra upp sitsen i önskad position. Stolen har även justerbara stigbyglar som barnet kan vila fötterna i så att de inte hänger fritt och dinglar.

De två dyrare modellerna har inbyggt solskydd och är jättesmidigt att fälla ut och dessutom väldigt bra. Vi köpte även till regnskyddet som nyttjar solskyddet som bärande konstruktion. Det negativa med regnskyddet är att det inte täcker barnets fötter helt och hållet eller förvaringsutrymmet under stolen. Anledningen är troligtvis att man ska komma åt utrymmet trots att regnskyddet är monterat. Jag tycker dock att de kunde löst det med en lucka med kardborrstängning eller en dragkedja.

Stolen är förberedd för ett vätskesystem och har på pappret 23 liters packningskapacitet .

/Fredrik
 
Hej! Vi har också Osprey Poco Plus (som är mellanvarianten om jag inte minns fel. Typ "Basic" "Plus" och "Deluxe") vi har haft den i två år, sedan grabben var typ 8 månader. Bärselen gillade han inte alls.

Vi har rivit av två fjällvandringar med bärstolen, förra året en stugtur och i år blev det dagsturer. Utöver det så använder vi den vid diverse turer hemmavid och även vid powerwalk och liknande och grabben trivs minst lika bra i den som i vagn, i synnerhet som han kommer upp och ser bra från den.

Jag tror att säcken ska klara runt 20 kg enligt papprena så det är snarare storleken/längden på barnet som begränsar än vikten.

/Andreas
 
VI har en Haglöfs som barn2 börjat åka med i. Inget soltak och lite begr med lastutrymme men lite fika och om byte/blöjor ryms så för enkel dagtur så är det helt OK. Vår är ett blocketfynd för några hundralappar. går att justera sitthöjd och vidd för barnet - mjuk fleece mot barnkinden. Bärsystem helt OK - gediget och beprövat Haglöfs.
Vi löser solskydd med barnmössa.

/Pappa Patrik
 
Komplettera Haglöfs...

... med en större midjeväska, så utökar du kapaciteten ordentligt. Det finns midjeväskor där du även kan spänna på regnjacka/tröja utanpå i remmar.

Det finns även fickor (2x5 liter) som du kan spänna fast på bärremmarna och då får last på bröstet.

Gammalt tillbaka (tror det var klättermusen) såg jag en bild där man tog en plasthink och i denna gjorde hål för benen och klädde med mjukt tyg/stoppning (t.ex. filt eller liknande). Denna satte man i en fullstor ryggsäck genom att dra åt med snölöset. Som stöd sattes pinne på "utsidan" för att få liknande som finns mot ryggsidan. Genom denna lösning får man mer väderskydd mot barnets nedre del och en riktigt bra bärsystem, problemet är även då att få med sig rätt mängd packning.

/ Jörgen
 
Vi har en stol från Everest (Stadium), den funkar bra även om pojken numera väger lite för mycket för längre turer, och så vill han gå rätt mycket själv.

En nackdel är att stigbyglar saknas, så fötterna hänger och dinglar när man går. Men man kan såklart ganska enkelt fixa en bra lösning själv med lite remmar.
 
Macpac vamoose

Macpac är ett annat alternativ som vi köpte efter att ha provat osprey och denna. Vi köpte den dyraste varianten med löstagbar ryggsäck bakpå som även kan hängas i fram för viktbalansering. Väldigt smidigt även som extra skötväska. Solskydd o regn o myggskydd ingår.
Har haft den både på citysemester och några etapper på bohusleden upp till 13 km.
Sonen gillar den jättemycket men jag tycker det börjar bli tungt nu när han närmar sig 14 kilo och 2-årsstrecket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.