Bärstol vs. Bärsele

Är det någon som testat att bära i en sån här på skogs- eller fjällturen?
http://sutemigear.com/sutemipack.php
Verkar smidigare än en bärstol och klarar samma tyngd på barn... Men sitter de för oskyddade för sol&regn? Jag har provat att bära min 6-mån son (9kg) en kort stund på ryggen och bekämligheten för bäraren är otroligt hög. Men kan den helt ersätta en bärstol??

Har även kollat lite på en Salewa bärstol, verkar väldigt prisvärd (ca 1700kr). Är det någon som testat den?
 
sutemi-sele

Vi använder dagligen våran sutemi-sele till dottern. Hon är nu drygt 8 månader och ca 11 kg. Vi bär både fram och bak (dvs på magen och på ryggen)och allt från någon timme till 5 timmar i sträck. Vi har dock inte använt någon bärstol så jag har klent att komma med i jämförelse...solen har vi inte upplevt som något problem med solhatt.

Barnet sitter ergonomiskt bra och dessutom nära bärarens kropp vilket både underlättar bärandet och kommunikationen. Ja, ja, vet inte om det var till någon större nytta men kort sagt så är iallafall vi jättenöjda med vår sutemi! Lycka till
 
En bärstol har ju (oftast i alla fall) ett "riktigt" bärsystem. En sån där sele blir ju som en gammal "päronsäck" och all last hamnar ju på axlarna.

Jag har visserligen inte provat en sån där sele, men med vår gamla Halöfs bärstol (som ju inte räknas till en av de bästa) bar jag lika bekvämt som en vanlig ryggsäck (d.v.s. med största delen av vikten på höfterna istället för axlarna).
 
Re: sutemi-sele

emmahawk; sa:
Vi använder dagligen våran sutemi-sele till dottern. Hon är nu drygt 8 månader och ca 11 kg. Vi bär både fram och bak (dvs på magen och på ryggen)och allt från någon timme till 5 timmar i sträck. Vi har dock inte använt någon bärstol så jag har klent att komma med i jämförelse...solen har vi inte upplevt som något problem med solhatt.

Barnet sitter ergonomiskt bra och dessutom nära bärarens kropp vilket både underlättar bärandet och kommunikationen. Ja, ja, vet inte om det var till någon större nytta men kort sagt så är iallafall vi jättenöjda med vår sutemi! Lycka till

Det låter som det jag hört om Sutemin! Bekväm och bra både för barn & bärare. Men hur gör man med extra packning typ blöjor, liten matsäck, extra kläder etc.? Kan man bära nån typ av liten ryggsäck eller annan väska någorlunda bekvämt? Där har ju bärstolen en fördel iom att många har packutrymme...
 
Har bara erfarenhet av bärstol (Deuter Kid Comfort III, tror jag den heter). Några tankar:
- För ett barn som väger ca 10 kg och är förhållandevis stillsamt (jfrt med hur det kommer att bete sig när det är nåt år äldre...) och fortfarande inte riktigt stabil i ryggen, så skulle jag nog föredra en bärsele .
- Som Nermander skriver, så är ju bärsystemet enklare på selen, det lär ha betydelse för bärkomforten när barnet bli större. Tyngre (och livligare) barn gör sig förmodligen bättre i en bra bärstol (kan rekommendera ovanstående (speciellt om man är lång), Macpac, Norröna och Bergans. Norröna och Bergans har dock bara fasta bärsystem, där rygglängden inte kan ändras).
- Samma sak gäller för bärsele som bärstol: Så länge som barnet kan sitta upp utan stöd, kan det oxå sitta ien bärstol/-sele.

/Håkan
 
bara kort

Bara ett litet kort tillägg om bärselen: den har ett höftbälte och tar därför ner i princip all tyngd på höfterna. I och med att barnet sitter ergonomiskt med lätt svängd ryggrad och benen i "grodställning" så kan man bära redan från det att barnet är väldigt litet (i princip nyfött) I en vanlig bärstol vilar mer av tyngden rakt på barnets ryggrad, liksom i en baby-björn.
Bärstolarna har dock klar packningsfördel. Sutemin har en ficka fram men det ryms bara blöjbyte i princip. Vi brukar ha med matsäck och kläder i rymlig midjeväska om man är själv och bär på ryggen, ryggsäck om vi bär på magen och är vi båda/fler tar den andra det i ryggsäck. En kompis som ofta är med på längre utflykter bär med lätthet sin 17 kg kille! Så visst finns det alternativ till de traditionella bärstolarna. Det bästa är nog att i den mån det går prova så många som möjligt och känna själv! (Sutemi´s svenska återförsäljare finns i täby om du har möjlighet att ta dig dit)
 
Små barn i sele större barn i bärstol

Vi har använt både selar och bärstolar till alla våra tre barn och är nöjda med båda varianterna.

Ett tag gick jag i skogen med det mindre barnet på magen i sele och det större i bärstol på ryggen.

Kan vara svårt att hålla värmen på barnet i bärstol. Till vårt yngsta barn sydde min fru en specialjacka med plats för barnet sittande i sele på ryggen. Dubbla huvor en för barnet och en för hustrun.

Blev en favorit.

Fördelen med bärstol är att barnet får bättre utsikt och det är bra på lite större barn så länge de är vakna. Också något lättare att bära ett tungt barn i bärstol men stabiliteten blir inte så bra vid skidåkning och likande aktiviteter då ekipaget får så pass hög tyngdpunkt.
Också av det skälet jobbigt att bära om barnet rör sig mycket i bärstolen speciellt från sida till sida.

Att bära barn i stället för att använda barnvagn är överhuvudtaget enkelt och barnen somnar ofta snabbt och tryggt i sele eller bärstol.

Thure
 
Mina barn är ganska stora och springer sedan länge ifrån mig. Dock gjorde jag när de var små många långa vandringar, inte minst på kalfjäll, med barnen såväl i magen, som på magen och på ryggen. Jag har tvättat bajsiga rumpor i fjällsjöar och kokat välling på vatten ur jokkarna.
Det var tider det :)

Idag finns andra bär- selar och stolar än vad som fanns när de var små, så det finns säkert aspekter som jag inte har tänkt på. Men mina erfarenheter är att om man ska vandra långt så bär man ett litet barn bäst i sele på magen, medan ett barn som kan sitta stadigt själv bär man bäst i stol på ryggen, detta ovasett modell på sele och stol.

Med barnet på ryggen har man bättre rörelsefrihet och tyngden fördelas bättre.

En sak som jag tycker är viktig är att barnet när det somnar har stöd för huvudet, så att nacken inte slänger fram och tillbaka. Detta gäller naturligvis när man har barnet på ryggen, men är viktigt även när man bär det på magen, eftersom man ibland, för sin och barnets säkerhets skull behöver händerna till annat än att hålla fast barnets huvud.
Selen på bilden ser inte ut att ha stöd för huvudet.
 
Ska du gå långt eller kort?
Går du själv eller har du sällskap?

Instämmer i mycket av vad som sagts ovan.

- I bärselen har du kontroll över barnet och behöver inte lyfta av dig stolen för att se till det.

- Du kan ha en liten ryggsäck samtidigt som du har selen på.

- Huvudstöd är viktigt om du ska gå längre turer. Jämfört med att har bärstolen som ett transportmedel för utflykter.

- Det är bekvämare att bära med en riktig stol på ryggen.

- Ett större barn har mer utbyte av att sitta på ryggen.

- Kyleffekten är större på ryggen. Du rör dig men barnet är still och blir inte värmt av din kropp.

Vår bärstol var från IKEA, vi såg samma grundmodell till ett tre gånger så högt pris med ett märkesnamn.
Detaljerna, spännen, avbärarbälte etc var av betydligt större kvalitet på den dyrare. För vårt syfte fungerade den utmärkt och höll för tre barn. Jag hade dock inte velat vara ute ofta på långa vandringar med den.

Magnus
 
Bärsjal och stol

För små barn kan jag rekomendera en bärsjal. Sydde en sådan till tvåan varvid babybjörnen föll i glömska. Köp 2,5 meter 150 cm brett mjukt men stabilt indisk bomull, gärna ekologiskt. klyv på mitten och sätt ihop på kortsidan med overlocksöm. Kanta med kantband hela vägen runt. Nu har du en 5 meter lång och ca 70 cm bred sjal som man kan bära barnet i på en mängd sätt. Bäst till barn upp till dryga året. Kan knytas på en mängd olika sätt. Finns beskrivningar på nätet. Uppfinningen är säkert 20000 år och still going strong. Mycket bättre avlastning och bredare över axlarna än babybjörn. Dessutom under halva priset att göra. När de sedan är så stadiga i ryggen att de kan sitta ett tag föredrar vi bärstol. Har en Norröna, lite dyrare, men ack så bekväm.

Go tur. Ut med ungarna bara.

AV
 
stol eller sjal

Har ingen erfarenhet av den sele som ursprungsfrågan gällde, men efter tre barn vet jag vad jag själv tycker. Bärsjal. I bärstol sitter barnet rätt vingligt, får grenar i ögonen och sparkar på bäraren. Yngsta flickan gick vi delar av Mönsteråsleden tillsammans med när hon var sex veckor. Jag var snittad...Hade henne knuten på ryggen i bärsjalen, skyddad mot både grenar, sol och mygg. Där sitter hon fortfarande,snart tre år senare. Tyngden hanmar på höfterna eftersom hon sitter på mina höftben, nära så även skidåkning fungerar. Måste jag bära annan packning också sitter hon ovanpå Skarjans topplock och håller sig i ramförlängaren. Van att bäras mycket sitter hon still och risken att hon skulle ramla är i vart fall nindre än risken att mellanpojken skulle trillat ur bärstolen på sin tid. Bärsystemet är perfekt anpassat till mig, något jag aldrig lyckats få till med bärstol. Möjligen förutsätter bekvämt bärande med sjal höfter, min smala man bär inte gärna med den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
MAW Pogane bärsele? Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.