Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-07-21, 18:15
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad

Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen

Hej

Funderar på att genomföra en vandring under 3 till 4 dagar i slutet av September i Arjeplogsfjällen.

Den tur jag funderar på är att starta vid rastplatsen vid sjön i närheten av riksgränsen. Därifrån tänkte jag vandra väster ut och sedan vandra genom dalgången Buoggevuomvagge mot Guijaurestugan. Därifrån, lite beroende på, antingen vandra efter Ruonejåhkå eller ta direkt österut så jag kommer ut till Silvervägen vid polcirkeln.

Detta är en vandring på ca 5 mil.

Jag undrar om denna tur är värd ”besväret” eller ska jag planera om?
Tips och råd mottages gärna.

Jag undrar även om det är möjligt att få skjuts från Sandvikens busshållplats, där bussen stannar från Arjeplog, till rastplatsen vid norska gränsen.

//Slitvargen
Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 19:36
ripnils ripnils är inte uppkopplad

Definitivt värt det.
Kolla med Sandvikens Fjällgård om de kan vara taxi.
Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 17:43
OrreGBG OrreGBG är inte uppkopplad

Var uppe i Arjeplogsfjällen och vandrade i början av juli. En av de finaste vandringar jag gjort, tycker definitivt att det är värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Slitvargen Visa inlägg

Den tur jag funderar på är att starta vid rastplatsen vid sjön i närheten av riksgränsen. [...] Jag undrar även om det är möjligt att få skjuts från Sandvikens busshållplats, där bussen stannar från Arjeplog, till rastplatsen vid norska gränsen.
Ett alternativt skulle kunna vara att ha busshållplatsen Polcirkeln väg 95 som utgångspunkt, och gå runt Fierrás/Gåbrek.

Citat:
Ursprungligen postat av Slitvargen Visa inlägg

Därifrån tänkte jag vandra väster ut och sedan vandra genom dalgången Buoggevuomvagge mot Guijaurestugan.
Vacker och överlag lättvandrad sträcka. Bron norr om Lulep Njallajávrre är dock i dåligt skick.

Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 19:40
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad

Bussen går inte till Sandviken det datum jag anländer till Arjeplog utan den stannar vid polcirkeln, så det blir nog att utgå därifrån och vandra turen från andra hållet och vända så jag kommer tillbaka till startpunkten.

Om någon här planerar åka från Arjeplog till Silvervägen den 12/9 alternativt planerar åka tillbaka den 16/9 är jag intresserad av att försöka hitta en smidigare lösning än att åka bussen.

//Slitvargen
Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 15:33
diwic diwic är inte uppkopplad

För några år sedan gick jag från Guoletisjavrre till Vuoggatjålme, och sov då i Lomtjärnstugan och Guijaurestugan. Dessa ägs av Vuoggatjålme och går att hyra.

Då hjälpte även Vuoggatjålme till med skjuts från Camp polcirkeln (hpl polcirkeln väg 95) upp till Guoletisjavrre mot en avgift.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.

Logga in