Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen

Hej

Funderar på att genomföra en vandring under 3 till 4 dagar i slutet av September i Arjeplogsfjällen.

Den tur jag funderar på är att starta vid rastplatsen vid sjön i närheten av riksgränsen. Därifrån tänkte jag vandra väster ut och sedan vandra genom dalgången Buoggevuomvagge mot Guijaurestugan. Därifrån, lite beroende på, antingen vandra efter Ruonejåhkå eller ta direkt österut så jag kommer ut till Silvervägen vid polcirkeln.

Detta är en vandring på ca 5 mil.

Jag undrar om denna tur är värd ”besväret” eller ska jag planera om?
Tips och råd mottages gärna.

Jag undrar även om det är möjligt att få skjuts från Sandvikens busshållplats, där bussen stannar från Arjeplog, till rastplatsen vid norska gränsen.

//Slitvargen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Var uppe i Arjeplogsfjällen och vandrade i början av juli. En av de finaste vandringar jag gjort, tycker definitivt att det är värt det.

Den tur jag funderar på är att starta vid rastplatsen vid sjön i närheten av riksgränsen. [...] Jag undrar även om det är möjligt att få skjuts från Sandvikens busshållplats, där bussen stannar från Arjeplog, till rastplatsen vid norska gränsen.

Ett alternativt skulle kunna vara att ha busshållplatsen Polcirkeln väg 95 som utgångspunkt, och gå runt Fierrás/Gåbrek.

Därifrån tänkte jag vandra väster ut och sedan vandra genom dalgången Buoggevuomvagge mot Guijaurestugan.

Vacker och överlag lättvandrad sträcka. Bron norr om Lulep Njallajávrre är dock i dåligt skick.

Bilagor

• IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    45.4 KB · Visningar: 706
Bussen går inte till Sandviken det datum jag anländer till Arjeplog utan den stannar vid polcirkeln, så det blir nog att utgå därifrån och vandra turen från andra hållet och vända så jag kommer tillbaka till startpunkten.

Om någon här planerar åka från Arjeplog till Silvervägen den 12/9 alternativt planerar åka tillbaka den 16/9 är jag intresserad av att försöka hitta en smidigare lösning än att åka bussen.

//Slitvargen

För några år sedan gick jag från Guoletisjavrre till Vuoggatjålme, och sov då i Lomtjärnstugan och Guijaurestugan. Dessa ägs av Vuoggatjålme och går att hyra.

Då hjälpte även Vuoggatjålme till med skjuts från Camp polcirkeln (hpl polcirkeln väg 95) upp till Guoletisjavrre mot en avgift.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips