3-4 dagar packlista - kom med synpunkter

så vad tror du om den senaste rutten jag spånade på?

grövelsjön fjällstation-valdalen-svukuriset-sylen-grövelsjö fjällstation på 3-3,5 dagar.

Det är en fin tur, men själv anser jag den är mer en vintertur då en stor del av turen går i fjällnära skog. Valdalsbygget är i sig värt ett besök, kolla autograferna från gränspatrullerna under andra världskriget som fortfarande går att läsa. Det är bara sista etappen från ca 10km öster om Svukuriset och fram till Grövelsjön som går i mer öppen terräng.
Jag har inte gått sträckan Grövelsjön-Valdalen-Svukuriset på sommaren, däremot har jag åkt där vintertid. Efter Valdalsbygget (på svenska sidan) blir det en kort fjällövergång innan ni återigen är nere i skogen. Dessutom korsar ni bilvägen mellan Storsätern och Elgå.

Vill ni ha mer fjällkänsla - håll norrut upp på Långfjällets naturreservat:)
 
Du ville ha synpunkter så, min synpunkt är:
Du packar alldeles för tungt. Det blir liksom trevligare när man är lättare.
Gör jobbet själv och hitta lättare alternativ. Jag hade inte packat mer än 7 kg för 3-4 dagar, och då med samma värme. Utan att ha spenderat mer än vad du har spenderat på din utrustning. Utan att ha med (dyr) påsmat.
Använd google och utsidan, bl a, för att hitta lättare alternativ.
 
liggunderlaget är det längsta/bredaste och tjockaste jag hittade, tänkte inte att det vägde så mycket, men det är ju en del. kanske ska byta till ett lättare då vid närmre eftertanke.

Vad är det för liggunderlag du hittat? Jag är själv lika lång som dig, dvs 193cm, så jag känner igen mig. Jag använder ett Thermarest ProLite Plus Large vilket fungerar bra för mig. Har du ett liknande liggunderlag på ca 1,5" (38mm) tjockt behöver du inte fundera på markkylan i slutet av augusti:)
Instämmer även i andra svar du fått att du bär onödigt tungt för bara en 4 dagars tur. På en så kort tur behöver man knappast fundera på ombyte (mer än om vädret ställer till det och man blir blöt).
 
Vad är det för liggunderlag du hittat? Jag är själv lika lång som dig, dvs 193cm, så jag känner igen mig. Jag använder ett Thermarest ProLite Plus Large vilket fungerar bra för mig. Har du ett liknande liggunderlag på ca 1,5" (38mm) tjockt behöver du inte fundera på markkylan i slutet av augusti:)
Instämmer även i andra svar du fått att du bär onödigt tungt för bara en 4 dagars tur. På en så kort tur behöver man knappast fundera på ombyte (mer än om vädret ställer till det och man blir blöt).

dom reade ut massa sportartiklar, en sportbutik som upphörde. ett uppblåsbart liggunderlag för 200 :- nersatt från 700:-, heter kebne 2117 S.I.M. förmodligen ett okänt billigt "svenskt" märke. köpte även sovsäcken som är av samma märke för 299:- nedsatt från 800:-.. så det var en liten chansning, får se hurpass det håller.

så ombyte för kalsonger/strumpor kan jag skippa? det är ju det enda ombyte jag har. och vädret kan man ju inte lita på. trodde det var viktigt att byta till torra strumpor då och då, därför jag tänkt ha ett par att gå med och ett som torkar under gång.

edit: med det längsta/bredaste/tjockaste syftade jag på mitt cellplast liggunderlägg!
 
ja det vill vi :)

ser fint ut, grövelsjön-hävlingen-sylen-grövelsjön eller vadå?

Helt rätt:)..vill ni ha en lite längre tur:
Lövåsen-Hävlingen-Sylen-Grövelsjön-Lövåsen. Är vädret bra kan ni ta turen över Storvätteshågna som är Svealands högsta topp och få en fantastisk utsikt över Idrefjäll och ända upp till Helags.

Lövåsen ligger vid fjällfoten någon km efter Björnliden. Sväng av från huvudvägen när ni passerar Sågliden ca 10km öster om Grövelsjön STF.
 
Apropå torka strumpor under gång. De kommer troligtvis inte torka om de hänger från säcken, om det inte är skinande sol såklart. Ett tips är att använda ett naturligt torkskåp: innanför tröjan. Fick göra det rätt mycket under senaste turen till Kebne, fast med 4 barns plagg. Det torkar, om det inte är bomull.
 
Näe, skippa inte extra strumpor. Mina fötter klarar sig jättebra från skav så länge jag är noga att byta till torra strumpor under dagen, så att spara vikt just där tycker jag verkar onödigt. Glada friska fötter gör vandringen så mycket trevligare :)
 
instämmer med annsan, två par yllesockor är rätt och påverkar inte vikten nämnvärt. Bra att kunna byta med om man blir våt.
Antar dessutom att en del av packningslistan kommer att sitta på kroppen vid vandringen, så desa vikter går bort. Vissa vikter delas på två Trangia, bränsle, karta, GPS etc). Försök sedan att prioritera så att vikten ni bär i ryggsäcken inte överstiger 20kg (helst inte över 18kg)inkl proviant för dessa dagar så blir vandringen roligare:)

Ett par saker saknar jag dock i listan...regnskydd till ryggsäcken (inbyggt?), kåsa, mugg, tändstickor i plastpåse (se tändstålet som reserv), kanske en liten flaska 5cl med diskmedel och en halv Scotch Brite för att diska, tandborste, tandkräm, kaffe, te...

Tips på ett prisvärt liggunderlag (ej uppblåsbart) för dig som är lång. Ajungilak Mammuth Extreme (196x63 cm), har slutna celler och ganska tjockt så räcker gott för den årstiden du skall ut. Pris 399kr, 680g.
 
instämmer med annsan, två par yllesockor är rätt och påverkar inte vikten nämnvärt. Bra att kunna byta med om man blir våt.
Antar dessutom att en del av packningslistan kommer att sitta på kroppen vid vandringen, så desa vikter går bort. Vissa vikter delas på två Trangia, bränsle, karta, GPS etc). Försök sedan att prioritera så att vikten ni bär i ryggsäcken inte överstiger 20kg (helst inte över 18kg)inkl proviant för dessa dagar så blir vandringen roligare:)

Ett par saker saknar jag dock i listan...regnskydd till ryggsäcken (inbyggt?), kåsa, mugg, tändstickor i plastpåse (se tändstålet som reserv), kanske en liten flaska 5cl med diskmedel och en halv Scotch Brite för att diska, tandborste, tandkräm, kaffe, te...

Tips på ett prisvärt liggunderlag (ej uppblåsbart) för dig som är lång. Ajungilak Mammuth Extreme (196x63 cm), har slutna celler och ganska tjockt så räcker gott för den årstiden du skall ut. Pris 399kr, 680g.

regnskydd till ryggsäck saknar jag, hade tänkt att försöka lägga sånt som inte bör bli blött i vattentäta påsar, är det dumt? ryggsäcken i sig står väl emot liiiite regn i alla fall.

kåsa, mugg ser jag ingen vits med? är inte kaffedrickare. dricker vatten ur flaska och äter ur trangian. tändstickor eller tändare bör jag ha med det är sant (varför tändstickor över tändare?).
scotch brite var kanske ingen dum idé.

jag är nere på 17,6 kg nu på ryggen eller 21,7 kg inkl kläder på kroppen och saker i fickorna, efter ha skippat extratröja, solceller, gps och cellplastliggunderlaget samt viktfördelat t-spriten och trangian med kompisen.

tack så mycket för alla tips såhär långt! utan råden hade jag fått trampa myrmark, fått slut på t-sprit efter 2 dagar, burit alldeles för mycket (även om det är i överkant som det är nu också) :)

bra tips, får kolla in liggunderlaget om mitt inte skulle hålla måttet!
 
Du har redan fått många bra tips, så här kommer bara ett par sidoinfall.
1. Trangiakök är trevligt och bekvämt, men tungt - den vikt du anger tyder dessutom på att du har med flera kärl inkl. kaffekittel och belagd stekpanna. Med den matlista du skisserar blir det inte mycket till matlagning, och jag hade utelämnat fr a den tunga stekpannan, och ev. tagit med bara en kastrull. Gör ett lock av en engångspajform i stället och ät/drick ur era kåsor.

2. Dina skalplagg väger sammanlagt uppåt 2 kilo! Om du ändå har med regnställ, så kanske du kan leta i garderoben efter lätta vindplagg i stället - typ löparställ eller varför inte en vanlig skjorta i polyester/bomull. Det blir både skönare och lättare.

3. Jag skulle absolut lämna en av dina tunga tjocktröjor hemma, men kanske ändå ersätta den med en extra underställströja. Då har du något torrt och osvettigt att sova i de gånger du ev. behöver förstärkning i sovsäcken, men också mer flexibilitet med värmeregleringen på dagen (antar att du inte kan dra ulltröjan och fleecejackan över varandra, men det skulle du kunna göra med en underställströja).

4. Håller absolut med om detta med ombytesstrumpor, du kan nästan räkna med att de kommer att behövas. Man hinner torka det ena paret medan man går i det andra, men då behövs just två par. Dessutom sköna att sova i, om det skulle bli ovanligt kallt om fötterna ;).

5. Eftersom ni bara är ute i tre dagar är inte maten så utslagsgivande, men på längre turer i framtiden kommer ni säkert att behöva hitta någon lättare ersättning till tonfiskburkarna och mjukosttuberna ;).

6. Ditt "första förband" (inkl leukoplast och ipren) för tre dagar väger nästan två gånger så mycket som alla mina sjukvårds-, hygien- och reparationsprylar tillsammans, inkl fickkniv med sax, skruvmejsel och pincett och planerat för två veckors tur. Ta inte med originalförpackningar, utan packa de små mängder det handlar om i små zippåsar etc.

I övrigt är det tyvärr bara att konstatera, att dina "fem stora" (tält, ryggsäck, sovsäck, underlägg, kök) allihop är rejält tunga, och summerat är det ju de vikterna som spelar störst roll, så alla punkterna ovan är bara lite småpetande.
 
Du har redan fått många bra tips, så här kommer bara ett par sidoinfall.
1. Trangiakök är trevligt och bekvämt, men tungt - den vikt du anger tyder dessutom på att du har med flera kärl inkl. kaffekittel och belagd stekpanna. Med den matlista du skisserar blir det inte mycket till matlagning, och jag hade utelämnat fr a den tunga stekpannan, och ev. tagit med bara en kastrull. Gör ett lock av en engångspajform i stället och ät/drick ur era kåsor.

det är sant, ska ta bort allt onödigt ur den, ska endast koka vatten och pasta-vatten i den ju, behöver endast ett kärl. och som jag skrivit tidigare får jag byta till gas inför nästa tripp då jag kanske har bättre med pengar.

2. Dina skalplagg väger sammanlagt uppåt 2 kilo! Om du ändå har med regnställ, så kanske du kan leta i garderoben efter lätta vindplagg i stället - typ löparställ eller varför inte en vanlig skjorta i polyester/bomull. Det blir både skönare och lättare.

jag köpte denna som skaljacka:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16987&plats_id=1434

"vattentläthet 12 000 mm, andasförmåga 8000 g/m²/dygn" står det.

och så har jag denna som regnjacka:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&plats_id=1386

men jag ser nu att det står "Vattenpelare 5 m, andasförmåga 5000g/m²/24 tim" för regnjackan.

är vattenläthet (täthet?) detsamma som vattenpelare? i så fall är min skaljacka bättre än regnjackan både mot regn och för andasförmåga, och således är regnjackan helt onödig.

3. Jag skulle absolut lämna en av dina tunga tjocktröjor hemma, men kanske ändå ersätta den med en extra underställströja. Då har du något torrt och osvettigt att sova i de gånger du ev. behöver förstärkning i sovsäcken, men också mer flexibilitet med värmeregleringen på dagen (antar att du inte kan dra ulltröjan och fleecejackan över varandra, men det skulle du kunna göra med en underställströja).

jag har ett syntetunderställ också som jag kanske tar med. är det bäst att gå i syntet och sova i merinoull eller tvärtom?

5. Eftersom ni bara är ute i tre dagar är inte maten så utslagsgivande, men på längre turer i framtiden kommer ni säkert att behöva hitta någon lättare ersättning till tonfiskburkarna och mjukosttuberna ;).

ja där får jag researcha lite bättre tills nästa gång verkar det som :)

6. Ditt "första förband" (inkl leukoplast och ipren) för tre dagar väger nästan två gånger så mycket som alla mina sjukvårds-, hygien- och reparationsprylar tillsammans, inkl fickkniv med sax, skruvmejsel och pincett och planerat för två veckors tur. Ta inte med originalförpackningar, utan packa de små mängder det handlar om i små zippåsar etc.

som sagt, har inte införskaffat förstaförbandet än så jag uppskattade vikten säkert i överkant, men tack för tipset att skala ner den sen och byta förpackning.

I övrigt är det tyvärr bara att konstatera, att dina "fem stora" (tält, ryggsäck, sovsäck, underlägg, kök) allihop är rejält tunga, och summerat är det ju de vikterna som spelar störst roll, så alla punkterna ovan är bara lite småpetande.

haha, ja tyvärr är det väl så. köpte berghaus ryggsäck eftersom den verkade REJÄL och stor och kommer säkert hålla länge, sånt gillar jag, och ordentligt bärsystem. men nackdelen är ju vikten. tältet är väl lite lyx med 2-p till en men det var ändå ett av de lättare tält jag hittade som passade mina mått någorlunda (193 cm). tyvärr visade sig måtten dock inte stämma i verkligheten då jag inte kan sitta upprätt i tältet utan att slå i huvudet i innertältet, samt fötterna i innertältet när jag ligger raklång. (tips Gert? :))

att byta till dunsäck verkar kunna lätta min med 500g vad jag förstått, får köpa en senare, pengafråga, samma sak med kök. nu skalade jag bort onödiga 518g på trangian, tar endast med kaffekokarkärlet, det blir nog bäst att koka vatten med!

tack :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.