Kort kniv... ??

Nu e de så att jag börjat nyttja eldstål mer o mer, men har väldigt svårt o få bra gnistor när jag använder knivsryggen...
Beror detta på att jag kör med rostfritt stål???
 
Nu e de så att jag börjat nyttja eldstål mer o mer, men har väldigt svårt o få bra gnistor när jag använder knivsryggen...
Beror detta på att jag kör med rostfritt stål???

Det har inget med stålet att göra, det är snarare så att kanten du drar mot inte är skarp. På min knivrygg har jag slipat till en kant där jag kan dra mitt stål, fungerar utmärkt.
 
Tänk skridskor. En slö skridsko skär is sämre än en nyslipad, det är de räta vinklarna du vill ha. Vilket material det är spelar ingen som helst roll.

Att en kniv måste vara kolstål för att skapa gnistor är bara om du slår på den med en bit flinta, då blir det som ett gammaldags eldstål.
 
Jag vill absolut inte framstå som dryg men jag förstår inte:
1. Varför man ska använda sin kniv istället för den där lilla metallbiten som hänger med eldstålet. Kniven är så mycket klumpigare att tända med och ger oftast sämre gnistor.
2. Varför folk och tillverkare har eldstålet i en hållare på knivfodralet. De är ju en rätt viktig pryl, som ligger säkrare i t ex en ficka eller i ryggsäcken. Den här punkten är inte relevant just här , men passar på att ta upp den.

/M
 
Jag vill absolut inte framstå som dryg men jag förstår inte:
1. Varför man ska använda sin kniv istället för den där lilla metallbiten som hänger med eldstålet. Kniven är så mycket klumpigare att tända med och ger oftast sämre gnistor.
2. Varför folk och tillverkare har eldstålet i en hållare på knivfodralet. De är ju en rätt viktig pryl, som ligger säkrare i t ex en ficka eller i ryggsäcken. Den här punkten är inte relevant just här , men passar på att ta upp den.

/M

1. Kniven har man ju alltid/oftast med sig, medans jag iallafall varit medom några gånger att knuten på snöret som håller metallbiten gått upp o lossnat......... Har jag metallbiten så används den....

2. Mitt tändstål ligger alltid i fickan......
 
De allra första Jukkastickan kom utan skrapgrej någon gång på 90-talet. Jag hittade en väldigt tidig på jobbet, men renhornsskaft. Den hade oxiderat så att mycket att det var massor med vad som såg ut som grått tonerpulver i asken.

Fireflash hade en slät skrapgrej och LMF hade i början en räfflad sak som var helkass.

Skrapgrejen ihop med stålet skramlar, och en riktigt skarp knivrygg slår de flesta skrapisar.

Om du får kassa gnistor kan också bero på stålet. De som brukar dyka upp på Trattis, två för 60 kr och har en blå skrapgrej, är kass. Fireflash eller LMF är bäst.
 
Nä, nu e jag trött på mora forest/2000, e de inte toppen som går av så e de själva skaftfästet som ger sig.....

Funderar på nån av fällknivens f1/s1/a1....... men vilken??
 
öhhhh
nu vet inte jag hur du hanterar din kniv ....MEN...
en kniv är ett skärande verktyg-bryter och bänder gör man med en kofot !!
varför lägga ner en massa tid på att skapa en vass kniv om du använder den som kofot ??
en mora2ooo håller tom för att batonga men naturligtvis inte för att bryta med.
en Fällkniven håller nog bättre för att bryta med men blir ju klumpigare att använda.
FYFY på dej - lär dej att behandla din kniv med respekt istället ;)
vänligen nils
 
Använder bl a en Mora 2000, den jag har nu är väl 6-7 år trotts bonkande & brytande (b&b) ibland för att få tändved av grövre klabbar är det inga problem. Ser det som att du behöver något annat och kraftigare, köpte en sådan här i våras
http://www.casstrom.se/knivar/knivar/casstrom/casstrom-no10-swedish-forest-knife-ek.html
Hittills har den funkat bra under en del b&b. Som jämförelse har jag också en F1 som jag haft flera år, den har också funkat bra med b&b, den kostar dock dubbelt upp, men är rostfri.

Jag använder knivarna nästan uteslutande till att skära med, b&b är inte så vanligt. Hur man använder kniven är trotts allt personligt.
 
H1 ligger väl närmast din Mora i storlek. Det är en liten pansarvagn till kniv...nästan lite för tjock i bladet. Men hålla bör den. Gillar min skarpt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RayIV Är sovsäcken för kort? Utrustning allmänt 5
i4lean SIM kort till Ericsson satellittelefon? Utrustning allmänt 20
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.