30l rygga för kort rygg??

Hej, jag har en polare som är ganska liten, närmare bestämt så mäter hon väl unjefär 160/55 och nu klagar hon över att hon har ont i ryggen av "vardagsryggsäcksbäranade" (kan nämnas att hon pluggar på ett sånt sätt att hon kan behöva bära en del tunga saker då och då). och nu undrar jag om ni har några förslag på ryggsäckar med:
*Bra bärkomfort
*Passar en liten tjej
*kunna ta en del vikt
*Antingen många små prylfickor eller möjlighet att fästa sådanna.

Priset är inget större problem.

Jag har funderat på musens ratatosk men undrar om den funkar för så korta bärare och och det finns nå lämpliga småfickor att köpa till isf. Fungerar bältet till den som en viktavlastning eller är det bara stabiliserade rem?
 
Hon bör köpa en säck med styv inre ram, inte bara fluffig ryggplatta á la "nedstoppat sittunderlag".

En ganska stor fördel med att vara kort lär ju vara att man faktiskt kan använda "bältet" på småsäckar som avbärarbälte och inte bara som stabiliseringsrem över magen, och chansen finns att hon dessutom kan använda toppstramarna som toppstramare.

Hon bör därför kunna uppnå bättre bärkomfort än vi som är långa.
 
Rygglängd?

Dvs höjden från 30 mm ner på höftkammarna till skulderbladets topp är det intressanta måttet. De flesta tjejer har längre rygglängd än killar av motsvarande längd. Omfånget på höftbältsmåttet brukar även det ledas av tjejer.
Så ta rätt mått och återkom sedan i fallet.
Barnsäckar finns i löjligt små storlekar. Helt enkelt för att små barn inte skall bära mer än sin sittlapp, tröja och banan. Tids nock kommer 4 kg säckarna och hemskepackningarna!
Bok och pärmbärning kräver ryggsäck med ram och isolering.

Go tur

Johan K
 
Ryggsäck har nu inhandlats.

Ett av problemen som denna lilla mäniska har är att det innte går att ha ryggsäcken på höftbenskammarna helt problemfritt pga en ganska så tilltagen svank.
I vilket fall hade Vaude nån säck som passade, jag var för upptagen med att kolla detaljer att jag faktiskt inte kommer ihåg vad den heter men om det är viktigt kan jag ta reda på det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.