HUr laga mat vid ösregn

det handlar om att planera sin tur, har man inte möjlighet att ta en lugn dag pgr av väder så får man helt enkelt käka i regnet..
 
Inner och yttertält måste inte sitta ihop i packpåsen. Lika enkelt som det är att slänga upp yttertältet på en regnig lunch, lika enkelt är det att vid kvällningen slå upp yttertält först och sen krupa in och knäppa fast innertältet. Det tar kanske nån minut extra men jag tycker iaf inte att det spelar nån roll.
 
Ta loss innertältet och packa det torrt i säcken på morgonen om det regnar,så är det alltid torrt.
Prova hemma,det är lätt att haka i/ur Hillebergs innertält.
Har Akto och Nammats,och har haft Nallo tidigare.
Det fungerar smidigt.
ja, det är ju lika enkelt att bara slå upp tältt komplett och sitta i det om det är dåligt väder när man rastar.
 
En fördel med att sova under tarp..

Så kan man bängla med den medan maten gonar sig i påsen ;)
Eller nja, har man inte för höga krav så går det ju jättefort så länge man väljer en vettig plats :)
 
Köket klarar utan problem lite regn med lite tanke vid uppsättningen. Men att slänga upp yttertältet lockar nog mer då tak över huvudet under lunchen alltid är skönt:). Packa som sagt ytter- och innertält var för sig så riskerar inte innertältet att bli blött.
 
Flexibel

Försök att vara lite flexibel. Vänta gärna ut regnet på morgonen om det regnar redan då. Regnar det bara lite så kan man lätt laga mat ändå, utan tält. Försök läsa molnen och avvakta med mat tills det blir uppehåll. Vräker det ner hela dagen går Du direkt till destinationen eller stannar och slår upp tältet om Du inte kan gå hungrig. Man går 3-4 km per timma om man har normal fysik och en normal packning och i normal terräng. När det regnar blir det inte mycket stopp för foto etc. Ser Du på morgonen att vädret verkar bli dåligt hela dagen kan Du äta lunchen redan då i tältet. Då står Du Dig längre och man klarar sig på kex och godis. 20 km bör Du klara utan mat utan problem. /Magnus
 
Bre en dubbelsmörgås t.ex rågkusar med smör och salami att ha som gålunch. Om dåligt väder är det bara att stanna till, äta den och dricka vatten innan du fortsätter. Om bra väder har du smörgåsen klar och kan komplettera med t.ex kaffe.

Raskesven
 
Laga mat?

Måste du äta något till lunch, så ha det redan färdigt. Typ ett Snickers och blåbärssoppa. Att ta upp köket och göra en längre rast känns verkligen onödigt, speciellt om regnet öser ner.
 
Tack för era svar, det är jätteuppskattat att ni delar med er av tips. Färdiggjorda mackor är ju helt klart en variant. Får nog ta med något eget grövre bröd än det som delas ut (polarbröd extreme och någon rund kaka såg det ut som på bilden). Rågbröd var det jag åt nu på högakustenleden men tänkte inte på att faktiskt göra mackor redan på morgonen men då hade jag ju turen att ha klarblå himmel alla dagar utom en. Och då dök det upp en stuga att krypa in i för att äta lunch när det regnade som värst.

Snickers får gå bort, har inte ätit godis sen 1986 och har inga planer på att börja dessutom minns jag Snickers som bland det äckligaste som fanns. Men nötter och russin går ner.

*viskar* lutar dock åt att en termos åker ner trots vikten, att kunna snabbt göra något enkelt som en varma koppen (som dessutom väger så lite att man lätt kan slänga med några) på några sekunder trots regn. Har en liten termos som rymmer 4,5 dl och väger under 300g :) Känns som den enklaste lösningen.

Ni går hålla tummarna för att vädret blir bra så slipper jag fundera :)

Jag slarvade med maten på högakustenleden (ides inte stanna och hala fram köket, hade inte mina nötter lätttillgängligavilket gjorde att jag på eftermiddagarna var väldigt trött och svag och det var tur att jag inte hade sällskap för då hade nog personen blivit utskälld pga mitt humör. Nu gick jag och muttrade för mig själv över vilken idiotdragning leden hade emellanåt och så, tur att inte staven hade öron :)
 
*viskar* lutar dock åt att en termos åker ner trots vikten
Lättpackning är inget självändamål. Ett av syftena är att göra viktmässig plats (kan man säga så?) för annat, fotoutrustning, hundmat eller en termos.

Jag slarvade med maten....ides inte stanna och hala fram köket, hade inte mina nötter lätttillgängligavilket
Jag hoppas du lärt dig något. Kolla om inte köket kan ligga i en sidoficka på säcken, kanske ihop med en påse soppa eller dyl så behöver du inte ens öppna ryggan för att luncha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...