Vandring med vattentäta byxor?

Re: Har någon vågat testa ?

titantomten; sa:
Hur är det med kilt då ? Har någon faktiskt testat ? Musen har ju kvar eländet i sortimentet, någon måste väl ha köpt och provat? Ett par UL-holkar och kilt låter ju faktiskt som att det skulle funka, om man bortser från utseendet (oftast träffar man ju inte så många modejournalister på fjället). Sen kanske man kunde sy en egen till en tiondel av musens pris, om man kunde sy...

I The Compleat Walker beskriver Colin Fletcher hur han tillverkat Colin's kilt av en sopsäck. Det skall inte vara den allra sladdrigaste plasten. Han använder den gärna i kombination med shorts även i bistert väder. Den är då betydligt längre än K-musens minikjol, men längden regleras enkelt genom hur mycket som hängs över respektive under avbärarbältet.

Jag gjorde en sådan kilt av en jättesäck från SAS (sådan man packar barnvagnar i på flyget). Plasten var dock för tjock så vikten blev avskräckande.

Jag försökte förra sommaren använda en lång regnrock i kombination med holkar som en variant på kilt, men det funkade inte. Rocken blåste upp och skrevet blev blött.

Jag gissar att en kilt kan vara bra, men den bör vara ganska lång och av lite småstyvt material. Därför valde jag att sy ett par regnshorts istället. Mindre tyg, lättare material, men helt regntätt i kombination med holkar. Och säkert sämre ventilation också, men jag använder ju bara shortsen när det är nödvändigt, annars är holkarna utmärkta och ger bra ventilation.

Jörgen
 
Förra sommaren var första sommaren på flera år som jag haft med mig två par brallor under en fjällvandring. Norrönas Dovre och Taigas Trader. Åren innan har jag bara använt XCR-byxorna (Dovre) efter att ett år testat Helly Hansens Anderdahl-byxa i Helly-Tech som enda byxa. De byxorna, HH: s, kokar man i om det är 25 grader varmt under vandringen.

Tycker det fungerar hyfsat med Dovre som enda byxa på sommaren, utan något annat än kortkallingar under, men de gånger det är typ 25 grader varmt blir det klart varmare än med en poly/bomullsbyxa fast man rullar upp ben och har gylf öppen. Gör inte så mycket med någon sådan dag då och då. Men blir det 25 grader varmt i en vecka längtar jag verkligen efter andra byxor.

Tar jag bara ett par brallor vill dock jag att det ska vara ett par membranbyxor som är riktiga byxor, dvs. med fickor och hällor för livrem.

Raskesven
 
utter; sa:
Hmm, jag brukar faktiskt endast vandra i mina byxor. Det tycker jag är en ganska skonsam aktivitet för byxorna. Mina gamla byxor nöttes ju ut i baken av att jag hade dem som regnbyxor när jag cyklade. Någon rispa från klippblock blev det också, men det går ju att laga.

Nej, jag kryper aldrig med dem. Det skulle jag iofs aldrig göra även om jag hade kevlarförstärkta superbyxor.

När det blåser och är kallt så har jag regnbyxor förstås. Är det riktigt kallt blir det långkalsingar. Långkalsingar är ju skönare än ett par tjockare byxor. Det fungerar för någon minusgrad också.

Jag nämnde förstås inte att jag har damasker också. Men nog håller regnbyxorna för att gå genom videsnår. De fungerar för lättare klättring också.

Jag kan lova att jag svettas duktigt rent allmänt. Men det är ju därför som jag har ett par shorts med också.

Man kan väl se det som ett förslag ändå eftersom trådskaparen ville veta om det kan fungera med enbart regnbyxor. Kanske fungerar det inte för dig om du kryper omkring mycket eller inte gillar att känna regnbyxor mot bar hud. Eller så är det dina fördomar? :)
Jag ställer helt upp på dina kriterier för regnbyxor. När du skrev ditt inlägg, misstänkte jag hela tiden att du använde damasker ;) Jag har själv funderat på att gå över till just kortisar + damasker istället för långbyxor. Problemet är snarast att det är för varmt oavsett klädsel de (ytterligt få) dagar det är varmt i fjällen. Däremot finns det mer än fyra nyanser av det bruna, eller grå vädret. Du vet, alla mellanting mellan bris och stüv küling (ingen annan som lyssnar på P1:s väder?), och alla grader mellan +2 och +20. Mina erfarenheter, eller "fördomar" om du så vill, är att långbyxor passar för flertalet av dessa dagar "mellan bra och dåligt väder", att regnbyxor inte gör det, och att shorts inte heller gör det. Under t ex sommarens tiodagarsvandring var det sol en enda dag. Det var olidligt varmt, och jag svettades grismycket även utan t-shirt, och med uppkavlade ben på byxorna (det är mina "shorts"). Så fort vi kom upp på höjd och solen gick i moln, blev det alldeles för kyligt för bar överkropp och shorts, och jag återgick till standardlösningen. Alla de där dagarna med någon duggskur inemellan, dimbankar som ligger lågt och allmänt gråväder, genom vide och lera, så var långbyxorna inget jag skulle vilja vara utan, och inget som jag skulle bytt mot regnbyxor.

Zip-offs har jag funderat på, eftersom det är praktiskt att ta av sig "benen" utan att ta av säcken. Min budget tillåter dock inga extravaganser ännu, får se till sommaren (ITAB?). Annars går jag, mot alla konventioner, i bara boxers, och hoppas att känsliga själar tittar åt annat håll.
 
tjonsson; sa:
Nordesjö; sa:
I normalfallet funkar de knälånga (Itab traveller med avtagna ben), och vid blåst, regn, mygg och stillastående kompletterar man med Paclitebrallor.

Blåst, regn och mygg skulle jag betrakta som normalfallet då det gäller sommarfjället. Subtraherar vi myggen måste vi lägga till kyla, och då är shorts lika oanvändbara.

Stackars dig ;)
Men ganska praktiskt - om blåst regn och mygg alternativt kyla är normalfallet för dig är ju problemet löst: vandra i regnbrallor och lämna alla andra byxor hemma.

I de fjäll som jag brukar vandra i är normalfallet "12 grader och mulet" och inga mygg, och då funkar shorts faktisk alldeles utmärkt.
På kalfjället besvärar inte myggen mig förrän på sin höjd jag stannar, och om man står stilla kan man lika gärna dra på sig regnbrallor.
 
Nordesjö; sa:

Äntligen lite medlidande efter alla dessa sönder-regnade vandringar :)

I de fjäll som jag brukar vandra i är normalfallet "12 grader och mulet" och inga mygg, och då funkar shorts faktisk alldeles utmärkt.
På kalfjället besvärar inte myggen mig förrän på sin höjd jag stannar, och om man står stilla kan man lika gärna dra på sig regnbrallor.

Det handlar som vanligt om vad man väljer att optimera. I ditt fall handlar det uppenbarligen om att minimera vikten, på bekostnad av på- och avklädning av regnbyxor varje rast. Jag tillhör den mer bekväma sorten. Och aldrig mötas de tu...
 
..."men huvudproblemet är att vattnet rinner ned i kängorna vid ihållande regn då byxorna klistras fast mot benen, och sen tar kängorna flera dygn att torka (för att inte tala om hur fötterna mår i sura kängor)."

Vad i hela friden är det för kassa kängor som inte går att få torra fortare än så?!?
 
Strykarräven; sa:
nermander; sa:
Är kläderna inte torra en timme efter att regnet slutat så anser jag att det är "fel" på dem:)
och sen tar kängorna flera dygn att torka (för att inte tala om hur fötterna mår i sura kängor).

Se ovan:)

Då är det helt enkelt "fel" på kängorna. Skaffa kängor som torkar snabbt.

Jag har tyvärr inga förslag eftersom jag inte längre använder kängor (utan kör med "trekkingdojor"), men i princip så är väl allt med nån form av vaddering diskvalificerat. Jag körde ju med vanliga gympadojor i början av min UL-karriär och även där var det svårt att hitta nåt som torkade snabbt. De jag körde med längst fick jag sprätta upp plösen på eftersom den var fylld med skumgummi (=disksvamp).

Man undrar ju lite grann varför de inte gör vadderade kängor med vaddering med slutna celler? Det borde ju funka att perforera dem med hål runt 5 mm diameter så det ventilerar tillräckligt i alla fall?
 
Vad är varmt? Hur många myggor är många? Hur många regndroppar är ett regn? När är det en regnskur och när regnar det? När är kängor torra? Vad är tungt? Vad är blött? Vad är besvärligt? Går riktiga män i shorts?

Ursprungsfrågan var hur hemskt det var att vandra i skalbyxor när det är 25 grader varmt och av alla svar att döma är detta individuellt. Att butiksförsäljare bara snackar soft shell kan förklaras med att företag hela tiden gör nya produkter med fantastiska egenskaper. Den bästa egenskapen är att de går att sälja, både till återförsäljarna och konsumenterna.
 
Rungá; sa:
Att butiksförsäljare bara snackar soft shell kan förklaras med att företag hela tiden gör nya produkter med fantastiska egenskaper. Den bästa egenskapen är att de går att sälja, både till återförsäljarna och konsumenterna.

Trams. Om det vore så skulle de säkert tjäna mer på att sälja ett par andasbrallor till mig i stället för ett par softshell för 1000.

Hela tråden visar ju på att det inte är många som tycker om att gå i endast vattentäta brallor.
[Ändrat av crazy 2006-03-17 kl 08:47]
 
crazy; sa:
Trams. Om det vore så skulle de säkert tjäna mer på att sälja ett par andasbrallor till mig i stället för ett par softshell för 1000.

Vad skulle du ha köpt om inte softshell fanns? Skulel du ha köpt två par andasbrallor då kanske? :)

Softshell är alltså påhittat för att kunna sälja nåt till de som redan har köpt andasbrallor. Och eftersom det är en ny produkt så måste den ju marknadsföras som bättre. Det går ju inte att säga "vi har tagit fram en ny produkt som är lite sämre än de gamla, bara för att få sälja mer":)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.