Lyssna på radio på cykel?

Re: Farlig!!!

fuchs; sa:
Jag känner nån som blev påkörd av en bil...sen dess sitter han i rullstul och är helt blind...var en toppen kille han,bara rund 20 år gammal...och den nästa dumma grejen är att försäkringen inte betallde för att han lyssnade på freestyler!!!

Stämmer verkligen detta???

Vad sysslade din kamrat med när han blev påkörd? Dvs gick han eller cyklade eller något annat.

Om man antar att han cyklade så kan jag inte förstå att lyssnande på musik via lurar skall kunna bedömmas annorlunda försäkringsmässigt än en bilförare som har bilradion på. Snackande i mobiltelefon borde vara mera allvarligt från trafiksäkerhetssynpunkt än lyssnande på en freestyle. Är det så att försäkringsboalgen ser mellan fingrarna med bilförare men sätter åt andra trafikantgrupper? i så fall är detta ett fall för Sverker, Europarådet och eller alla möjliga andra instanser.

Innan jag går igång på alla indignationscylindrar vore det tacknämligt med lite mer detaljer.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-04-26 kl 14:39]
 
Mogen för Antikrundan

När jag var ute och cyklade i helgen så träffade jag en bekant, och han frågade om jag var på väg till Antikrundan för att visa min Panasonic radio med bandspelare. Den har förutom radio och bandspelare, LED display, FM+ AM band, digital tuner, auto revers, tangentborslås mm, men är tydligen redo för pensionering. Åtminstone finns det dom som tycker det.

Av en händelse fick jag samma dag ett reklamblad från Clas Ohlson med en liten digital radio, med snabbval och tangentlås för blygsamma 129 SEK.

381208_X_2004-07-02_082707.jpg


Är den något att ha eller behöver man en Sony eller något annat högpris fabrikat ?

Per Brune
 
Re: Mogen för Antikrundan

Brune; sa:
Av en händelse fick jag samma dag ett reklamblad från Clas Ohlson med en liten digital radio, med snabbval och tangentlås för blygsamma 129 SEK.

381208_X_2004-07-02_082707.jpg


Är den något att ha eller behöver man en Sony eller något annat högpris fabrikat ?

Per Brune

Det är mycket stor skillnad i ljudkvalitet och känslighet mellan den Sony jag köpte häromveckan och de allra flesat lite billigare fickradioapparater. (Jag har testat ett 10-tal senaset 30 åren). Vilka prestanda Clas Ohlsonapparaten på bilden har vet jag inte.

Ibland spelar detta ingen roll i och med att man är nära FM-sändaren men för min del så vistas jag eller rör mig ofta på ställen där den känsligare mottagaren är överlägsen.

Thure
 
Mobiltelefon

Använder själv en Nokia 5140, den har radio inbyggd (FM stereo) fungerar kanon. Finns även på 5100.
Lite överdrivet att ha med mobilen under träning, men har fått starka bevis att den kan vara bra att ha med.
 
Utan att ha nåt att jæmføra med så ær den hær apparaten helt OK før fritidsbruk kombinerad med lurar som sitter fast runt ørat, dom kostade sisådær 79 kr på Clas O. Brukar lyssna i skidspåret, i bilen, på cykeln, och mottagningen duger dær jag vistas. Batterierna ræcker længe. Ljudkvaliten ær knappast nåt før HiFi-nørden dock.
 
Re: Mogen för Antikrundan

Brune; sa:
Av en händelse fick jag samma dag ett reklamblad från Clas Ohlson med en liten digital radio, med snabbval och tangentlås för blygsamma 129 SEK.

Är den något att ha eller behöver man en Sony eller något annat högpris fabrikat ?

Köpte en sån till min fru för ett tag sen...den lämnades tillbaka samma dag som den packades upp. Den lät helt enkelt kass. Killen på CO fattade vad jag menade direkt och sa att om jag ville ha en radio med lite kvalitet så skulle jag inte köpa den hos dem. Han var ärlig iaf :eek:)
/f
 
Re: Re: Farlig!!!

thureb; sa:
Om man antar att han cyklade så kan jag inte förstå att lyssnande på musik via lurar skall kunna bedömmas annorlunda försäkringsmässigt än en bilförare som har bilradion på.

Så länge cykeln inte är utrustad med backspegel (eller en förare med ögon i nacken) tycker jag nog personligen att hörsel är ett trafiksäkerhetsmåste, åtminstone om man cyklar i trafiken.
Cyklar man på en ödslig cykelbana på landet är det en annan sak, men då finns det å andra sidan inte så mycket att krocka med...
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-27 kl 16:14]
 
Re: Re: Re: Farlig!!!

Nordesjö; sa:
thureb; sa:
Om man antar att han cyklade så kan jag inte förstå att lyssnande på musik via lurar skall kunna bedömmas annorlunda försäkringsmässigt än en bilförare som har bilradion på.

Så länge cykeln inte är utrustad med backspegel (eller en förare med ögon i nacken) tycker jag nog personligen att hörsel är ett trafiksäkerhetsmåste, åtminstone om man cyklar i trafiken.
Cyklar man på en ödslig cykelbana på landet är det en annan sak, men då finns det å andra sidan inte så mycket att krocka med...
[Ändrat av Nordesjö 2005-04-27 kl 16:14]

Martin, med ditt sett att se på saken så skulle jag som har nedsatt hörsel vara en trafikfara. Det handlar inte bara om att höra, lyssnar du på musik eller nått annat i lurar medan du cyklar så handlar det om att rikta uppmärksamheten på annat håll än trafiken. Samma sak att tala i mobil när man kör eller cyklar.

/g
 
Re: Re: Mogen för Antikrundan

fklint; sa:
Brune; sa:
Av en händelse fick jag samma dag ett reklamblad från Clas Ohlson med en liten digital radio, med snabbval och tangentlås för blygsamma 129 SEK.

Är den något att ha eller behöver man en Sony eller något annat högpris fabrikat ?

Köpte en sån till min fru för ett tag sen...den lämnades tillbaka samma dag som den packades upp. Den lät helt enkelt kass. Killen på CO fattade vad jag menade direkt och sa att om jag ville ha en radio med lite kvalitet så skulle jag inte köpa den hos dem. Han var ärlig iaf :eek:)
/f

Jag inhandlade idag en Sony SRF-M80. En utgången (?) modell som var nedsatt med 300 SEK. Är vattenskyddad, lite halvrund för att passa runt armen alt. midjan. Snabbval för frekvenserna (FM & AM), varav 12 snabbval för FM. Klocka, stoppur, mellantider och lite fler finesser som jag nog inte har användning av. Knapplås, 2 st LR03 batterier.

Verkar genomtänkt ur användarsynpunkt. Bl.a. är displayen och knapparna vända ”upp och ner” så att dom är åt rätt håll när man har radion i bältet runt midjan.

Per Brune
 
Re: Re: Re: Re: Farlig!!!

strand; sa:
Martin, med ditt sett att se på saken så skulle jag som har nedsatt hörsel vara en trafikfara. Det handlar inte bara om att höra, lyssnar du på musik eller nått annat i lurar medan du cyklar så handlar det om att rikta uppmärksamheten på annat håll än trafiken. Samma sak att tala i mobil när man kör eller cyklar.
Har under två år (inte hela tiden) cyklat med min MP3-spelare och öronsnäckor i Stockholms innerstad. Jag uppfattar inte alls musiken som en trafikfara, och snäckorna fungerar snarare som välbehövliga hörselskydd. Ljudnivån är så pass hög runtomkring att jag stundtals inte ens hör musiken (trots uppskruvad volym)... Tycker inte att musiklyssnandet försämrar min uppmärksamhet, jag blir snarare mer fokuserad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.