Finns det någon cykel som passar till "allt"?

Man blir ju tokig. Som relativ nybörjare så går jag hela tiden vilse i cykeldjungelns olika komponenter, ramstorlekar osv.. allt mäts ju i olika enheter beroende på vilken tillverkare det är. Storlek mäts i s/m/l, cm eller tum. Och komponenterna skall vi ju inte prata om..

Vet att det finns många "vilken-cykel-skall-jag-välja" trådar, men det är så spretigt att jag blir inte klokare på det...

Jag är ute efter en cykel som jag kommer använda till jobb-pendling, lite träning OCH cykelsemester. Ingen "into-the-wild-expedition" på något sätt utan främst i Norden och främst på asfalt. Men den skall hålla för en lång cykelsemester på 100 mil och över.

Jag har kollat in Kona Dew & Sutra, men jag tycker ramen på Dew är för mycket MTB och Sutran är för mycket inriktad på långfärd (känns inte som en vardagscykel).

Sen har jag kollat på Nishiki Pro SLD (http://www.nishiki.se/Hybrid/Pro_SLD), och den känns helt ok. Lagom till allt. Men jag hade velat ha lite vassare komponenter på den (typ det som Nishiki's Ultra Pro har), men det kostar skjortan att fixa.

Har även kollat på Bianchi Camaleonte 3 (http://www.erlan.se/2011-ars-bianch...-med-shimano-lx-utrustning-p-3338-c-2180.aspx), men jag vet inte. Känns väldigt lite som en långfärdscykel...(?)

Vad tror ni? Finns det något tillräckligt bra allätare i cykelvärlden, eller måste man köpa två cyklar?
 
Vill du kunna bruka en hoj till färdlok blir möjligheterna att fästa väskhållare samt avståndet mellan hälen och bakväskan ett kritiskt mått.
Min granna skulle på cykelsemester runt Östersjön och utrustade sin racer med väskhållare fram och bak. Bara för att konstatera att hans 45or tog i bakväskorna. Det blev till att gå och handla en hoj till. Så välj rätt.
 
Jag skulle kolla på cyclocross. Det är många här i Sthlm som har det som vinterhoj, vilket innebär att den tål det mesta. Samtidigt är den snabb med rätt däck (för jobbpendling om du har långt). Har inte sett så många med pakethållarfäste fram, men det finns (ex här).

Om du köper hybrid kan du få nästan samma "prestanda" men ofta billigare, så det är lite en fråga om budget.
 
Vad är skillnaden på en Cyclocross och en Racinghybrid?

Vad det gäller storlekar så tycker jag att man blir rekommenderad ganska små hojar. Enligt min längd så är jag en klockren Nishiki medium, men jag har provcyklat och tycker att en large passar mig mkt bättre. Och som seobserver påpekar så vill man inte riskera sparka i väskorna bak.

Specialized's cyclocross på länken ser ju trevlig ut. Hur står sig Tiagra utrustning mot Deore? Eller LX som finns på Bianco'n jag länkade till?

Skall man ha en cykel till "allt" så har man ju ganska motstridiga krav.
Den skall vara lätt nog för jobbpendling så man inte behöver trampa runt massa onödiga kilon. Samtidigt måste den vara tillräckligt hållbar för att tåla mig + iallafall 20 kg last på en semester.
Den skall vara lätttrampad i cykelsemesterns backar och snabb för vardaglig jobbpendling och träning.
Den måste ha bra (skiv)bromsar och samtidigt vill jag kunna montera in en navdynamo. Och såklart kunna ha lowriders fram (inga kolfibergafflar med andra ord).
 
CX vs racerhybrid

Skillnad cykelcross(CX) och racerhybrid är att krossen har bockastyre, hybriden rakt. Detta gör att oftast är hjulavståndet kortare på en kross vilket ger en livligare (läs "sportigare") cykel. Bockastyre eller rakt styre är en smaksak. De flesta krossar är gjorda för tävling eller aktiv cykling, inte långfärd med packning. Det gör att kedjestaget är ganska korta vilket leder till att det är lättare att man slår i väskor man har där bak. Dessutom har inte alla krossar fästen för skärmar och pakethållare, t ex min Fokus Mares -08.

Får du inget svar här skulle jag prova happymtb.org. Sök i forumet eller starta en tråd. Finns det inte någon som kan ge ett bra tips där så finns nog inte cykeln du vill ha :)
 
Du kommer ändå att vilja ha en racer så småningom, så frågan är inte "en eller två", utan "två eller fler"... :)
 
Den största viktskillnaden mellan min Nishiki Pro SLD o min Surly LHT är hjulen, viktskillnaden mellan ramarna är iofs inte negligerbar men inte så stor, värt att kolla upp när man letar efter en lätt cykel. Nishiki hjulen är mkt lättare o hållar inte vare sig till pendling eller långcykling. Aluminiumnipplarna oxiderar sönder väldigt snabbt m vinterns vägsalt.

Jag tycker att Nishikin är ett ganska bra/dåligt val. Den är dålig på allt men inte helkass på nåt. Det gäller bara att förstå vad den är dålig på innan man köper den.
* Hjulen är dålig, tål nog inte riktigt mkt packning eller vintercykling i salta förhållande (aluminiumnipplarna oxiderar sönder).
* Väldigt svårt att fästa en frampakethållare på den. Inget är naturligtvis omöjligt men jag lyckades aldrig göra det bra tack vara att framgaffeln är tjock hela vägen ner till hjulet där den plötsligt smalnar av. Det blir helt enkelt svårt att fästa en pakethållare ner vid hjulet. Det finns inga fästen för lowriders o jag uppskattar det som komplicerat att fästa lowriders m slangklämma eftersom gaffel inte är rund. Jag tror att väldigt många cyklar lider av det här problemet.
* Däremot har jag aldrig känt att jag borde ha bättre komponenter på den, det räcker för min semestercykling o pendling.
* Längden mellan vevparti o bakhjul tycker jag är tillräckligt för cykelväskor.
* Det går inte att ha så himla tjocka däck som jag tycker är trevligt för cykelsemester. Tror att 42 mm är max, eller kanske 37. Funkar fint på asfalt m sämre på grus.

Vad gäller storlek så tycker jag alltid att man blir rekommenderad för stora cyklar. När jag köpte Nishikin blev jag rekommenderad en medium av försäljaren m köpte slutligen en small för att det är det nishiki rekommenderar, har aldrig ångrat det nån gång.

Jag skulle ha satsat på en cykel m 28 tums hjul, inte 26. Känns mycket roligare o snabbare att cykla på tycker jag.

Jag tror att du får lika kul på en racerhybrid som på en cyclocross o att det är lättare att hitta en som passar bra på cykelsemester.

Lycka till!
 
1 cykel

Finns ingen cykel som klarar allt men det finns dom som är väldigt flexibla. Hade jag varit tvungen att inskränka mig till en cykel hade det nog blivit årets modell av Surly Cross-Check eller liknande. Ramen har gott om utrymme för breda 35-40mm touring, cyclo-cross eller dubbdäck med skärmar men funkar lika bra med smala 25mm för vättenrundan, fästen för pakethållare både bak och fram, ram i slagtåliga stålrör som klarar normal last utan att kännas som ett bojsänke samt går att byggas upp med växlar, navväxlar fixed eller singlespeed osv beroende på behov.
 
4 olika cykelmodeller

täcker in en del av mina behov.

Vad är viktigast för dig. Fart, underhållsminimering, lastförmåga, rullmotstånd? Cyklar du under vinterförhållanden?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
Mezzner Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck?? Långcykling 13
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
SeekOut Någon som cyklat i Mongoliet? Långcykling 6
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
luktafotogen Någon mer som medvetet undviker cykelleder? Långcykling 12
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.