Någon som cyklat i Mongoliet?

Börjar bli sugen på en tripp genom mongoliet. Någon som har cyklat där och har tips? Rutter, säkerhet, att tänka på etc.
 
Tack men det var ju inte så informativt från ud tyvärr. Får väl ändå anses vara ganska självklart att det finns ficktjuvar, att ett u-land inte har samma sjukvård och infrastruktur som i-länder etc.
 
Mongoliet

Mongoliet låter spännande... nån speciell sträcka du funderat på ?
Är osäker på om dessa två cyklat just i Mongoliet, men finns säkert en del tips och inspiration om man läser igenom deras hemsidor...
Lars Bengtsson (thelostcyclist) eller Janne Corax
Nu blev man allt lite sugen på ett cykeläventyr igen, var längesen sist!
 
Börjar bli sugen på en tripp genom mongoliet. Någon som har cyklat där och har tips? Rutter, säkerhet, att tänka på etc.

Jag och en kompis cyklade i Mongoliet 2010. Jag har lagt upp ett bildspel här på utsidan från den turen...
http://www.utsidan.se/albums/admin/edit.htm?ID=6761

Och det finns flera reseberättelser på min hemsida...
http://magnushedstrom.com/
Scrolla ner och klicka på Mongolietlänkarna i högerkolumnen. Framöver kommer de att hamna i arkivet.

Samt mer bilder här från Mongoliet på min hemsida...
http://magnushedstrom.com/new-page806.html

Vi kom in från ryska Altai till Ölgii och valde sedan den södra vägen till Ulan Bator och därifrån rakt söderut till Kina. Vår plan var att cykla den norra vägen vilken ska vara lite vackrare men vi fick information om att den var översvämmad och inte farbar. Sant eller inte vet jag inte. Båda turerna lär vara enormt vackra i synnerhet hela västra Mongoliet. Det går ju att kombinera några olika rutter där beroende på hur mycket tid man har. 2010 gick det bara att få 30 dagars visum som kunde förlängas i Ulan Bator med ytterligare 30 dagar.

Den södra vägen höll de på att asfaltera på sina håll och jag kan tänka mig att det har blivit mer av den varan nu. Det är nog den vägen de satsar på i första hand.

Landet är enormt fattigt och i den research vi hade gjort innan så var det flera cyklister som råkat ut för rån och sånt. Vi råkade inte ut för något allvarligt mer än stenkastning några gånger och att folk försökte blåsa en på pengar om de kan. Det tog 4-5-6 dagar att cykla mellan städerna och ibland fanns inget vatten så det gäller att bunkra upp rejält. En gps är lämpligt den räddade oss en gång i norra Gobiöknen när vi inte kunde avgöra vilka bildspår som var den rätta vägen.

Den största faran är trafiken i städerna folk kör bil trots att de är fulla som kastruller så att de knappt kan sitta upprätt i bilen. Det problemet hade vi inte utanför städerna. Annars gäller vanligt säkerhetstänk att slå upp tältet precis före det blir mörkt på en undangömd plats. Säsongen är väldigt kort i Mongoliet juli och augusti ska vara bäst före och efter är det rejält kallt.

Lycka till. Landet bjuder på fantastisk cykling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
luktafotogen Någon mer som medvetet undviker cykelleder? Långcykling 12
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Shockstone Känner ni till någon amerikanskt diskussionsforum ? Långcykling 2
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Emil_S Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni? Långcykling 2
Emil_S Nagon som cyklat BA-Mendoza? Långcykling 3
voullerim Har du cyklat transamerica? Långcykling 7
mahler nån som cyklat på Nya Zeeland? Långcykling 1
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.