SteriPEN... Funkar detta tro?

Jag har ett Steripen, inte för användning i svenska vildmarken utan för att använda under resa.

Tanken är inte att samla vatten för att sedan rena det och använda senare. Snarare att fylla en bägare med vatten och belysa för att sedan dricka.

steripen.jpg
 
Wash the bottle.... med det orenade vattnet du tänker rena då eller?
Snarare med renat (eventuellt kokt) vatten, diskborste och rengöringsmedel.

Denna metod skall ju användas där man har brist på bränsle och el. Men startvattnet kan ju rengöras med mer avancerade metoder som ett uppkok eller filter/kemi.
 
Intressant

Jag har ett Steripen, inte för användning i svenska vildmarken utan för att använda under resa.

Tanken är inte att samla vatten för att sedan rena det och använda senare. Snarare att fylla en bägare med vatten och belysa för att sedan dricka.

steripen.jpg

att veta vad du tycker om steripen. Är den så smidig o enkel att använda som på filmsnuttarna,,skulle ju i så fall vara smidigt att ta med till ex, älgjakten istället för att släpa med sig vatten för 4-5 dagar ,,+ alla andra gånger man tar en helg vid sjön eller älven. Tycker att det verkar lite väl mycket TV-shop över filmerna,,,så,, skulle vara bra med en kommentar av dig o dina erfarenheter. :)
 
En fördel med steripen är att den kan ligga bruksklar länge (med batteri i) och man tar bara upp och använder den.

Men det finns ju många flera alternativ med kemikalier. De kemikalier som är intressanta är ju de som består av två olika vätskor som var för sig har lång hållbarhet men när de blandas blir ett effektivt desinfektionsmedel med kort livslängd. Då får man det effektiva medlets verkan men med längre livslängd.

Sen finns ju också den här elektrolytiska varianten (som jag inte minns vad den heter nu). Den går på batteri och med vatten och vanligt koksalt skapar den en desinfineringslösning.

För t.ex. älgjakt eller vandring tror jag mer på de metoderna. Fyll vatten i flaska, i med några droppar kemikalier, skaka om och sen är det bara att vänta nån timme så är vattnet rent. Och under tiden kan man göra annat. Fördelen är att det går att behandla stora volymer på en gång, steripen klarar inte stor volymer så bra.
 
Hrm, varifrån kommer denna serie? Vad är källan om man får ordvitsa lite ;_)
Bara för att någon ritat en bild betyder ju inte det att det funkar, om jag säger så...

/Patrik, skeptisk

Just den bild jag lade upp kommit från min hårddisk där jag samlat utbildningsmaterial för en föreläsning om överlevnad.

Men du kan hitta den på många sidor på nätet, en minuts sökning gav denna länk:
http://www.thesmartsite.net/wiki/Sodis

Sök på sodis så får du mer om teorin bakom tekniken.
 
Lite OT men jag har precis använt UVA-ljus för patogeninaktivering av trombocytkoncentrat (blodplättar). Dock så tillsätter man en fotoaktiv komponent (Amotosalen) som binder in till kärnmaterial och som sedan aktiveras av UVA-ljuset. http://www.interceptbloodsystem.com/mechanism_of_action.html Vet inte om steripen fungerar på liknande sätt förutom tillsatsen av "katalysatorn" men jag håller det inte för otroligt att det fungerar på begränsade volymer.
 
Lite OT men jag har precis använt UVA-ljus för patogeninaktivering av trombocytkoncentrat (blodplättar). Dock så tillsätter man en fotoaktiv komponent (Amotosalen) som binder in till kärnmaterial och som sedan aktiveras av UVA-ljuset. http://www.interceptbloodsystem.com/mechanism_of_action.html Vet inte om steripen fungerar på liknande sätt förutom tillsatsen av "katalysatorn" men jag håller det inte för otroligt att det fungerar på begränsade volymer.

Jupp.
"Germicidal UV light — between 240nm and 290nm — acts on thymine, one of the four base nucleotides in DNA. When a germicidal UV photon is absorbed by a thymine molecule that is adjacent to another thymine within the DNA strand a covalent bond or dymer, between the molecules is created. This thymine dymer prevents enzymes from "reading" the DNA and replicating. Without the ability to replicate DNA, the microbe cannot reproduce and is rendered harmless.
http://www.steripen.com/faq_general.html#quest2"

Bara språket (det här är en FAQ, inte en vetenskaplig rapport) får mig att glömma alla tvivel på funktionen :)
 
att veta vad du tycker om steripen. Är den så smidig o enkel att använda som på filmsnuttarna,,skulle ju i så fall vara smidigt att ta med till ex, älgjakten istället för att släpa med sig vatten för 4-5 dagar ,,+ alla andra gånger man tar en helg vid sjön eller älven. Tycker att det verkar lite väl mycket TV-shop över filmerna,,,så,, skulle vara bra med en kommentar av dig o dina erfarenheter. :)

Mina tankar om Steripen:

Användning:
Göörenkelt att hantera pennan, verkligen

Häll upp vatten i en bägare, dra av plastskyddet på Steripen och tryck på knappen*.
Sänk ned glasspetsen i vattnet (som filtrerats för att få bort partiklar) och rör om i en minut. Det blåa skenet är lite läckert...

När det blåa skenet släcks tänds en grön eller röd diod, den säger ingenting om vattnet är rent utan är en signal för att tekniken fungerar. Att batteristyrkan räckte, att glasspetsen varit i tillräcklig kontakt med vattnet osv.
Torka av spetsen och sätt på plastskyddet igen.

*Här är det lite dumt, för en liter skall man trycka en gång men för en halv liter två gånger.


Vattenrening:
Här är mina kunskaper lika med alla andras, jag har läst de länkar till tester som finns på tillverkarens sida samt en del bloggar och reseberättelser på nätet där Steripen har nämnts.
Ett par gånger har jag renat lokalt vatten runt medelhavet på resa.

Jag har också varit med om två dypölstester*, dvs att ta vatten från en sunkig skogspöl, filtrera i kaffefilter och rena med Steripen. Än lever jag...

*Säger inte så mycket eftersom vattnet kanske ändå gått bra att dricka.


Batterikapacitet:
Verkar helt OK, jag har inte renat tre liter om dagen i en veckas tid men jag har den uppfattningen att det borde fungera.


Jag skulle inte välja Steripen för svenskt skogsbruk, hellre då ett MSR miniworks med filter som vattnet pumpas genom.

Men för resa där man erbjuds opålitligt vatten i mugg känner jag att Steripen fyller sin funktion.
Synd att inte svenska trupper utomlands har gjort tester på pennan.
 
Första gången jag hörde talas om metoden var för ungefär fyra år sedan då jag höll en utbildning i grafisk formgivning.

En av eleverna var från Irak (ingenjör som var trött på att köra taxi) och han berättade hur de brukade leda regnvatten från taken ned till tankar i källaren. Det vattnet använde de för tvätt och bad.

Och han förvånade mig genom att berätta om en metod för att i nödläge rena vattnet (för att dricka) genom att lägga vattenflaskor på plåttak i solen för att döda bakterier.
Inte en metod som var vanlig men det gjordes en del experiment med den.

För mig lät det löjligt men lite efterforskning visade annat...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norr SteriPEN Utrustning allmänt 0
Norr SteriPEN Utrustning allmänt 0
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
JohnnyL Missa inte detta erbjudande....... Utrustning allmänt 22
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Vad kan detta ha använts till 2? Utrustning allmänt 16
tua.granholm Vad kan detta ha använts till? Utrustning allmänt 7
nikbar73 Vad är detta? Utrustning allmänt 15
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
greendanger Vad är detta??? Utrustning allmänt 11
MotLut Är detta sant? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.