Vad är detta???

Jag tycker att det verkar vara alldeles för stor investering för att någon privatperson skulle ha gjort det. Vet du om bäcken är/har varit yngelplats för havöring?

Det verkar ju inte heller ha något med vattenkraft att göra, höjdskillnaden verkar ju inte vara stor, och vattenreglering ser det inte heller ut att vara. Då återstår nästan bara något i vattnet?
 
Gruvdrift?

Hör med markägaren om det förekommigt gruvdrift i området. Vattnet kan t ex ha använts för vaskning.

Kanske finns en vattendom som kan bringa klarhet i gåtan.

Thure
 
Jag tycker att det verkar vara alldeles för stor investering för att någon privatperson skulle ha gjort det. Vet du om bäcken är/har varit yngelplats för havöring?

Det verkar ju inte heller ha något med vattenkraft att göra, höjdskillnaden verkar ju inte vara stor, och vattenreglering ser det inte heller ut att vara. Då återstår nästan bara något i vattnet?

Den ligger tydligen mellan två sjöar, vattnet rinner åt höger (ganska självklart). Tyvärr ingen öring, det ligger mitt i sörmland efter etapp 22 på sörmlandsleden. Har inte varit där själv, men det har satt myror i huvudet att man inte har kunnat knäcka problemet.
 
Jag var sådär också, vaddå? Menar han hunden eller cementgrejen? :) :) :)
Ibland är man ju inte riktigt klok (och syftar på mig själv)
 
Kvarn tänker jag också, eller "drivmedel" för slip eller likn.

Antar att Länsstyrelsen kan ge svar. De inventerar ju sådana här saker. Och skall ha koll på vattendomar. Kanske till och med kan ha ledning av länsstyrelsens hemsida, vad vet jag ...

Däremot BORDE jag veta vad det är ...
 
Såg att mitt tidigare länk inte funkade som jag tänkt, men det går att söka därifrån på ort.
Här är kanske lösningen från länken:
Industrilämning, 70x45 m (Ö-V), bestående av minst 4 husgrunder.Dessa har utgjort hammare, kvarn, spiksmedja samtbrygghus/snickarbod. Invid bäcken talrika murrester.Beväxt med lövträd. Delvis mycket kraftig undervegetation.Smedstorps stångjärnshammare upprättades år 1669 av räntmästareBörje Olofsson, Granberg. Hammaren hade två härdar. Den ficksitt tackjärn från Hellefors Masugn. Vattentillströmningen vardålig, så hammaren gick bäst höst och vår.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.