Färg cykelväska

Snabbfråga om färg på cykelväskorna.
Är där någon färg som bör undvikas för cykelväskorna.
Ex. gul, om den lättare drar till sig en massa smådjur?
Vilken färg syns bäst för trafikanterna?
Vilken färg och damm gör att smuts syns minst?

Av rent logistiska skäl, ska man ha olika färg fram och bak?

Vad är era erfarenheter 'av vad som gäller färgen på cykelväskorna?

Gillar själv röd.
 
Ljusblått lär synas bäst, men varför är livbåtar, sosdukar mm orange?
Damm gråbruna väskor har jag bara fått aldrig köpt. Mina nästa blir två par Ortlieb igen. Färgen är underprordnad.
Ha en neongul vindcykeljacka och dito regnjacka, i varmare trakter väst, så syns du, bara du inte glömmer att tvätta den.
En tvättsvamp och weetexdukit till väskorna är bra för att tvätta av dem så att inte hela din utrustning blir gråbrun.
go tur
 
Färgblindhet

Personer med defekt färgseende kan uppfatta neonorange som rätt och slätt brunt, varför neongult är att föredra.
Om smådjur och smuts är ett problem så går det lika bra med överdrag i passande färg, då kvittar det ju vad för färg väskorna har.
 
Överdrag, som en gång var legio på alla kollin, har efter min erfarenhet tre nackdelar med dagen material, de väger och lockar till att lastas mellan kolliet och överdraget. När utrustningen skall saneras är det ytterligare ett lager att vårda.
Tack för färguppdateringen Seebra, är du inom syngebietet?
 
Jag är nöjdare med samma färg fram o bak, känns mer harmoniskt. Jag tycker du ska köpa det du tycker är snyggt, ibland vill du synas, ibland inte.

Gör som jag, köp röda, snygga väskor!
 
Är väl schysst med något som syns och är avvikande från övriga färger. Mina råkar vara gula och det tycker jag funkar bra, även satt dit självhäftande reflexer som fäster bra.

Vägarbetares kläder brukar vara neongula med några kontrastfärger och det färgvalet är det nog lite tanke bakom så jag litar på det.

/G
 
Jag råkade idag se en cykel med 4 st stora packväskor. 2 st orangea (bak) och 2 st gula (fram). Dom gula syntes onekligen bättre


Jag blev för några veckor sedan omkörd av en liggcyklist som syntes väldigt dåligt om det inte vore för att han/hon hade en sådan flagga som jag annars bara sett på barncyklar.

Nu hade han/hon så bråttom att jag inte hann med att fotografera, trots zoom på kameran.

Edit nu blev bilderna så små har på Utsidan att det inte syns att dom gula väskorna heter Ortlieb

Per
 

Bilagor

  • cykelväskaP6270638.jpg
    cykelväskaP6270638.jpg
    72.1 KB · Visningar: 300
  • cykeväskalP6270639.jpg
    cykeväskalP6270639.jpg
    68.2 KB · Visningar: 294

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.