Vilken GPS ska jag köpa?

Silvan visar alltså både riktning och avstånd alldeles utmärkt, TROTS att GPS-funktionen är avstängd. Alla funktioner (utom GPS:s kontinuerliga uppdatering naturligtvis) fungerar klockrent med GPS-funktionen avstängd.

Av Anders inlägg förstår jag att det inte gäller alla GPS:er, vilket naturligtvis är förklaringen till att fler inte tycker elektronisk kompass är så meningsfullt.
 
Sakta, tack!

Ta det nu långsamt, så även jag begriper:
Vad är det för avstånd en Silva visar i detta läge? Avståndet som det var till målet när man slog av GPS-funktionen, eller? Den kan ju inte gärna veta hur mycket närmare målet du har kommit, när GPS-mätningen inte är igång. Eller är det det du menar, när du skriver att den kontinuerliga uppdateringen inte fungerar?

Anders
 
Tror knappast sakta behövs i ditt fall

Nej, självklart är det sista positionen som Silvan vet var den var (och visar riktning med utgångspunkt från den).

Om jag förstod dig rätt, så slutar dock Vistan att visa riktning så fort den tappar kontakten med satelliterna (typ avstängd GPS-funktion, mycket träd etc). Vilket alltså inte Silvan gör. Då kan du lugnt triangulera din position, istället för att irritera dig på att den letar efter en nyss tappad satellit.

Någon avdriftskorrigering (utan att slå på GPS-funktionen), klarar naturligtvis inte heller Silvan lika lite som någon annan GPS (om någon nybörjare skulle få för sig det). Det handlar helt enkelt om att GPS ger dig möjligheten att veta din position utan att du ser några landmärken (pga tex jordens krökning eller dålig sikt).
 
Barometern då?

Vilken tur att det fanns en så fin tråd om GPS:ar just när jag också vill handla GPS.

Jag står och väljer mellan eTrex Venture och Vista. Det som lockar på Vista är den inbyggda barometern. Jag har ju hört att noggranheten i höjdled inte ska vara så fruktansvärt bra i GPS. Men hur dålig är den egentligen? Och hur mycket hjälp får man av barometern?
Jag har en gång bestigig ett litet berg i Sarek (utan GPS) och försökt lista ut hur långt det var kvar till toppen. Då kände jag att en barometer eller en GPS hade varit kul att ha. Men ni som har GPS med barometer, använder ni den (barometern alltså)? Är den värd att lägga pengar på?

/Ann-Marie
 
Inte det viktigaste

Om du väljer mellan Vista och Venture, väljer du först och främst mellan karta eller inte karta. Barometern är något som följer med på köpet.
Jag har aldrig haft någon utan barometer, men numera finns det en möjlighet att se GPS-höjden också i en Vista. Det är naturligtvis inget jag tittar på ofta, men jag har i alla fall kunnat konstatera att GPS-höjden ibland skenar iväg några tiotals meter upp eller ner. Där motverkar den barometriska mätaren sådan tillfälliga skutt i höjdangivelsen.

Speciellt nyligen efter det att positionen lästs in (efter tillslag) och vid tveksam mottagning, är GPS-höjden ibland kraftigt förvirrad.

Men om du vill veta hur långt du har kvar till toppen, kan du ju se din position med en GPS. Sen kan man ju kolla höjdkurvor på kartan, om det är avståndet i höjdled du vill ha tag i.

Anders
 
Eller Legend - och höjden

Venture eller Vista? Eller Legend. Det är en Vista men utan kompass och barometer och med bara 8 MB minne - och därför några tusenlappar billigare. Dessutom mycket vackert blå. Om man mest tänker använda GPS:en inom ett någorlunda begränsat område (kanske inom en radie på tio mil) räcker minnet i Legend rätt bra för MetroGuide-kartor. Dessutom går det snabbare att läsa in en mindre mängd kartsidor när man behöver byta.

Angående noggrannheten i höjdled brukar den specificeras som ca 50% sämre än i längdled. I praktiken tror jag att det betyder att man får ett mått som ligger inom något tiotal meter från det verkliga värdet. Obs att detta gäller när apparaten har varit igång kanske 15 minuter så att den hunnit hämta hem färska data från satelliterna. Innan dess kan felet vara betydligt större - typiskt många tiotal meter fel. Skojigt (?) är när man har flugit och stängt av GPS:en när fastenbeltskylten tänts. När man sedan sätter på den i bussen hem visar den först ungefär rätt positon i sidled, men tretusen meter fel i höjdled.

Viktigare än vad apparaten exakt visar är nog vad den använder som referens för sin höjdmätning. Det är troligen inte samma "referesnhavsyta" som används på våra kartor. Det lär finnas tabeller med sådana avvikelser någonstans hos Lantmäteriet. Men jag tror inte att felet normalt är större än några tiotals meter. Så om det handlar om att få en ungefärlig uppfattning om hur långt man har kvar till Sulitelmas topp räcker det nog.

Anders Lj
 
Kanske läge för en Silva Multi-Navigator ?

Just nu så säljer Clas Ohlson i butikerna ut sina Silva Multi-Navigator för 2995 SEK trorjag det är. Eftersom Clas Ohlson kommer ut med en ny katalog om några veckor är utförsäljningen en indikation på att Silva Multi-Navigator kommer att utgå ur sortimentet, vilket i sin tur är en indikation på att den säljer dåligt. Marknadsekonomins grunder ;).

Per Brune
 
Inte så stor och tung men kapabel

Om du vill ha barometerfunktion samt elektronisk kompass samt liten och lätt har nyligen den nya Gecko 301 kommit från Garmin. ca $250, riktigt smidig ser den ut att vara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.