Björn och varg när man sover i skogen

Jag kan förstår rädslan för björn om man tältar uppåt i landet. Själv skulle tveka att tälta i rapadalen och andra likande djungler där man inte ser ett skvatt. Fri sikt och gärna på en höjd. Nu kanske man inte kör hammock i Sarek, men man är väl lika "utsatt" i ett tält.

Statistiskt sett är ju både varg och björn nästan ofarliga för människan. Jag var i Sarek och tältade, och tänkte faktiskt inte ens på risken att råka ut för björn- eller vargattack. Jag föreställer mig att dom ser på oss som vi ser på en kråka, visst KAN vi både skada och äta upp den, men det lockar verkligen inte!

Ps. Ska till Sarek igen i augusti, denna gången funderar jag på att ta med en stor kniv. Om inte annat så känns det bra... ds.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Det har väl aldrig hänt i Sverige?, att någon som tältar blivit attackerad av vilda djur, (förutom myggor då), så det är nog en hypotetisk fråga...

Jag kan förstår rädslan för björn om man tältar uppåt i landet. Själv skulle tveka att tälta i rapadalen och andra likande djungler där man inte ser ett skvatt. Fri sikt och gärna på en höjd. Nu kanske man inte kör hammock i Sarek, men man är väl lika "utsatt" i ett tält.

Men då kan du ju inte vandra där heller? Eller tänker du då brotta ned björnen eller springa ifrån den?

Tänkte skriva något skämtsamt men ändrar mig.

Efter många år i skogsarbete har jag haft björnar runt mig. Rent statistiskt. De är oftast nyfiken på röj och motorsåg enligt de undersökningar som gjorts. Hurvida de är intresserade av sågens prestanda vet jag inte bara att de antagligen alltid iakttagit mig men jag inte dem.

Att tälta, nej de skyr vittringen av människan och snokar inte runt ditt tält.

Risken är när din lösa hund får träff på mamma Björn med ungar och rusar efter vovven till dig. Så med det sagt, ta det lugnt ingen fara. Du behöver inte hämta din frukost dinglande från träden i Sverige. De svenska björnarna är fullt införstådda med gällande regelverk.

De tvåfotade med plastkassar med pilsner är ett större hot. Oftast de som skräpar ner och känns obalanserade i takt med pilsnern slinker ner.
😊

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips