Hjälp! Min första vandring!

Hur i h*e

Kan en trolltråd överleva så länge

Jag älskar utsidan

Jag startar en sån också

Men Björn...
Hela utsidan bygger ju på råd till den oinvigda spenatryttaren.
Troll eller inte så är det kul att läsa den samlade scoutkårens råd. Alltid redo.

Många fina råd. Men det där rådet du fick att skruva på korken ställer jag mig skeptisk till.

Skål och trevlig helg!
 
Bästa tips när det regnar och man kommit in i tältet genomsvettig med lite småfuktiga saker? Helt stängt innertält eller en liten glipa med tanke på kondensen. Är vid Norra Långvattnet nu. Mörkret kom snabbt efter jag anlände. Hann knappt njuta av utsikten här... 😀

Jäkla tur jag köpte med mig lite dricka och ölkorv. Tufft ut och hämta vatten nu. Mysigt med regn dock mot tältet. Så fort jag slutats svetta som en grek ska jag krypa ner 🙂
 
Det är alltid svårt att torka grejer när man tältar, särskilt om det kanske regnar flera dagar i sträck. Då är det viktigt att man har material som torkar snabbt (d.v.s. hellre syntet än ull) och dessutom ser till att undvika att det blir fuktigt i onödan (vilket kräver en hel del disciplin, jag är själv dålig på att undvika att svettas).

Det är exempel på en sån sak som jag menade att det är bättre att lära sig på kortare helgvandringar. Att gå blöt 1-2 dagar för att man inte lärt sig hålla sig torr är inte så stort problem om man vet att man snart är hemma. Men att gå blöt en hel vecka och inte veta när man kommer att bli torr är värre.

Innertältets öppning tror jag varken gör till eller från, det är yttertältet som stänger in fukten (inte bara fukten från de fuktiga kläderna utan även fukten från marken och din utandningsluft).
 
Det är alltid svårt att torka grejer när man tältar, särskilt om det kanske regnar flera dagar i sträck. Då är det viktigt att man har material som torkar snabbt (d.v.s. hellre syntet än ull) och dessutom ser till att undvika att det blir fuktigt i onödan (vilket kräver en hel del disciplin, jag är själv dålig på att undvika att svettas).

Det är exempel på en sån sak som jag menade att det är bättre att lära sig på kortare helgvandringar. Att gå blöt 1-2 dagar för att man inte lärt sig hålla sig torr är inte så stort problem om man vet att man snart är hemma. Men att gå blöt en hel vecka och inte veta när man kommer att bli torr är värre.

Innertältets öppning tror jag varken gör till eller från, det är yttertältet som stänger in fukten (inte bara fukten från de fuktiga kläderna utan även fukten från marken och din utandningsluft).

Jag överlever nog 🙂 men en extra tröja i syntet hade inte skadat nu. Haha, ullen blev fan inte torr trots jag stod under värmeblåset på herrtoaletten där man torkar händerna. Behöver sol så ska jag tvätta lite. Regnar det hela dagen imorgon får jag se om jag stannar eller beger mig vidare. Får ta riktning mot någon ny lägerplats åtminstone!,

Tack för svar.
 
Det är en känd nackdel med ull. Tack vare formen på dess fibrer så isolerar den rätt bra även när den är fuktig, men den binder också oerhört mycket vatten så den är svår att få torr (vilket ger problem om man är ute en längre tid och inte har torkmöjligheter).
 
Första natten var vid södra delen av Hassungaredssjön. Andra natten var vid Hörsjökans södra del. Två soliga och fina kvällar. Tredje natten var vid Norra Långevattnets södra del. Regnigt blött och hann inte ens njuta av mitt läger innan jag gömt mig i tältet.

Konstant regn och prognosen ser kass ut för hela sagen. Imorgon ska det bli sol och värme vilket gör att jag tänkte tvätta lite samt låta allt torka så det känns rent och fräscht. Så jag försöker ta sikte mot någon plats att slå läger vid. Det ligger en liten sjö några hundra meter nordos om Skatås som kan bli nästa stopp. Men frågan är när jag ska bege mig. Det här regnet i samband med kyla är lagom skoj 😕 Behöver fylla på vatten och packa ihop allt. Risk det väger mer nu samt kommer bli blött under strapatsen.

Svårt packa ihop inne i tältet också. Funderar vad jag ska gå i. Regnkläder så klart men under blir det väl en fuktig syntettröja. Usch, vilken dag 😕
 
Uppehåll i fem minuter. Hann organisera lite. Bara försöka packa ihop. Problemet är att det är enklast att få in sovsäcken först och utan den vill jag inte sitta still i fuktiga kläder. Måste ha en plan när jag når målet också.

Haha. Vilken dag. Jaja, bättre det regnar från start än att det helt vänder om...

Får försöka bege mig innan 10.30... får se om jag är framme vid 14-tiden... men dålig tid vara framme också 😭 Stanna här är ju ett alternativ men får panik av att bara sitta... en sak med evigt batteri men... det dör snart 😭
 
Funderar vad jag ska gå i. Regnkläder så klart men under blir det väl en fuktig syntettröja. Usch, vilken dag 😕

Ja, det glömde jag säga förut, det är en del av "tekniken" för att inte blöta ner allt. De torra kläderna måste man se till att behålla torra, vilket alltså innebär att man ibland kan behöva sätta på sig fuktiga kläder när man ger sig iväg.

Det kan vara lite obehagligt i början, men det viktiga är att man är varm när man går, det är inte hela världen att vara fuktig så länge man inte blir nerkyld av det.

Om man inte gör så slutar det med att allting är fuktigt och man inte har nåt torrt att sätta på sig för kvällen, och då växer problemen enormt.

Vissa plagg man kan eventuellt lyckas torka medans man går, men det beror mycket på hurdant regnställ man har (hur bra det ventilerar bort fukten). En del brukar t.ex. försöka torka strumpor på axlarna (innanför regnkläderna).

Det är en del av det här man behöver lära sig och få lite rutin på. Jag har de senaste 20 åren alltid försökt bete mig som om jag skulle vara ute flera veckor. Är jag ute en helg så vill jag på söndagen att det ska kännas som jag skulle kunna fortsätta en vecka till, inte som "fan vad skönt att få komma hem till en varm dusch och torktumlare".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.