Hjälp mig snälla...

Hej alla!

Har ett lite problem. Jobbar idag som grafisk formgivare (har gjort i 5-6 år) i Stockholm men börjar nu ruttna på att stirra på en datorskärm 8 timmar om dagen.

Jag vill ut! Har ett stort friluftsintresse med bland annat Telemarksåkning, kajakpaddling, klättring, vandring osv.

Nu tänker jag att det skulle ju vara underbart att jobba i naturen. Men vad ska jag göra? Vad ska jag jobba med? Hjälp mig..! Vill kunna jobba i mellansverige i närheten av Stockholm.

Självklart inser jag ju att jag måste börja plugga igen. Tänker kanske att det finns lämpliga distansutbildningar som går att kombinera med mitt nuvarande jobb? Hjälp mig även här om ni kan! Vad ska jag plugga?!?! Kan i dagsläget inte bara flytta för att plugga på heltid utan nån kombination måste till.

Alla tips är bra tips.

//Från en villrådig figur.
 
bah.. man behöver inte välja.. man kan göra allt man vill!! själv så skulle jag inte vilja arbeta med friluftsliv, det finns inga pengar i det och jag gillar prylar.. jag jobbar på kontor på dagarna, på kvällarna är jag skogsbonde med nordsvenska kallblod och på helgerna är jag jägare, flugfiskedåre och buschcraftnörd.. jag älskar att arbeta i stan med ett arbete som ställer helt andra krav and mitt friluftsliv, när jag kommer hem så åker skjortan av och jag får arbeta med händer och huvud på ett annat sätt..

nu vet jag inte om mitt liv passar dig men du kan vara både kreativ datamänniska och skogsmullefantast, det ena utesluter inte det andra.. inte i min värld.. köp ett hus i skogen :)
 
Det är lätt att överromantisera kring att ha ett fritids-/friluftsintresse som yrke.

Som friluftsproffs måste man göra det som det går att få kunder-/pengar på, vilket sällan går att förena med det man helst vill göra för sitt höga nöjes skull.

Det kan t.o.m. bli så att man tappar fritidsintresset för en viss aktivitet om man har det som yrke.

För dom allra flesta av oss är det bättre att knega vidare på kontor, i verkstad, på skolor och sjukhus och sedan ha naturen som den rika källa till rekreation som den utan tvivel är.
 
Ta jobb på någon byrå eller annat företag i Åre? Så kan du frilufsa bäst du gitter på ledig tid. Långt från Stockholm, men gott om stockholmare...
 
Jag instämmer med föregående talare. Dessutom kan det bli svårt att plugga på distans inom gebitet friluftsliv. Det är med nödvändighet ett ämne (om man nu kan kalla något så mångfacetterat för ett ämne) som måste tränas praktiskt under lång tid för att det ska behärskas. Dessutom är färdigheter i pedagogik och ledarskap något som krävs i de allra flesta friluftsrelaterade yrken. Vissa har en naturlig fallenhet för detta, de flesta andra måste träna upp dessa färdigheter. Detta kan nästan enbart göras under praktiska övningar.

Men jag tycker inte att du ska ge upp din dröm! Kolla runt lite på vad olika folkhögskolor och KY-utbildningar har att erbjuda. Det är studiemedelsberättigade utbildningar så ekonomin behöver inte vara något större bekymmer om du kan tänka dig att ta ett lån. Och säg inte upp dig från din nuvarande anställning, ta tjänstledigt. Skulle du sedan efter utbildningen ha svårt att få jobb eller upptäcka att friluftsliv på yrkesbasis inte är något för dig så har du alltid något att falla tillbaka på.

Här är ett par länkar till folkhögskolekurser som kanske kan vara något:
http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurs...er/2009HT/Friluftsliv---Hantverk---Ledarskap/

http://www.folkhogskola.nu/Sok-kurs...hogskola/Kurser/2009HT/FriluftsCoach-distans/ (Denna är faktiskt på distans!)

Lycka till!
 
Håller inte helt med om Seon's inlägg.

Sitter man på kontorsstolar och stirrar på datorskärmar 8 timmar om dagen så är det för mig inget konstigt med att man skulle vilja flytta 'kontoret' ute i naturen istället. Har man redan tröttnat på det man pysslar med så tycker jag inte att man ska låta bli pröva nått annat, bara för att man kan komma att tröttna.

Så som jag ser det så är ditt största hinder är att du inte kan sticka iväg på heltid. När jag tröttnade på allt som hette datorer och människans tekniska framsteg så sa jag upp mig och gick jag en friluftsledarutbildning på en helt annan ort. Det är min uppfattning att det finns flera utbildningsplatser på liknande utbildningar än vad det finns för att täcka ett heltidsjobb åt alla som kommer ut, så det är lite tryck på de jobb som finns. Det är mycket folk från dessa utbildningar som du kommer att få konkurrera med. Jag kan ha helt fel dock, men det är så jag uppfattar det. Själv blev jag lurad tillbaka till mitt gamla jobb med högre lön o mer ledighet... och lönen gör att jag kan välja lite vad jag vill göra på mina semestrar utan att direkt tänka på varje krona. En fälla som kan vara lite svår att ta sig ur...

Hur villig är din arbetsgivare att ge dig tjänseledigt? Om du inte är lätt ersatt med någon annan som är ivrig att slå sig fram så kanske du kan försöka få tjänsteledigt ett tag? Har du möjligheter att jobba på distans? I och för sig, hade du kunnat det så kanske ditt problem skulle redan vara löst... skulle vara så i mitt fall.
 
hmm.. jo.. en förutsättning för att lyckas med båda världarna är att man uppskattar dom båda lika, känns den ena delen som en fälla är det inte lika enkelt.. jag har lika roligt på jobbet som hemma eller i skogen så mitt val var enkelt.. gör allt.
 
Känner igen mig

...i ursprungsinlägget.

Jag jobbade också med grafisk design i Stockholm med alldeles för intensiv datortid. Kontorsråtta är jag fortfarande, men också "friluftsteoretiker" eftersom jag fått ett jobb som informatör för friluftsanknuten forskning. Visst sitter jag fortfarande framför burken, numera i Östersund, men ämnet är betydligt mer intressant.

Så det kanske räcker med att byta arbetsgivare inom yrket för att få en annorlunda tillvaro?

//A
 
Känner också igen mig i dina funderingar... men jag är inne på Patric´s linje, det ena utesluter verkligen inte det andra.

I mitt fall så jobbar jag mitt i city... men har aktivt valt att flytta från Kungsholmen (Sthlm) ut i förorten med 500 meter till skogen. Jag har också valt att stanna i mellanchefsrollen, istället för att göra som många andra, jobba dygnet runt och jaga avancemang. Visst tjänar jag inte lika bra som mina karriärsklättrande kollegor, men för mig så räcker det gott och väl. Jag har i stället skapat en arbetssituation där jag kan styra min egen arbetstid väldigt fritt och flexibelt, vilket innebär att jag anpassar min tid till mina intressen, familj, friluftsliv och träning.

Sen så har jag förhandlat mig till mer betald semester ;-).

Det är min lösning på ditt problem.

//T
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.