Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT?

Hej,
Som rubriken lyder behöver jag hjälp med att välja rätt tält.
Jag, sambon och hunden som väger 26kg ska vandra 2 veckor på Kungsleden i sommar. Vi kommer således ha ganska mycket packning med oss och även hunden har sin klövja. Vi slits mellan Kaitum 3 GT för den extra absiden, ingången och utrymmet och Nallo 3 GT med sin lätta vikt på 3.1kg (Kaitum väger 4.1kg).

Vilka av dessa tält har ni provat och vad rekommenderar ni?
Med vänliga hälsningar, Första gångens vandrare.
 
Jag har haft ett Nallo2GT och var nöjd med allt utom själva utrymmet inuti...
Köpte ett Kaitum2 istället och är supernöjd!!!
Lyxigt stort inuti känns nästan som ett 3mans och för mitt behov behövs inte absid stor som på GT Har istället 2 exakt lika stora absider och varsin ingång.
Men Kaitum väger mer än Nallot men det tar jag så gärna.
Ska vovven sova inuti tältet eller ha sovplats i absidern?
Mitt tips är Kaitum2 GT! http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HILLEBERG_PAKET_KAITUM2GTGOLV
 
Senast ändrad:
Vovven får sova i tältet för att inte frysa. (Kommer troligen få en egen hundsäck att sova i…)

Jag röstar för Kaitum 3 (kanske ska fundera på ett utan GT…?) medan sambon röstar för Nallo 3 GT just för vikten.
Tycker du att vi borde köpa ett Kaitum 2GT även om vovven sover i tältet?
 
Jag vet ju inte hur stor plats ni tar och hur stor vovven är...
Men ett Kaitum har en golvlängd på 220 och väggen är helt rak Nallot har samma längd på golvet men det sluttar rätt så mkt i fotänden.
Nallo 3GT väger 3,1kg och det rymligare Kaitum 3 väger 3,3kg (hela 150g mer per person ;)
Priskillnad 100kr till Nallots fördel rek pris av Hilleberg.
Ett tält med GT kräver bra mkt större yta när man ska hitta plats oxå...
Men ger ju mkt utrymme oxå...
Mitt tips är att åka och kolla på ett uppslaget tält av dom ni är intresserade av
Stoppa gärna in liggunderlag av den typen ni använder och ni ser hur mkt plats det blir över
Och vart vofsingen får plats
mellan er eller i fotändan eller var den brukar ligga
 
Har kikat på Kaitum 3 och det skiljer ju som du säger ganska lite i vikt mellan det och Nallo 3GT. Enligt Hillebergs hemsida skiljer det bara 30cm totalt i golvyta när tältet är uppslaget, absider inkl. Känns som att det är ett bra mycket bättre alternativ än Kaitum 3GT. Får ta oss till närmaste butik för att slå upp dessa två och jämföra som du säger med liggunderlagen i. Tack för hjälpen! Jag återkommer efter att vi har fått klämma och känna på tälten :D
 
Kaitum 3 är kanon, om ni vill testa ett i Sthlm eller i Motala 13-14 Juni så skicka meddelande.
Fördelar som jag ser det är att innertältet är stort, och lodräta väggar/dörrar. Två ingångar är också bra när man är flera med packning. Nackdel kan vara om hunden sover i absiden så kan myggen komma in i ventilen på yttertältet för det är antingen stängt eller öppet, finns inget myggnät.
Hunden kan ju tillockmed springa igenom tältet ;)
 
Tack för erbjudandet Magnus! Det var väldigt hyggligt :)
Vi var inne i en butik här i Göteborg och satte upp både Nalle 3 GT och ett Kaitum 3.
Både jag och sambon kom överens om att Kaitum var bäst. Nu slits vi dock mellan Kaitum 2 och Kaitum 3.
Kaitum 2 är ju enklare att slå upp i skog men där får hunden sova på/mellan våra ben i ett Kaitum 3 har hunden en egen liggdel att ber ut sig på, men nackdelen är att det är svårare att hitta en bra sovplats att sätta upp det på.
Vad tycker ni? Kaitum 2 eller 3?
 
Kaitum 3

Tack för erbjudandet Magnus! Det var väldigt hyggligt :)
Vi var inne i en butik här i Göteborg och satte upp både Nalle 3 GT och ett Kaitum 3.
Både jag och sambon kom överens om att Kaitum var bäst. Nu slits vi dock mellan Kaitum 2 och Kaitum 3.
Kaitum 2 är ju enklare att slå upp i skog men där får hunden sova på/mellan våra ben i ett Kaitum 3 har hunden en egen liggdel att ber ut sig på, men nackdelen är att det är svårare att hitta en bra sovplats att sätta upp det på.
Vad tycker ni? Kaitum 2 eller 3?


Kaitum 3 utan tvekan.

Äger själv ett Kaitum och har använt det under många år, sommar som vinter och är supernöjd!
Man får plats två stycken under sommaren utan problem, men jag tycker att det är lite trångt(är 190) att vara två inne samtidigt och grejja på då jag tycker om att ha lite utrymme :)!

Så köp Kaitum 3 så kommer ni att ha bra med space, både med och utan hund...och den funkar på vintern också om ni kommer på att ni ska ut :)!
 
Har ni tänkt vidare mot att vintertälta så är Kaitum 3GT ett bra val. Själv använder jag det under vintern då plana ytor inte är svåra att iordningställa. Sommartid kan arean vara ett problem (använder då ett gammalt kupoltält från Fjällräven, vi är två pers utan hund).
 
Vi har funderat över det där med arean på tältet och hur vi ska få plats med ett Kaitum 3 men vi kom fram till att det ändå är det bästa för våra behov... Så det kommer vi snart att ha i våra ägor och det ska bli kul att sätta upp det första gången och sova i med alla våra grejer och känna hur det känns! Jippie!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...