Vandra i Dolomiterna - söker tips

Här finns tariffen för CAI:s stugor

http://www.cai.it/uploads/media/Tariffario_rifugi_2011.pdf


Soci= medlemmar i CAI, non soci = icke-medlemmar.


Första raden avser sovsal, andra raden rum med upp till 4 bäddar (vilket inte behöver finnas).
Med tanke på något extra, bl a dryck till maten, brukar jag räkna med 40-50 euro för en stugövernattning (70-80 Franken i Schweiz). Det har nog blivit vanligare med kortbetalning men jag skulle inte lita på det.


Är "res med rolf" samma sak som "Rolfs buss"? Det handlar av allt att döma om korta dagsutflykter (man kan ju vila en dag om man är trött!), c:a kl 10-15, från ett hotell i Pustertal på 800 meters höjd. Det talas om höjdskillnader på 200-600 meter. Då kommer man ju inte ens över trädgränsen. Glöm.
 
Här finns tariffen för CAI:s stugor

http://www.cai.it/uploads/media/Tariffario_rifugi_2011.pdf


Soci= medlemmar i CAI, non soci = icke-medlemmar.


Första raden avser sovsal, andra raden rum med upp till 4 bäddar (vilket inte behöver finnas).
Med tanke på något extra, bl a dryck till maten, brukar jag räkna med 40-50 euro för en stugövernattning (70-80 Franken i Schweiz). Det har nog blivit vanligare med kortbetalning men jag skulle inte lita på det.


Är "res med rolf" samma sak som "Rolfs buss"? Det handlar av allt att döma om korta dagsutflykter (man kan ju vila en dag om man är trött!), c:a kl 10-15, från ett hotell i Pustertal på 800 meters höjd. Det talas om höjdskillnader på 200-600 meter. Då kommer man ju inte ens över trädgränsen. Glöm.

Sen kan man undra lite över kunnandet när bergsstugorna i reklamen kallas för refugios, vilket är spanska.
 
Tack för alla fantastiska länkar, bilder m.m.

Detta är ju mycket att sätt sig in i....har försökt leta på karta m.m. men inte lätt att få ihop orter m.m.

Är väl lite inne på 1 vecka på Alta via 1. Undrar då vart man lämpligen tar buss/tåg till/från start/mål?
Om man tar billigt flyg med Ryanair till bergamo är det sedan lätt att ta sig därifrån direkt till leden och sedan från leden när man ska hem? Lämpligaste orter?
 
flyg inte riktigt min avdelning, dock:

När jag gick Alta Via 1 första gången tog jag morgonbuss från Niederdorf/Villabassa till
Pragser Wildsee. En snabb sökning på FS:s site säger att det inte är särskilt bekvämt att resa Bergamo-Niederdorf (via Verona och Franzensfeste/Fortezza) - 8 timmar eller så!

(Bergamo vore däremot en bra utgångspunkt för turer i Lombardia, t ex le Orobie).

Intuitivt känns det som det vore enklare om du kunde flyga till München eller ännu hellre Innsbruck.
Det går täta förbindelser mellan Innsbruck och Verona och en del av dem stannar i Franzensfeste, varifrån Pustertalbanan vidare till Niederdorf.


Förbindelser kan du säkert hitta på

http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/d

Resan tillbaka beror förstås på var du slutar, men jag gissar att det bör gå att t ex lifta eller ta buss ut till Adige-dalen och vidare därifrån med tåg.


På den tur jag gjorde gick jag en variant till Vazzoler och en annan tillbaka till Seekofelhütte, därifrån österut till Plätzwiese varifrån jag lyckades krångla mig till Pustertal och München.

Här är ett urval bilder från ett par av mina resor i Dolomiterna

http://www.huthyfs.com/dologal/index.html

Bild 34 och framåt är från Alta Via-turen.
 
Alta Via 1

Ja nu har jag nästan bestämt mig för att testa Alta via 1. Blir nog enligt boken jag läste från Niederdorf - Listolade...verkar vara ca 7-8 dagar vilket låter bra.

Nu gäller "bara" att ta reda på alla anslutningar och förbindelser. Vad jag förstått så är det lämpligast att ta sig till Franzenfeste (Fortezza) och sedan vidare mot Niederdorf (Villa Bassa).

Hem från Listolade ska man kunna ta sig med buss till Bolzano. Och sedan...???

Nu undrar jag om någon vet hur täta förbindelserna är för dessa anslutningar. Måste man förboka osv. kan man inte åka tåg hela vägen från Sverige? Hur och vart bokar man då?

Tips välkomna, tack

Tänkte åka innan Augusti så man slipper massinvasionen. Kanske någon som är sugen på att haka på? I nuläget har jag inget ressällskap även om jag inte raggat stenhårt direkt:)
 
Ja nu har jag nästan bestämt mig för att testa Alta via 1. Blir nog enligt boken jag läste från Niederdorf - Listolade...verkar vara ca 7-8 dagar vilket låter bra.

Nu gäller "bara" att ta reda på alla anslutningar och förbindelser. Vad jag förstått så är det lämpligast att ta sig till Franzenfeste (Fortezza) och sedan vidare mot Niederdorf (Villa Bassa).

Hem från Listolade ska man kunna ta sig med buss till Bolzano. Och sedan...???

Nu undrar jag om någon vet hur täta förbindelserna är för dessa anslutningar. Måste man förboka osv. kan man inte åka tåg hela vägen från Sverige? Hur och vart bokar man då?

Tips välkomna, tack

Tänkte åka innan Augusti så man slipper massinvasionen. Kanske någon som är sugen på att haka på? I nuläget har jag inget ressällskap även om jag inte raggat stenhårt direkt:)

Jag åker alltid tåg och bokar alltid min utresa genom SJ Utland, per telefon - det kan vara pirrigt, och när det gäller Schweiz har jag varit hjälpt av mina kunskaper om landet. Jag bokar aldrig returbiljett, eftersom jag inte har en aning om hur lång turen blir. Det har två gånger lett till att jag måst åka dagtåg Basel-Hamburg och övernatta i Hamburg ...

Här har du ju bättre kontroll.
Bokar du i god tid bör du kunna fixa sovplats Köpenhamn-München ToR i juli. Lägg in några dagar i reserv så kanske du kan ägna något dag åt ex.vis Belluno, Bozen, Innsbruck och/eller München. Jag vet att Belluno har järnväg, men därifrån har jag bara rest inom Italien, västerut.
DB-siten bör kunna ge besked om förbindelser Belluno-Bozen. Ibland vägrar den, då får du gå till
FS:s site http://www.fsitaliane.it/homepage_en.html (om du vill ha på engelska, annars stryker
du bara _en .

Såvitt jag förstår av kartan tänker du ta dig till Coldai och därpå ut till Listolade. Min uppfattning,
efter att ha kollat tiderna i Franz Hauleitners bok,
är att du, med etapper på c:a 7 timmar, bör klara dig ända till Vazzoler på 5-6 dagar - därifrån ut till Agordo som är större än Listolade. Det vore synd att missa etappen utmed Civetta-väggen.
Min sista tur på dolomitettan gick till Pramperet, däirfrån ut till någon liten località utmed
landsvägen, buss vidare till Belluno.

Buss bör fortfarande finnas till Belluno, andra riktningen vet jag inte. Turistbyrån i Belluno eller Niederdorf bör kunna upplysa om dessa praktiska ting.
 
Peter - Jag var nog otydlig. Jag menar att jag ska starta vandringen i Niederdorf...via Pragser wildsee....och sedan till slut till Listolade. Ska ta 8 dagar enligt boken jag lånat (om man går c.a. 4-5 timmar varje dag...exclusive raster och pauser).

Men mellan Fortezza och Niederdorf får man tydligen byta till mindre tåg (undra hur frkventa dessa är)? Från Listolade ska det gå bussar till Bolzano...och sedan??

Mycket att ta reda på känns det som...


Emanuelk - Rolf är riktiga pensionärsresor....höjdskillnad på vandringarna 2-400m...dvs ingenting och korta dagsetapper bara. Inget för mig tror jag.
 
Peter - Jag var nog otydlig. Jag menar att jag ska starta vandringen i Niederdorf...via Pragser wildsee....och sedan till slut till Listolade. Ska ta 8 dagar enligt boken jag lånat (om man går c.a. 4-5 timmar varje dag...exclusive raster och pauser).

Men mellan Fortezza och Niederdorf får man tydligen byta till mindre tåg (undra hur frkventa dessa är)? Från Listolade ska det gå bussar till Bolzano...och sedan??

Mycket att ta reda på känns det som...


Emanuelk - Rolf är riktiga pensionärsresor....höjdskillnad på vandringarna 2-400m...dvs ingenting och korta dagsetapper bara. Inget för mig tror jag.

Har jag fattat rätt nu: du vill alltså starta vandringen redan i Niederdorf istf. att ta bussen till Pragser WIldsee? Blir nyfiken på vad din bok (vilken?) föreslår för variant. Jag skulle väl själv försöka följa 3:an till Plätzwiese
(många hotell, men fin plats och märkliga krigsminnen) och nästa dag gå därifrån mot Seekofelhütte och därifrån vidare söderut på en eller annan variant - passagen förbi Hohe Gaisl (delvis säkrad) är synnerligen vacker (bild 59-60 i albumet jag länkade till).

Detta förutsätter att passagen förbi Dürrenstein är oproblematisk - den är ritad med prickar på kartan.
Annars skulle jag väl gå ned från Sarlriedel till Alpengasthof Brückele (Albergo Ponticello) och nästa dag vidare mot Seekofelhütte.

Bolzano/Bozen ligger vid järnvägen Innsbruck-Verona, där det säkert går tätt med tåg. Mellan Franzensfeste och Niederdorf går det tåg ungefär varannan timme. Idag är DB-siten på strålande humör!

4-5 timmar låter som korta etapper för en ung och enligt egen uppgift vältränad man. Men du vet vcäl bäst själv vad du trivs med.


Betr. pensionärer så slutade jag arbeta den 17/5 2006 och har gjort 18 vandringsresor sen dess, med cirka 220 vandringsdagar och jag funderar just nu på årets vandringar - om allt går rätt till hinner jag fylla 68 på den sista av dem. Känner mig inte tilräckligt gammal för roffebussen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
callemilla Vandra i Dolomiterna Trekking 3
kirediw Var vandra i september? Dolomiterna, Grekland, Mallorca, Andorra? Trekking 3
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.